REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Z architektury w obszar sztuki i designu - Jakub Szczęsny

  • Autor: Institute of Design Kielce
  • 16 maj 2014 10:05
Z architektury w obszar sztuki i designu - Jakub Szczęsny
fot. Institute of Design Kielce
Z architektury w obszar sztuki i designu - Jakub Szczęsny
Z architektury w obszar sztuki i designu - Jakub Szczęsny

Institute of Design Kielce zaprasza na wernisaż wystawy: Działania na terenie zaludnionym, której autorem jest Jakub Szczęsny. Otwarcie wystawy odbędzie się 16.05.14 o godz. 18:00 w Galerii Głównej.

REKLAMA

Jakub Szczęsny nie umie się chyba nudzić. Większość jego projektów to w gruncie rzeczy wyzwanie: jak wcisnąć dom w półmetrową szczelinę, jak sensownie zabudować kilkumetrowej szerokości działkę, jak wyhodować ogród na plaży czy jak przenieść zimę w środek lata?

Wystawa prezentuje szesnaście wybranych projektów zrealizowanych w ciągu ostatnich kilku lat w miejscach tak różnych jak ogród angielski przy Pałacu Branickich w Białymstoku, utopijny skrawek przestrzeni publicznej w nowym parku w Ramallah w Autonomii Palestyńskiej i opuszczona stacja kolejowa w Narrogin w Zachodniej Australii.

Jakub Szczęsny, współtworzący kolektyw projektowy Centrala jest jednym z wciąż niewielu w Polsce projektantów swobodnie wychodzących z ram architektury w obszar sztuki i designu, by wykorzystać to poszerzone pole jako poligon doświadczalny dla konfrontacji z kontekstem przestrzennym, społecznym i politycznym, skalą, rozwiązaniami technicznymi czy administracyjnymi. Każda z jego realizacji to osobna historia, w którą zaangażowanych jest wiele osób – mieszkańców, urzędników, współpracowników, specjalistów, sponsorów, sprzymierzeńców, entuzjastów, czasem artystów. Projektowanie jest więc przede wszystkim komunikowaniem się i rozpoznawaniem sytuacji wyjściowej, zbieraniem informacji, filtrowaniem, selekcjonowaniem, poszukiwaniem we własnym zasobniku pomysłów i inspiracji, przekonywaniem, sprawdzaniem, czekaniem, czasem realizowaniem, a czasem dalszym czekaniem. Szukanie rozwiązań dla konkretnych problemów, ekstremalnych warunków wyjściowych czy eksperymentalnych założeń łączy przeciwstawne wydawałoby się bieguny: racjonalną technologiczną kalkulację i pragmatyczną odpowiedź z wyobrażeniem sobie czegoś więcej, co być może istnieje tylko w wyobraźni, i jest czystą fantazją albo pokusą.

Zaprezentowane na wystawie dokumentacje projektów wyznaczają kilka istotnych obszarów zainteresowań autora: są tu zarówno tymczasowe pawilony i ekspozytory (Kolektor, Rozciągany Pawilon, Pchechong), jak i przykłady rewitalizacji i reidentyfikacji miejsc (Wieża Banksia, Synchronizacja) czy wartościowej architektury modernizmu (Stacja Powiśle). Także instalacje interaktywne, zakładające współudział użytkowników w osiągnięciu efektu finalnego poprzez zabawę (Tamaguchi Park, Synchronizacja 2-Wyspa). Są też domy mieszkalne, łącznie z najbardziej niezwykłą kryjówką dla pisarza, czyli Domem Kereta. Instalacje odwołują się do doświadczeń zmysłowych (orzeźwiająca woda, zaskakujący mikroklimat), ale jednocześnie mają tez głębszy wymiar społeczny i polityczny (racjonowanie wody w Izraelu, zanieczyszczenie miejskich rzek). Wszystkie działania architekta poprzedza research i gromadzenie najróżniejszej wiedzy – od historii i faktografii, przez anegdoty, plotki, informacje z pierwszej ręki, skojarzenia i praktyczne sposoby użytkowania miejsc, architektury, miast. Proces projektowy oparty jest o każdorazową konstruowaną strategię i taktykę wobec konkretnego „terenu zaludnionego”, przypominającą paramilitarną operację: gromadzenie danych, rozpoznanie, wreszcie interwencję. Działania te jednak w niczym nie przypominają desantu – to raczej inteligentna i sugestywna operacja agenta architektonicznych służb specjalnych, zamiast kamuflażu stawiającego na negocjacje, argumenty i wreszcie uwiedzenie nie do końca racjonalnym, ale jakże atrakcyjnym pomysłem.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY