REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Zmień się lub… rozbuduj, by utrzymać klienta. Jaka przyszłość czeka centra handlowe w Polsce?

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 13 sie 2018 12:33
Zmień się lub… rozbuduj, by utrzymać klienta. Jaka przyszłość czeka centra handlowe w Polsce?
fot. mat. Schindler

Rozbudowa już istniejących, dużych obiektów handlowych ma być głównym czynnikiem rozwoju rynku centrów handlowych w Europie w ciągu najbliższych dwóch lat. By zwiększyć odwiedzalność właściciele galerii handlowych coraz częściej decydować się będą na poszerzenie oferty rozrywkowo-gastronomicznej i odpowiedni dobór najemców.

REKLAMA

Według szacunków firmy doradczej Cushman & Wakefield w ciągu najbliższych dwóch lat pojawi się na rynku 546 tys. m kw. nowej powierzchni handlowej. To trzeci wynik w skali Europy Środkowo–Wschodniej – wyżej są tylko dynamicznie rozwijająca się Turcja i Rosja. Nowe duże centra handlowe powstały m.in. w Warszawie (Galeria Północna - 64 tys. m kw.), Wrocławiu (Wroclavia - 64 tys. m kw.) czy Gdańsku (Forum Gdańsk - 62 tys. m kw.), a wkrótce dołączy do nich Kraków (Serenada - 42 tys. m kw.). Jednak głównym czynnikiem rozwoju rynku ma być rozbudowa już istniejących obiektów – w ten sposób powstanie prawie ¼ nowej powierzchni handlowej.

Budować nowe czy rozbudowywać stare? - oto jest pytanie

Powiększenie istniejącego centrum handlowego to dla inwestorów mniejsze ryzyko. Lepiej postawić na rozwój istniejącego centrum, które dysponuje już bazą klientów i dostosować ofertę do zmieniających się zwyczajów zakupowych Polaków. Struktura naszych wydatków konsumenckich coraz bardziej upodabnia się do tej typowej dla bardziej zamożnych społeczeństw - więcej wydajemy na odzież i akcesoria, dbanie o zdrowie i urodę czy uczestnictwo w kulturze i rekreację. To otwiera zupełnie nowe możliwości dla inwestorów i zarządców. Staliśmy się bywalcami i entuzjastami galerii handlowych – spędzamy tam wolny czas, spotykamy się ze znajomymi, uczestniczymy w rozmaitych eventach… i oczywiście nadal robimy zakupy.

Stąd popularność trendu na rozbudowę galerii handlowych. Istniejące obiekty dysponują już odpowiednią infrastrukturą, a czas uzyskania stosownych pozwoleń jest znacznie krótszy niż w wypadku zupełnie nowych budynków. Ponadto odpowiednio zarządzane, powiększone centra handlowe są w stanie przyciągnąć więcej klientów, równocześnie dysponując powierzchnią, która pozwala na rozszerzenie oferty usługowej, gastronomicznej i rozrywkowej – a tego właśnie oczekują klienci. Bo choć często odwiedzamy galerie handlowe z jasno sprecyzowanym planem zakupowym, równie często jak promocje i rabaty kuszą nas punkty rozrywkowe, okazja do spotkania ze znajomymi czy odbywające się eventy.

Czas na nowe formaty

Wraz ze zmianą zwyczajów zakupowych Polaków rynek wkroczył w nową fazę dojrzałości, co sprzyja realizacji ożywczych koncepcji handlowych, projektów i formatów. Przeobrażeniu uległ również sam model funkcjonowania centrów handlowych – coraz częściej harmonijnie wkomponowane w przestrzeń miejską płynnie łączą się ze sferą użyteczności publicznej, wypełniając ją kolejnymi restauracjami i kawiarniami, wzbogacając o elementy małej architektury, a nawet dzieła sztuki.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.