REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Wyzwaniem była bogata historia szkoły. Oto najnowszy projekt BB Architekci

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 02 lut 2018 09:42
Wyzwaniem była bogata historia szkoły. Oto najnowszy projekt BB Architekci
fot. BB Architecki
Wyzwaniem była bogata historia szkoły. Oto najnowszy projekt BB Architekci
Wyzwaniem była bogata historia szkoły. Oto najnowszy projekt BB Architekci
Wyzwaniem była bogata historia szkoły. Oto najnowszy projekt BB Architekci
Wyzwaniem była bogata historia szkoły. Oto najnowszy projekt BB Architekci
Wyzwaniem była bogata historia szkoły. Oto najnowszy projekt BB Architekci

Studio BB Architekci zrealizowało projekt rozbudowy Szkoły Podstawowej nr 13 im. Krystyny Bochenek w Gliwicach Żernikach. Projekt stanowił dla architektów wyzwanie ze względu na bogatą historię szkoły.

REKLAMA

Żerniki to wyjątkowa dzielnica Gliwic - pierwotnie osada później wieś, a na dzień dzisiejszy najdynamiczniej rozwijająca się dzielnica Gliwic. Znakomita większość gliwickich inwestycji domów jedno i wielorodzinnych ma miejsce właśnie w Żernikach. Lokalizacja na obrzeżach miasta w sąsiedztwie drogi krajowej DK88 i węzła na autostradę A1, sąsiedztwo lasów i jednocześnie niewielka odległość od centrum.

Wyzwaniem: bogata historia szkoły

Projekt stanowił dla architektów wyzwanie ze względu na bogatą historię szkoły. Pierwsza szkoła w Żernikach powstała już w 1856 roku, a same Żerniki w 1927 zostały włączone do Gliwic. W 1935 r. powstało przedszkole, a w 1936 r. została zrealizowana pierwsza rozbudowa szkoły. Budynek zlokalizowany jest przy ulicy Elsnera w pobliżu rzymskokatolickiego kościoła pw. Św. Jana Chrzciciela oraz potoku Mikulczyckiego.

W sąsiedztwie znajdują się również inne budynki o charakterze użyteczności publicznej- oświaty w tym dom spotkań mniejszości niemieckiej, który spełnia chwilowo funkcje świetlicyna potrzeby szkoły. Ze względu na szybki rozwój dzielnicy przypadający na lata 2005-2009 oraz powstanie dużej ilości nowych domów, wystąpiło zapotrzebowanie na ponowną rozbudowę szkoły podstawowej.

W 2015 r. architekci zrealizowali wielowariantową koncepcję na etapie dyskusji o potencjalnej rozbudowie natomiast projekt docelowy zrealizowano na przełomie lat 2016/2017.  Architekci zaprojektowali budynek dwukondygnacyjny z poddaszem nieużytkowym wyposażony  w sale lekcyjne oraz węzeł sanitarny. Nowa część została wkomponowana pomiędzy dwa budynki istniejące oraz połączona łącznikiem z istniejącym gmachem szkoły. Od strony zachodniej w główną bryłę budynku wkomponowano prostopadłościenną klatkę schodową wystającą nieznacznie przed elewację główną. Kształt klatki z dużym minimalistycznym zegarem na elewacji jest nowoczesnym akcentem na tle historyzujących budynków. Powierzchnia użytkowa nowo projektowanego budynku wynosi 1100mkw, natomiast powierzchnia całkowita 1400mkw.

Architekci Studia BB zwrócili również uwagę na dostępność budynku dla osób niepełnosprawnych dostosowując poziom posadowienia tak by uniknąć stopni przed wejściem. Różne wysokości posadowienia budynków pozwoliły na zlikwidowanie znacznej ilości barier przestrzennych. Architekturę dopasowano do kształtu oraz historycznego charakteru zespołu budynków istniejących. Budynek zawiera elementy odwołujące się do przeszłości- takie jak klinkier czy historyzujące gzymsy, oraz elementy współczesne, jak przestronna strefa wejściowa czy wspomniana wcześniej klatka schodowa. Na każdym etapie projekt był uzgadniany z wojewódzkim oraz miejskim konserwatorem zabytków, a do prezentacji założenia w fazie koncepcji, studio BB Architekci wykorzystało model przestrzenny - makietę architektoniczną prezentującą układ funkcjonalny.

- Dla nas to wyjątkowa realizacja z wielu powodów: realizacja w bliskim sąsiedztwie oraz trudność projektu: projektowany budynek został wkomponowany pomiędzy dwa inne istniejące budynki szkoły. Przypominamy: szkoła SP13 ma swoją historię i na dzień dzisiejszy swoje zadania realizuje w dwóch, a nawet w 4 różnych budynkach, nawet najmłodsi uczniowie bez względu na aurę muszą się pomiędzy tymi budynkami przemieszczać w trakcie lekcji. Rozbudowa głównego gmachu szkoły ma tę sytuację poprawić - wspominają dr inż. arch. Tomasz Bradecki, dr inż. arch. Barbara Uherek-Bradecka i mgr inż. arch. Paweł Gembalczyk.

Prace budowlane są obecnie realizowane.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY