REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Ważna inwestycja na Wyspie Sobieszewskiej opóźniona

  • Autor: PAP
  • 29 gru 2017 16:05
fot. shutterstock

Most zwodzony na Wyspę Sobieszewską w Gdańsku ma być oddany do użytku w czerwcu 2018 roku – poinformował urząd miasta. Przeprawa zostanie przekazana o kwartał później niż wcześniej planowano. Budowa mostu o długości ponad 170 m ma kosztować ok. 58 mln zł.

REKLAMA

Wcześniej planowano, że roboty budowlane zakończą się pod koniec 2017 r., a do końca I kwartału 2018 r. przeprawa po przeprowadzeniu procedury odbiorowej (m.in. próbach obciążeniowych) będzie przekazana do użytku.

Most na Wyspę Sobieszewską buduje od stycznia tego roku polsko-czeskie konsorcjum firm Metrostav (lider) wraz z Vistalem Gdynia i Vistalem Infrastructure. Inwestorem przedsięwzięcia jest Gdańsk, a całość nadzoruje Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. Opóźnienia w budowie wynikają z kłopotów finansowych jednego z wykonawców, firmy Vistal Gdynia.

W piątek Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska (DRMG) poinformowała, że z wykonawcą robót, konsorcjum firm: Metrostav a.s. (lider) oraz Vistal Gdynia S.A. i Vistal Infrastructure sp. z o.o. z Gdyni (partnerzy) podpisała aneks wydłużający termin realizacji robót do 30 kwietnia 2018 roku. Wcześniejsza umowa termin zakończenia robót określała na koniec bieżącego roku. "Jeśli prace przebiegać będą zgodnie z założeniami, nowy most zostanie oddany do użytku w czerwcu 2018 r." - poinformowano.

DRMG wyjaśniła, że bez opóźnień realizowana jest budowa infrastruktury zewnętrznej przeprawy, czyli drogowej oraz sieciowo-instalacyjnej oraz prace związane z budową sterowni odpowiedzialnej za obsługę mostu.

Natomiast na ok. 70 proc. zaawansowania prac oceniany jest "najważniejszy i zarazem najtrudniejszy etap inwestycji obejmujący prace prowadzone na wodzie". Chodzi m.in. o wykonanie podpór stałych oraz komór zawierających elementy hydrauliczne, które są odpowiedzialne za podnoszenie części ruchomych mostu.

"Najtrudniejszym technologicznie etapem jest budowa dwóch komór usytuowanych na torze wodnym. Na nich będą osadzone sterowniki i siłowniki hydrauliczne odpowiedzialne za poruszanie elementami ruchomymi mostu" - podaje DRMG. Poinformowano, że w najbliższym czasie wylane mają zostać ściany komory. Dyrekcja przewiduje, że montaż komór zakończy się pod koniec lutego i wówczas konstrukcja mostu gotowa będzie do posadowienia konstrukcji stalowej.

Następnie na terenie budowy prowadzone będą prace wykończeniowe związane m.in. z montażem wyposażenia mostu (np. barierki, instalacje elektryczne i deszczowe na moście) oraz ułożeniem ostatniej warstwy ścieralnej. Po wykonaniu automatyki i sterowani mostu planowane jest rozpoczęcie prób i odbiorów mostu zwodzonego.

Dopiero po oddaniu do użytku nowego mostu, wykonawca robót ma rozpocząć rozbiórkę starego mostu pontonowego z infrastrukturą drogową oraz przebudowę pozostałego po nim nabrzeża rzeki.

Budowa mostu zwodzonego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 501 nad Martwą Wisłą w Gdańsku Sobieszewie ma zapewnić bezpieczne i sprawne połączenie Wyspy Sobieszewskiej ze stałym lądem. W rejonie mostu mają powstać dojazdy oraz przebudowane dwa skrzyżowania wraz z układem drogowym. Most ma mieć 173 metry długości a czas otwierania obu przęseł ma trwać dwie minuty. Jego budowa ma kosztować ok. 58 mln zł, z czego 28 mln zł pochodzi z budżetu państwa, a reszta z kasy miejskiej.

Budowa jest jednym z priorytetów inwestycyjnych Gdańska na lata 2014-2020. Od 1973 r. na Wyspę Sobieszewską prowadzi most pontonowy, który utrudnia ruch nie tylko kierowcom, ale również stanowi dużą przeszkodę dla żeglarzy. Na przeprawie, która często jest zamykana (głównie z powodu podwyższonego lub obniżonego poziomu wody), obowiązuje ograniczenie prędkości do 20 km/godz.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.