REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo

www.kanlux.pl
×

Szukaj w serwisie

Zrujnowany dworzec zyska nowe życie. Znamy szczegóły projektu

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 18 lis 2016 10:11
Zrujnowany dworzec zyska nowe życie. Znamy szczegóły projektu
Centrum Przesiadkowe Cieszyn fot. Archex
Zrujnowany dworzec zyska nowe życie. Znamy szczegóły projektu
Zrujnowany dworzec zyska nowe życie. Znamy szczegóły projektu

Zabytkowy dworzec w Cieszynie czekają wielkie zmiany. To właśnie w tym przygranicznym mieście ma powstać zintegrowany węzeł przesiadkowy. I to już w przyszłym roku. Inwestycja uzyskła dofinansowanie w konkursie Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020. Pracownia Archex z Bielska-Białej wykonała dokumentację projektową zintegrowanego węzła przesiadkowego.

REKLAMA

Projektowane przedsięwzięcie inwestycyjne pod nazwą „Budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego w Cieszynie” obejmuje łącznie pięć części. Zakres dotyczący bezpośrednio dworca obejmuje: przebudowę i remont historycznej części istniejącego dworca PKP w oparciu o program konserwatorski, rozbiórkę parterowej części dworca. A także budowę nowej części dworca zgodnego z obrysem rzutu istniejącej parterowej części oraz budowę zadaszenia pomiędzy budynkiem dworca a peronami autobusowym, wraz  z przekryciem peronów autobusowych. W planach jest odtworzenie historycznego zadaszenia od strony peronów przy budynku zabytkowym.

Bryła budynku

Bryła istniejącej, dwukondygnacyjnej części (oznaczonej w projekcie A) pozostaje bez zmian. Od strony wschodniej w obrębie historycznej ściany od strony peronów i w nawiązaniu do jej szerokości zaprojektowano przeszklony hol łącznik (część B), prostokątny w rzucie, o przeszklonym dachu, nieznacznie nachylonym. Dalej w kierunku wschodnim zlokalizowano główną, nową część budynku węzła przesiadkowego (oznaczona w dokumentacji jako C) w postaci budynku prostokątnego w rzucie, nie podpiwniczonego, jednokondygnacyjnego z poddaszem nieużytkowym, przekrytego dachem dwuspadowym bez okapów. Dalej w kierunku dworca autobusowego zaprojektowano zadaszenie, przeszklone – w bezpośrednim sąsiedztwie budynku, dalej żelbetowe ze świetlikami, wsparte na ramach żelbetowych sięgające aż nad płytę dworca autobusowego. Ponadto zaprojektowano przeniesienie historycznego zadaszenia w miejsce, oryginalnej lokalizacji, to jest od strony peronów przy budynku i ścianie historycznej.

Projektowana nowa część dostosowana jest wysokością do podziałów części historycznej. Wysokość załamania przeszklonego dachu łącznika oraz dachu dwuspadowego dalszej części jest równa wyższej krawędzi gzymsu między kondygnacjami (ok. 4,29m licząc od poziomu 0.00 budynku – dokładny wymiar należy zweryfikować na budowie). Natomiast wysokość kalenicy głównej nowej części sięga do wysokości górnej krawędzi gzymsu podokapowego (ok. 7,59 licząc od poziomu 0.00 budynku – dokładny wymiar należy zweryfikować na budowie).

Układ funkcjonalny

Projektowany budynek węzła przesiadkowego jest dostępny bezpośrednio od strony południowej – od ul. Hajduka oraz od strony peronów – po północnej stronie budynku. Projektowane główne wejście zlokalizowano w obrębie części B – przeszklonego holu / łącznika, który jest przechodni na przestrzał. W budynku historycznym A zachowano istniejące wejścia: od strony ulicy bezpośrednio do klatki schodowej i dalej na piętro budynku; od strony peronów do projektowanej gastronomii (niezależnie do części zapleczowej i sali konsumpcyjnej). Ponadto zaprojektowano dwa wejścia od strony wschodniej – prowadzące w kierunku dworca autobusowego.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY