REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Władze Poznania zapowiadają wielkie zmiany w mieście

  • Autor: PAP
  • 04 sty 2018 13:13
Władze Poznania zapowiadają wielkie zmiany w mieście
fot. pixabay

Zgodnie z przyjętym przez Rząd projektem ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, miasta będą mogły wprowadzać tzw. „strefy czystego transportu”. Prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak zadeklarował, że rozważa wprowadzenie w mieście takich rozwiązań.

REKLAMA

Przyjęty przez Rząd pod koniec grudnia ub. roku, projekt ustawy o elektromobilności zakłada m.in. zwolnienie aut elektrycznych z opłat parkingowych i akcyzy, a także - tworzenie w miastach tzw. "stref czystego transportu", które zakładają ograniczenie ruchu oraz zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza w szczególności w centrach dużych miast. Wjazd do takich stref samochodem z tradycyjnym napędem - według założeń - miałby być płatny.

Zdaniem władz Poznania, takie rozwiązanie jest warte rozważenia, ale jego ewentualna realizacja wymaga jednak "szczegółowych analiz i dialogu z mieszkańcami".

Jak tłumaczył prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak, "propozycję utworzenia takich stref uważam za bardzo dobrą i będę do tego rozwiązania przekonywał radnych, od których zależeć będzie ostateczna decyzja".

- Samorządy dostaną narzędzie, dzięki któremu mogą ograniczać ruch kołowy w centrum. Moim zdaniem warto też wprowadzić takie rozwiązania w dzielnicach historycznych Poznania, jak Łazarz, Wilda, czy Jeżyce. To tam mieszkańcy odczuwają największe dolegliwości spowodowane nadmiernym ruchem. Chodzi o ich komfort i zdrowie, bo około 30 proc. zanieczyszczeń powietrza generuje właśnie ruch kołowy. Musimy też chronić nasze dziedzictwo architektoniczne - zaznaczył Jaśkowiak.

Wprowadzenie przez władze miejskie takich stref nie będzie obligatoryjne, ale może stanowić narzędzie ułatwiające samorządom walkę z zanieczyszczeniem powietrza w miastach. Obszar "strefy czystego transportu" musi zostać odpowiednio oznakowany, a za wjazd do strefy opłaty ponosić będą kierowcy pojazdów samochodowych spalinowych. Opłata ta, bez względu na czas przebywania w strefie, nie będzie mogła być jednak wyższa niż 30 zł dziennie i będzie dochodem gminy. Na preferencyjnych warunkach będą mogły poruszać się jednak w tych obszarach pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi, tj. energią elektryczną, gazem ziemnym, wodorem oraz mieszkańcy tych stref.

- Wydzielenie takich stref zależy od terminu wejścia w życie ustawy, a później od naszych analiz i konsultacji. Moim zdaniem w zakorkowanych polskich miastach należy podejmować sprawdzone w Europie Zachodniej działania uspokajające ruch samochodowy. Właściwie przy dzisiejszym natężeniu nie mamy innego wyjścia. W Poznaniu już go ograniczamy w centrum - przede wszystkim w ramach strefy uspokojonego ruchu. Mocno stawiamy też na transport publiczny - nie tylko kupując nowy tabor, ale także za pomocą buspasów, śluz dla autobusów, wydzielonych torowisk - wskazał prezydent Poznania.

Poznański magistrat przypomniał, że Poznań już od lat stosuje różnorodne rozwiązania mające na celu ograniczanie ruchu, a co za tym idzie i emisji spalin, w centrum.

- W zeszłym roku ruszył w mieście car-sharing, czyli usługa polegająca na wykorzystaniu jednego pojazdu wielokrotnie i przez wielu użytkowników podczas jednego dnia. Dla +współdzielonych+ aut elektrycznych i hybrydowych powstały dodatkowe miejsca parkingowe. Od kilku lat działa strefa płatnego parkowania, w ramach której są podstrefy o różnorodnej wysokości opłat w zależności od lokalizacji. W najbliższych latach obszar strefy prawdopodobnie się rozszerzy o Łazarz i Wildę. Priorytet w sygnalizacji świetlnej mają pojazdy zbiorowego transportu publicznego. Do zmniejszenia emisji spalin przyczynią się również autobusy elektryczne, na których zakup Miasto otrzymało dofinansowanie pod koniec zeszłego roku - tłumaczył Ryszard Bączkowski z biura prasowego Urzędu Miasta Poznania.

Dodał, że podobne "strefy ekologiczne" funkcjonują już także w krajach Europy Zachodniej, w tym we Francji czy w Niemczech

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.