REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Warszawa jest korkowana wbrew europejskim trendom

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 17 lip 2018 10:36
Warszawa jest korkowana wbrew europejskim trendom
fot. pixabay.com

W Europie od wielu lat można zaobserwować odmienne niż w Warszawie podejście do budowy miejsc parkingowych w centrach miast. Nowe miejsca budowane są jedynie dla mieszkańców, a pozostali uczestnicy ruchu zniechęcani są do użytkowania transportu indywidualnego, m.in. wysokimi opłatami za wjazd do centrum i odstraszającymi kosztami parkowania. Takie rozwiązania zmniejszą korki oraz zanieczyszczenie powietrza. Tymczasem w Warszawie deweloperzy budują w centrum miasta gigantyczne parkingi na tysiące miejsc samochodowych.

REKLAMA

Czy Warszawie coraz bliżej pod względem komunikacyjnym do Pekinu czy Moskwy? Według Bartosza Dominiaka ze Smart City Blog, Warszawa nie podąża za trendami europejskich metropolii.

- Mimo aspiracji skierowanych ku standardowi metropolii zachodnioeuropejskich, Warszawa coraz bardziej przypomina, pod względem wykorzystania transportu indywidualnego w komunikacji, metropolie azjatyckie. Zakorkowane ulice zarówno w godzinach szczytu, jak i w soboty, parkowanie w miejscach niedozwolonych, inwestycje publiczne i prywatne nastawione na ułatwianie wjazdu samochodów do centrum – te czynniki powodują, że Warszawa przypomina bardziej gigantyczny parking niż przestrzeń atrakcyjną dla mieszkańców, inwestorów, czy turystów – podkreśla Bartosz Dominiak.

Z tą opinią zgadza się Cezary Holdenmajer, prezes Centrum Monitoringu Rozwoju Warszawy. - Centrum Warszawy jest sparaliżowane i stoi w korku od lat. Najbardziej agresywni deweloperzy – HB Reavis i Ghelamco – dostają od miasta w prezencie kolejne łaskawe warunki zabudowy. Miasto i deweloperzy, razem i po cichu, trują nas swoją nieodpowiedzialną polityką – zaznacza Cezary Holdenmajer i dodaje - Warsaw Spire dysponuje 1200 miejscami parkingowymi, a Varso zapewni kolejne 1100 miejsc w otoczeniu ścisłego centrum Warszawy, tymczasem w Londynie w centrum buduje się w wieżowcach po kilkanaście miejsc parkingowych, właśnie po to żeby nie korkować i nie truć miasta. A jak są trendy w Europie?

Europejskie trendy

W Londynie opłata za wjazd do strefy pierwszej (w tym City) kosztuje 11,5 funtów za dzień, a opłata parkingowa wynosi od 12 do 32 funtów za godzinę (57 – 150 pln/h), dlatego większość pracowników centrum Londynu korzysta z komunikacji miejskiej. Londyn, podchodzi również niezmiernie restrykcyjnie do limitów budowanych parkingów w centrach biurowych. Przykładem tego są najnowsze londyńskie wieżowce. Wieża The Shard ma 72 kondygnacje i tylko 48 miejsc parkingowych. Nowa siedziba Googla - Landscraper, 11 kondygnacyjny budynek o powierzchni ponad 90 tys. m2, będzie dysponował blisko 700 miejscami parkingowymi dla rowerów i tylko 4 dla samochodów. Z kolei 38 piętrowy The Scalpel posiada 1 miejsce parkingowe dla niepełnosprawnych, 18 motocyklowych oraz 398 rowerowych, a 46 piętrowy Heron Tower dysponuje jedynie kilkoma miejscami parkingowymi dla niepełnosprawnych oraz 251 miejscami dla rowerów, które zlokalizowane są w garażu podziemnym.

W Amsterdamie opłata za godzinę parkowania na ulicy wynosi 5 euro. Odwiedzający mogą również zaparkować pod biurowcami lub w dużych parkingach typu park & ride, których operatorem jest miasto. Kierowcy mają zatem wiele możliwości, a wpływy do budżetu miasta z tego tytułu wyniosły w 2015 roku 190 mln euro. Jednak podaż miejsc parkingowych dla podróżujących samochodem jest znikoma. Trzy czwarte miejsc przy ulicach w centrum jest zajętych przez jego mieszkańców.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.