REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Władze Gdańska opracowały projekt uchwały krajobrazowej

  • Autor: PAP
  • 12 lut 2018 11:25
Władze Gdańska opracowały projekt uchwały krajobrazowej
fot. pixabay.com

Władze Gdańska przygotowały projekt uchwały krajobrazowej, regulującej m.in. liczbę i wielkość szyldów oraz reklam w mieście; głosowanie w sprawie przepisów przez radnych zaplanowano na luty. Prace nad treścią uchwały trwały od września 2015 r.

REKLAMA

Główne założenia uchwały krajobrazowej przedstawiono w piątek na konferencji prasowej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Uchwały krajobrazowe (nazywane też reklamowymi) pozwalają samorządom chronić lokalny krajobraz. Wprowadziła je tzw. ustawa krajobrazowa autorstwa rządu PO-PSL, która weszła w życie w 2015 r.

"To jest ustawa dość nowa, wokół której orzecznictwo dopiero się kształtuje. Dzisiaj już wiemy, że zdarzają się w Polsce sytuacje, w których pewne zapisy uchwał krajobrazowych podejmowanych przez samorządy są np. podważane przez sądy i wojewodów. W pracach nad tym projektem bardzo istotne było dla nas, aby te wszystkie przypadki przeanalizować i zaproponować rozwiązania, które nie będą przez nikogo kwestionowane" - powiedział zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej Piotr Grzelak.

P.o. zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni Michał Szymański wyjaśnił, że w proponowanej uchwale typy i gabaryty nośników reklamy są dostosowane do charakteru różnych części miasta, które podzielono na osiem stref.

"Poczynając od obszarów najbardziej istotnych dla wizerunku, o randze europejskiej i światowej, takich jak Główne Miasto, Westerplatte, Twierdza Wisłoujście czy Stocznia Cesarska - gdzie te zasady są najbardziej restrykcyjne, poprzez kolejne części Gdańska, w tym z obiektami wpisanymi do rejestru zabytków, dolne tarasy miasta, pas nadmorski, po obszary nowej i współczesnej zabudowy mieszkaniowej, kończąc na terenach przemysłowych, gdzie dopuszczalne formy reklam będą najszersze" - wyjaśnił Szymański.

Według propozycji władz Gdańska duże reklamy na budynkach zostaną ograniczone do tzw. ślepych ścian (bez okien), w formie tablic, siatek reklamowych lub murali. Dopuszczone będzie współfinansowanie remontu budynku poprzez umieszczenie reklamy na rusztowaniu przez okres 12 miesięcy co pięć lat. Na obszarze ochrony konserwatorskiej reklama taka będzie musiała jednak odwzorowywać elewację.

Duże nośniki reklamy będzie można ustawić minimum 50 metrów od skrzyżowania, a ekrany ledowe będą mogły znajdować się jedynie tam, gdzie są hale widowiskowo-sportowe.

Uchwała krajobrazowa Gdańska reguluje też wysokość ogrodzeń - do 2,2 m w zabudowie jednorodzinnej oraz do 1,5 m przedogródków w zabudowie wielorodzinnej.

"Wprowadziliśmy też zakazy ogrodzeń. Najbardziej istotna regulacja w tym zakresie to zakaz grodzenia osiedli bloków, ale z pewnymi wyjątkami, jak np. prywatne przedogródki" - wyjaśnił Szymański.

W trakcie opracowywania treści uchwały krajobrazowej mieszkańcy, stowarzyszenia, wspólnoty mieszkaniowe oraz przedstawiciele branży reklamowej zgłosili 446 uwag; 56 proc. z nich jednak nie uwzględniono.

Projekt uchwały zakłada, że okres dostosowawczy do nowych przepisów wyniesie 24 miesiące.

Obecny na konferencji prasowej przewodniczący klubu Platformy Obywatelskiej w Radzie Miasta Gdańska Piotr Borawski zapowiedział, że radni PO poprą uchwałę krajobrazową. Wyraził też nadzieję, że jest to projekt ponadpolityczny, który zyska także akceptację opozycyjnego klubu Prawa i Sprawiedliwości.

W Radzie Miasta Gdańska zasiada 22 radnych PO i 12 radnych PiS.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.