REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Zjawiskowa architektura muzeum w Markowej. To projekt Nizio Design International

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 13 maj 2016 16:19
Zjawiskowa architektura muzeum w Markowej. To projekt Nizio Design International
Muzeum Polaków Ratujących Żydów im. rodziny Ulmów w Markowej, fot. Nizio Design International
Zjawiskowa architektura muzeum w Markowej. To projekt Nizio Design International
Zjawiskowa architektura muzeum w Markowej. To projekt Nizio Design International
Zjawiskowa architektura muzeum w Markowej. To projekt Nizio Design International
Zjawiskowa architektura muzeum w Markowej. To projekt Nizio Design International
Zjawiskowa architektura muzeum w Markowej. To projekt Nizio Design International
Zjawiskowa architektura muzeum w Markowej. To projekt Nizio Design International
Zjawiskowa architektura muzeum w Markowej. To projekt Nizio Design International
Zjawiskowa architektura muzeum w Markowej. To projekt Nizio Design International
Zjawiskowa architektura muzeum w Markowej. To projekt Nizio Design International
Zjawiskowa architektura muzeum w Markowej. To projekt Nizio Design International
Zjawiskowa architektura muzeum w Markowej. To projekt Nizio Design International
Zjawiskowa architektura muzeum w Markowej. To projekt Nizio Design International
Zjawiskowa architektura muzeum w Markowej. To projekt Nizio Design International

Muzeum Polaków ratujących Żydów podczas II wojny światowej im. Rodziny Ulmów w Markowej to pierwsza w Polsce instytucja upamiętniająca Polaków, którzy nieśli pomoc Żydom. Wcinającą się w ziemię ascetyczną bryłę muzeum wraz z ukrytą w jej wnętrzu ekspozycją zaprojektowała pracownia Nizio Design International. Muzeum zostało otwarte 17 marca br.

REKLAMA

W kompozycji założenia muzealnego nie tylko forma, ale też wszystkie inne jej elementy jak tekstura i materiał mają wyrażać treści związane z przesłaniem muzeum. Zastosowano tu minimalistyczne, abstrakcyjne formy architektoniczne, które wywołują w zwiedzających określone odczucia. Ascetyczna bryła budynku przywodzi na myśl dom. Symboliczna wizja domu, który kojarzy się z miłością i bezpieczeństwem została przez projektantów zderzona z formami kompozycyjnymi wyrażającymi niepokój i zagrożenie. Żelbetowy budynek ma elewacje obłożone kortenem, czyli blachą, która poprzez korozję zmienia swój wygląd, ukazując upływ czasu. Zagłębiona w teren bryła i zastosowane materiały sprawiają, że budynek wtapia się w otoczenie i zespala się z nim. Wpisując się w kontekst miejscowości i szeroko pojmowanej historii, przypomina zwiedzającym dzieje i życie przedwojennej Markowej. Odnosi się on nie tylko do czasów Shoah, ale też ukazuje niezmienną postać trwania, mimo przeciwności losu i historii.

Częściowo przeszklona fasada muzeum, stanowi uproszczoną do postaci znaku bramę. We wnętrzu muzeum panuje, półmrok, rozjaśniony łuną światła bijącą z serca budynku, jakim jest szklany prostopadłościan symbolizujący dom Józefa i Wiktorii Ulmów, ale też domy tysięcy Polaków, którzy narażali własne życie, by nieść pomoc Żydom. Znajdują się oryginalne meble, warsztat stolarski, ul, książki, aparaty fotograficzne Józefa Ulmy i rodzinne dokumenty. W tej przestrzeni wyświetlane są projekcje przywołujące sceny z codziennego życia małżeństwa ich dzieci. Symboliczny dom Ulmów wykonano na podkonstrukcji stalowej, ściany wykończono szkłem bezpiecznym wyklejanym folią z grafiką. Na ścianie z wyświetlaną projekcją zastosowano folię antyrefleksyjną. Podłogę wykonano z desek sosnowych o szczotkowanej i postarzanej powierzchni.

Ścieżka zwiedzania muzeum prowadzi wokół kubika, przez 7 działów tematycznych, gdzie historia opowiadana jest przez eksponaty, dokumenty, fotografie, materiały prezentowane na stanowiskach manualnych i multimedialnych. Po środku sali ekspozycyjnej znajdują się cztery infoboksy w formie stalowych prostopadłościanów z monitorami dotykowymi oraz siedziska. Wszystkie elementy ekspozycji układają się w opowieść o wspólnej historii Polaków i Żydów w kontekście tragicznego czasu wojny. Wnętrze Muzeum utrzymane jest w prostej i monumentalnej poetyce betonowych ścian. Jego kulminacją – w głębi sali ekspozycyjnej – jest podświetlona wertykalna i ostra szczelina, która symbolizuje wąską bramę prowadzącą przez niepojęty obszar śmierci.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.