REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Zjawiskowa architektura muzeum w Markowej. To projekt Nizio Design International

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 13 maj 2016 16:19
Zjawiskowa architektura muzeum w Markowej. To projekt Nizio Design International
Muzeum Polaków Ratujących Żydów im. rodziny Ulmów w Markowej, fot. Nizio Design International
Zjawiskowa architektura muzeum w Markowej. To projekt Nizio Design International
Zjawiskowa architektura muzeum w Markowej. To projekt Nizio Design International
Zjawiskowa architektura muzeum w Markowej. To projekt Nizio Design International
Zjawiskowa architektura muzeum w Markowej. To projekt Nizio Design International
Zjawiskowa architektura muzeum w Markowej. To projekt Nizio Design International
Zjawiskowa architektura muzeum w Markowej. To projekt Nizio Design International
Zjawiskowa architektura muzeum w Markowej. To projekt Nizio Design International
Zjawiskowa architektura muzeum w Markowej. To projekt Nizio Design International
Zjawiskowa architektura muzeum w Markowej. To projekt Nizio Design International
Zjawiskowa architektura muzeum w Markowej. To projekt Nizio Design International
Zjawiskowa architektura muzeum w Markowej. To projekt Nizio Design International
Zjawiskowa architektura muzeum w Markowej. To projekt Nizio Design International
Zjawiskowa architektura muzeum w Markowej. To projekt Nizio Design International

Muzeum Polaków ratujących Żydów podczas II wojny światowej im. Rodziny Ulmów w Markowej to pierwsza w Polsce instytucja upamiętniająca Polaków, którzy nieśli pomoc Żydom. Wcinającą się w ziemię ascetyczną bryłę muzeum wraz z ukrytą w jej wnętrzu ekspozycją zaprojektowała pracownia Nizio Design International. Muzeum zostało otwarte 17 marca br.

REKLAMA

W kompozycji założenia muzealnego nie tylko forma, ale też wszystkie inne jej elementy jak tekstura i materiał mają wyrażać treści związane z przesłaniem muzeum. Zastosowano tu minimalistyczne, abstrakcyjne formy architektoniczne, które wywołują w zwiedzających określone odczucia. Ascetyczna bryła budynku przywodzi na myśl dom. Symboliczna wizja domu, który kojarzy się z miłością i bezpieczeństwem została przez projektantów zderzona z formami kompozycyjnymi wyrażającymi niepokój i zagrożenie. Żelbetowy budynek ma elewacje obłożone kortenem, czyli blachą, która poprzez korozję zmienia swój wygląd, ukazując upływ czasu. Zagłębiona w teren bryła i zastosowane materiały sprawiają, że budynek wtapia się w otoczenie i zespala się z nim. Wpisując się w kontekst miejscowości i szeroko pojmowanej historii, przypomina zwiedzającym dzieje i życie przedwojennej Markowej. Odnosi się on nie tylko do czasów Shoah, ale też ukazuje niezmienną postać trwania, mimo przeciwności losu i historii.

Częściowo przeszklona fasada muzeum, stanowi uproszczoną do postaci znaku bramę. We wnętrzu muzeum panuje, półmrok, rozjaśniony łuną światła bijącą z serca budynku, jakim jest szklany prostopadłościan symbolizujący dom Józefa i Wiktorii Ulmów, ale też domy tysięcy Polaków, którzy narażali własne życie, by nieść pomoc Żydom. Znajdują się oryginalne meble, warsztat stolarski, ul, książki, aparaty fotograficzne Józefa Ulmy i rodzinne dokumenty. W tej przestrzeni wyświetlane są projekcje przywołujące sceny z codziennego życia małżeństwa ich dzieci. Symboliczny dom Ulmów wykonano na podkonstrukcji stalowej, ściany wykończono szkłem bezpiecznym wyklejanym folią z grafiką. Na ścianie z wyświetlaną projekcją zastosowano folię antyrefleksyjną. Podłogę wykonano z desek sosnowych o szczotkowanej i postarzanej powierzchni.

Ścieżka zwiedzania muzeum prowadzi wokół kubika, przez 7 działów tematycznych, gdzie historia opowiadana jest przez eksponaty, dokumenty, fotografie, materiały prezentowane na stanowiskach manualnych i multimedialnych. Po środku sali ekspozycyjnej znajdują się cztery infoboksy w formie stalowych prostopadłościanów z monitorami dotykowymi oraz siedziska. Wszystkie elementy ekspozycji układają się w opowieść o wspólnej historii Polaków i Żydów w kontekście tragicznego czasu wojny. Wnętrze Muzeum utrzymane jest w prostej i monumentalnej poetyce betonowych ścian. Jego kulminacją – w głębi sali ekspozycyjnej – jest podświetlona wertykalna i ostra szczelina, która symbolizuje wąską bramę prowadzącą przez niepojęty obszar śmierci.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY