REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Warszawa: gdzie jest potencjał na nowe centra handlowe?

  • Autor: JLL, GfK Polonia, REAS
  • 03 lip 2014 15:08
Warszawa: gdzie jest potencjał na nowe centra handlowe?
fot. Nasycenie powierzchnią najmu w W-wie (mkw. / 1 000 mieszkańców), JILL
Warszawa: gdzie jest potencjał na nowe centra handlowe?
Warszawa: gdzie jest potencjał na nowe centra handlowe?

Nie tylko w Wilanowie i Białołęce eksperci widzą potencjał na nowe inwestycje handlowe. W których dzielnicach jest widoczne zapotrzebowanie na nowe powierzchnie handlowe?

REKLAMA

JLL, międzynarodowa firma doradcza specjalizująca się w nieruchomościach komercyjnych, instytut badawczy GfK Polonia oraz eksperci rynku mieszkaniowego z firmy REAS przedstawili raport „Warszawski rynek handlowy: nie przegap możliwości!”. Opracowanie identyfikuje obszary o największym potencjale dla nowych inwestycji handlowych w stolicy, na podstawie danych o nasyceniu powierzchnią handlową, sile nabywczej mieszkańców, a także prognoz nowego budownictwa mieszkaniowego w perspektywie krótko- i długoterminowej, w podziale na dzielnice.

Podaż i nasycenie powierzchnią handlową w Warszawie – z potencjałem na nowe projekty

Pod względem nowej podaży warszawski rynek charakteryzował się dużą stabilnością na przestrzeni ostatnich siedmiu lat. Średnio co roku przybywało prawie 20 000 mkw. powierzchni handlowej. Ostatnie duże centrum handlowe (40,000-80,000 mkw. GLA), czyli Złote Tarasy, powstało w 2007 r., a bardzo duże (powyżej 80,000 mkw.) w 2004 r. (Arkadia). Nie oznacza to jednak stagnacji rynku, a wręcz przeciwnie - w ostatnim czasie rozwijały się mniejsze formaty i centra osiedlowe czy galerie śródmiejskie. Rozwijają się również ciągi sklepów w parterach budynków mieszkalnych i biurowych, a także ulice handlowe.

Agnieszka Tarajko – Bąk, Starszy Analityk Rynku, JLL, wskazuje: „Biorąc pod uwagę wszystkie stołeczne obiekty o powierzchni najmu powyżej 500 mkw., czyli centra i parki handlowe, centra wyprzedażowe, wolnostojące sieciowe sklepy spożywcze, ciągi sklepów w parterach budynków mieszkalnych i biurowych, sklepy meblowe, obiekty typu DIY oraz lokale przy ulicach handlowych, średnie nasycenie w Warszawie wynosi 1 151 mkw. na 1 000 mieszkańców. Włochy, Targówek i Śródmieście są w czołówce, głównie ze względu na koncentrację dużych obiektów handlowych. Najniższe nasycenie odnotowujemy na Bielanach, w Rembertowie i na Żoliborzu”.

Siła nabywcza w Warszawie – Wawer, Wesoła i Włochy na czele

Warszawiacy dysponują przeciętnie o blisko 80% wyższym budżetem od statystycznego Polaka. Co ciekawe, różnice wartości Indeksu Siły Nabywczej GFK dla gospodarstwa domowego pomiędzy poszczególnymi dzielnicami sięgają nawet 40%.

Agnieszka Kowalewska, Project Manager, GfK Polonia, wyjaśnia: „Od 2005 do 2013 r. średnia wartość siły nabywczej na gospodarstwo domowe w Warszawie wzrosła ponad dwukrotnie, do prawie 100 000 zł na rok. Obserwujemy przy tym znaczące rozbieżności pomiędzy poszczególnymi warszawskimi dzielnicami. Przeciętna wartość siły nabywczej gospodarstwa domowego jest najwyższa w Wawrze, Wesołej, we Włochach, na Białołęce i Wilanowie, a najniższa na Bielanach, Targówku i Żoliborzu”.

Kolejnym parametrem przy określaniu lokalizacji z największym potencjałem pod inwestycje handlowe jest rynek pracy. Najniższy (poniżej 4%) wskaźnik bezrobocia rejestrowany jest na Wilanowie, Ursynowie i Białołęce. Stopa bezrobocia jest również niska w Wesołej, Ursusie, Wawrze i na Bemowie (poniżej 5%).



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.