REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Warszawska uchwała krajobrazowa wystawiona pod ocenę

  • Autor: UM Warszawa
  • 25 paź 2018 15:41
Warszawska uchwała krajobrazowa wystawiona pod ocenę
fot. unsplash

Wygląd i sposób urządzenia miasta mają wielki wpływ na jakość życia, dlatego Warszawa podejmuje kolejne kroki, aby zadbać o estetykę przestrzeni publicznej. Miasto przechodzi do następnej części prac nad uchwałą krajobrazową - wyłożenia jej projektu do publicznego wglądu.

REKLAMA

- Już w najbliższy piątek zaczynamy kolejny etap konsultacji społecznych projektu warszawskiej uchwały krajobrazowej. Zapraszam mieszkańców do aktywnego udziału i zapoznania się z dokumentem, który wprowadzi ścisłe regulacje dotyczące reklam, szyldów, małej architektury i ogrodzeń. Zadbajmy o estetykę naszego miasta i wspólnie wypracujmy zasady i rozwiązania, które pomogą uporządkować jego przestrzeń – mówi Hanna Gronkiewicz Waltz, Prezydent m.st. Warszawy. 

Do 2015 r. samorządy miały bardzo ograniczone możliwości walki z nielegalnymi i szpecącymi reklamami. Sytuację zmieniło dopiero uchwalenie Ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu, czyli tzw. „ustawy krajobrazowej”, powstałej z inicjatywy Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego. Dokument ten wprowadził istotne zmiany w szeregu ustaw, dając samorządom narzędzia do skuteczniejszej ochrony przestrzeni, m.in. poprzez możliwość uchwalania lokalnych przepisów dotyczących reklamy zewnętrznej, nakładania opłat za umieszczanie nośników reklamowych widocznych w przestrzeni publicznej i karania inwestorów nieprzestrzegających tych przepisów.  

Warszawa kilka dni po wejściu w życie ustawy we wrześniu 2015 r. przyjęła głosami radnych stosowną uchwałę i rozpoczęła prace nad regulacjami, które będą obowiązywały na terenie całego miasta.

Projekt uchwały krajobrazowej został poddany szerokim konsultacjom społecznym na przełomie czerwca i lipca 2017 roku, a po ich zakończeniu szczegółowo przeanalizowany w oparciu o zgłoszone uwagi. Efektem dyskusji i wymiany opinii jest publikacja „Projekt uchwały krajobrazowej dla Warszawy. Przewodnik po projekcie. Jak zmienią się nośniki reklamowe, szyldy, mała architektura, ogrodzenia”, która tłumaczy skomplikowane zapisy dokumentu.

Teraz miasto zaczyna kolejny etap konsultacji, tym razem w związku z ustawowym obowiązkiem wyłożenia projektu do publicznego wglądu. Mieszkańcy będą mogli zapoznać się z zapisami uchwały krajobrazowej w specjalnym punkcie konsultacyjnym zlokalizowanym w Biurze Architektury i Planowania Przestrzennego przy ul. Marszałkowskiej 77/79 (30 października i 14 listopada w godz. 16.00-19.00). Natomiast we wtorek, 6 listopada, o godz. 18.00 w tym samym miejscu (sala Kasyno) odbędzie się debata publiczna.

Będzie ładniej!

Warszawska uchwała krajobrazowa ma regulować różne kwestie dotyczące reklam, szyldów, małej architektury oraz ogrodzeń. Usystematyzuje wielkości szyldów i reklam, określi ich dopuszczalne typy oraz miejsca, w których mogą być sytuowane.

Projekt zakłada m.in. że szyldy będzie można umieszczać tylko w strefie parteru budynków (z nielicznymi wyjątkami), w taki sposób, by nie przesłaniały cennych detali architektonicznych. Nośniki reklamowe staną jedynie wzdłuż wyznaczonych ulic. Ograniczona będzie możliwość sytuowania wyświetlaczy i ekranów reklamowych. Siatki reklamowe zawisną na rusztowaniach tylko na krótki okres remontu czy budowy. Inne reklamy będą dopuszczone jedynie na ślepych ścianach o charakterze technicznym.

Wygląd i jakość przestrzeni publicznych poprawią też regulacje dotyczące obiektów małej architektury, takich jak ławki, słupki i kosze na śmieci. W projekcie uchwały są zapisy dotyczące rodzajów materiałów, z których będzie można je wykonywać.

Zapisy określają dopuszczalną wysokość i ażurowość ogrodzeń, wskazują materiały, z jakich powinny być wykonane (przy ulicach niewskazane są np. ogrodzenia z blachy fałdowej i betonowych prefabrykatów). Uchwała wykluczy również możliwość przegradzania chodników i ulic przez nowoprojektowane kompleksy mieszkaniowe.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.