REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

W projekcie muzeum idźmy w stronę autentyzmu niż dmuchanych aplikacji

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 20 lut 2018 13:00
W projekcie muzeum idźmy w stronę autentyzmu niż dmuchanych aplikacji
Paneliści w czasie sesji "Architektura, która edukuje" podczas 4 Design Days fot. PTWP

Jak projektować współczesne obiekty muzealne? Należy postawić przede wszystkim na autentyzm ekspozycji, a w mniejszym stopniu na multimedialny aspekty wystawy podkreślali zgodnie paneliści sesji "Architektura, która edukuje" w trakcie 4 Design Days.

REKLAMA

- Żyjemy w świecie mocno multimedialnym. Należy postawić na zrównoważony projekt muzeum, aby o muzeum nie opowiadała dosłowna forma - zwracał uwagę Jan Sikora, architekt, Sikora Wnętrza.

Jako dobry przykład projektu muzeum, Jan Sikora podaje obiekt zaprojektowany przez Zahę Hadid w Austrii. Górskie muzeum zlokalizowane jest w wyjątkowym miejscu, bo na Kronplatz. To szczyt o wysokości 2 275 m n.p.m. położony w Dolomitach. Reinhold Messner - włoski alpinista i himalaista, pierwszy człowiek, który zdobył Koronę Himalajów, koordynował projekt powołania muzeum górskiego w Południowym Tyrolu. - Reinhold Messner pozbierał te wszystkie rzeczy pozostawione w górach jak np. buty, plecak itd. Prawdziwie artefakty, które znajdują się w tym świecie. Muzealnictwo musi iść w stronę bardziej autentyczną niż dmuchanych aplikacji - podkreślał architekt. Żyjemy w muzeum naszych przodków. Nasze miasta i otoczenie nie epatują nachalną narracją. Takie projekty jak np. Łaźnia Łańcuszkowa w Zabrzu projektu OVO Grąbczewski i Konior Studio są dużo bliższe człowiekowi - dodał.

Zdaniem Oskara Grąbczewskiego, architekta, założyciela, OVO Grąbczewscy Architekci, pewne elementy popkultury mogą znaleźć się w nowoczesnym obiekcie muzealnym, czyli coś co na początku przyciągnie do niego ludzi. - Idealnie byłoby, gdy łączy się to z dobrą architekturą budynku - dodał.

Danuta Fredowicz, architekt, Izba Architektów Rzeczypospolitej Polskiej i właściciel ESAL zwracała uwagę że sam budynek muzeum musi nas edukować, powinien wzbudzać emocje i zainteresowanie światem. - Mój projekt Pawilonu Józefa Czapskiego w Krakowie został poświęcony nie do końca znanej osobie w Polsce. Mówiło się więcej o jego wkładzie w sztukę niż o samej postaci. Nasze zadanie było takie, aby zainteresować widzów tą postacią. Zależało nam na tym, aby ludzie wracali do tego muzeum, a nie odwiedzili go tylko raz. Dlatego w pawilonie muzealnym jest ekspozycja stała i czasowa, która się zmienia. Co cenne nawet tzw. "stała" wystawa jest zmieniana - podkreślała Fredowicz.

Ważne, aby tworzyć muzeum wespół z muzealnikami. - Krakowskie muzeum miało pewną wizję, ale zmieniła się ona pod wpływem dyskusji z muzealnikami. Wykorzystaliśmy elewację pawilonu. Postawiliśmy na białe płótno z corianu. Wykorzystaliśmy ekran z corianu na prezentacje filmowe o Czapskim, Krakowie czy historii sztuki. Początkowo muzealnicy nie podchodzili do tego z entuzjazmem. Dziś wiemy, że to była dobra decyzja zakończona sukcesem. Dziś odbywają się tam seanse filmowe, jest to jedna z większych atrakcji - opowiadała Fedorowicz.

Architektce zależało również na tym, aby wzbudzić emocje, stąd w pawilonie pojawiła się ekspozycja multimedialna. - Przenieśliśmy eksponaty z prawdziwego pokoju Czapskiego, w którym umarł. Wszystko jest autentyczne, nawet okna, meble, sztalugi itd. Można nawet poczuć zapach farby. Zobaczyć w jakich warunkach żył i jakimi przedmiotami się posługiwał. Co ciekawe, zrobiliśmy replikę kawiarni z początku XX wieku, bo Czapski lubił tworzyć w kawiarni. Ludzie przychodzą na kawę, ale przy okazji czegoś się nauczą - zauważyła.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.