REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Zrównoważony rozwój, recycling i długowieczność produktów. Ta moda zostanie z nami na dłużej

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 05 lut 2019 13:10
Zrównoważony rozwój, recycling i długowieczność produktów. Ta moda zostanie z nami na dłużej
Paneliści podczas sesji "Koniec ery jednorazowego użytku", fot. PTWP
Zrównoważony rozwój, recycling i długowieczność produktów. Ta moda zostanie z nami na dłużej
Zrównoważony rozwój, recycling i długowieczność produktów. Ta moda zostanie z nami na dłużej
Zrównoważony rozwój, recycling i długowieczność produktów. Ta moda zostanie z nami na dłużej
Zrównoważony rozwój, recycling i długowieczność produktów. Ta moda zostanie z nami na dłużej
Zrównoważony rozwój, recycling i długowieczność produktów. Ta moda zostanie z nami na dłużej
Zrównoważony rozwój, recycling i długowieczność produktów. Ta moda zostanie z nami na dłużej
Zrównoważony rozwój, recycling i długowieczność produktów. Ta moda zostanie z nami na dłużej
Zrównoważony rozwój, recycling i długowieczność produktów. Ta moda zostanie z nami na dłużej
Zrównoważony rozwój, recycling i długowieczność produktów. Ta moda zostanie z nami na dłużej
Zrównoważony rozwój, recycling i długowieczność produktów. Ta moda zostanie z nami na dłużej
Zrównoważony rozwój, recycling i długowieczność produktów. Ta moda zostanie z nami na dłużej
Zrównoważony rozwój, recycling i długowieczność produktów. Ta moda zostanie z nami na dłużej

W styczniu 2018 została opublikowana strategia komisji europejskiej dotycząca sukcesywnego wycofywania jednorazowych produktów plastikowych z powszechnego użytku. Czy to początek końca cywilizacji jednorazowego użytku? Jak wypada Polska w tym kontekście w stosunku do krajów Europy Zachodniej? Dane są bezwzględne - przeciętny obywatel Danii zużywa rocznie 4 torby foliowe, podczas gdy Polak aż 400. Co mogą zrobić projektanci, producenci, architekci i użytkownicy, aby uratować naszą planetę? O tym rozmawiano podczas sesji poświęconej zrównoważonemu rozwojowi na 4 Design Days.

REKLAMA

- Przełomem jest to, że zaczynamy nazywać rzeczy po imieniu – zaczął debatę Tomasz Pągowski, moderator sesji.

Według Krystyny Łuczak-Surówki, historyka i krytyka designu, proces zrównoważonego rozwoju opiera się na świadomości. - „Koniec” to nie jest dobre słowo – jednorazówki nie mają jednego oblicza. Design zrównoważony stara się dbać o szeroko pojęty interes. Pamięta o projektancie, producencie i użytkowniku, ale również o konsekwencjach procesu wdrożenia produktu. Historia pokazuje, że nie zawsze jesteśmy w stanie przewidzieć konsekwencje naszych działań – mówi Łuczak-Surówka.

Historyk sztuki pokłada wielkie nadzieje w młodych projektantach. - W ciągu ostatnich lat ich spojrzenie na świat się zmieniło. Oni nie chcą konkurować z gigantami, chcą tworzyć produkty na lata, trwałe, skierowane do konkretnej grupy użytkowników. Nie oczekują milionowej rzeszy klientów, oczekują wąskiej grupy ludzi, którzy mają ten sam stopień świadomości co oni. Nie opierają się na tradycji, ale budują wartość – mówi Łuczak-Surówka.

Designer tworzy to, czego oczekują konsumenci

Podobnego zdania jest Pete Kercher, założyciel, członek Europejskiego Instytutu Projektowania i Niepełnosprawności, ambasador Design for All Europe. - Projektanci oczywiście mają wpływ na nasz świat, aczkolwiek wina i odpowiedzialność za brak zrównoważonego rozwoju w produktach i budynkach nie leży tylko po ich stronie. To dotyczy wszystkich: publicznych inwestorów, prywatnych deweloperów, urbanistów, ludzi odpowiedzialnych za marketing. Designer tworzy to, czego oczekują konsumenci. To, co on może zrobić, to zaangażować użytkowników w świadome projektowanie - mówi Kercher i dodaje, że środowisko projektowe musi być bardziej odważne. - Musimy śmiało mówić „to moja propozycja”. Należy pokazywać konsumentom, co mogą używać w zamian, to musi być dialog – zaznacza.

- Architekci i projektanci nie narzucają swojego podejścia, to propozycja. Rozmowa z użytkownikiem jest fundamentalna. Cywilizacja jednorazowego użytku to dobre, medialne hasło. W konsumentach powoli rodzi się potrzeba zyskania czegoś więcej i to na stałe. Dzisiaj kochamy zmiany, chcemy ciągle czegoś nowego. W przypadku zrównoważonego rozwoju mam wrażenie, że ta „moda” zostanie z nami na dłużej – mówi Krystyna Łuczak-Surówka.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.