REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

4 Design Days: Trzeba zamknąć konsumencki cyrk

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 12 lut 2020 11:12
4 Design Days: Trzeba zamknąć konsumencki cyrk
Sesja 4 Design Days „Projektowanie, które wyraża sprzeciw jednorazowości”. Fot. PTWP.
4 Design Days: Trzeba zamknąć konsumencki cyrk
4 Design Days: Trzeba zamknąć konsumencki cyrk
4 Design Days: Trzeba zamknąć konsumencki cyrk
4 Design Days: Trzeba zamknąć konsumencki cyrk
4 Design Days: Trzeba zamknąć konsumencki cyrk
4 Design Days: Trzeba zamknąć konsumencki cyrk
4 Design Days: Trzeba zamknąć konsumencki cyrk
4 Design Days: Trzeba zamknąć konsumencki cyrk
4 Design Days: Trzeba zamknąć konsumencki cyrk
4 Design Days: Trzeba zamknąć konsumencki cyrk

Firmy potrafią manipulować potrzebami konsumentów, dlatego należy głośno mówić o zakończeniu tego konsumenckiego cyrku. Niestety bardzo duża część społeczeństwa kompletnie tego nie rozumie. Trzeba wzniecić społeczną rewolucję wbrew tej większości. Środowisko projektantów i architektów ma wszelkie prerogatywy, aby to zrobić – zaapelował Robert Majkut podczas sesji 4 Design Days „Projektowanie, które wyraża sprzeciw jednorazowości”.

REKLAMA

Nie jesteśmy w stanie pozbyć się konsumpcjonizmu branżowego, szczególnie we wnętrzach komercyjnych i publicznych. One nie przestaną się zmieniać. Biura będą się przeprowadzać, a sklepy rewitalizować swoje koncepty.

– Jednak to od nas i od architektów zależy, jakie materiały zostaną użyte – uważa Bartosz Chmielewski, CEO Zero Waste Design.

Klienci tworzą popyt, dlatego powinni wymagać od producentów dobrej jakości. Zatem jeżeli mówimy o codziennym konsumpcjonizmie, to nie kupujmy na przykład tanich butów za 60 zł. – Wówczas producenci będą musieli się bardziej wysilić, żeby nas zaspokoić – apeluje Bartosz Chmielewski.

Dodaje, że jeżeli zaczniemy używać materiałów pochodzących z recyklingu, łatwiej będzie zapanować nad konsumpcjonizmem.

– My, jako świat, przez ostatnie sto lat wyprodukowaliśmy już wszystko. Mamy mnóstwo używanych metali i plastiku, który możemy poddać ponownemu recyklingowi. Używajmy zatem materiałów, które są mądre, produkowanych przez odpowiedzialnych producentów, czyli myślących o tym, jak świat będzie wyglądał za 10 czy 30 lat. Jeżeli nadal będziemy używać jednorazowych produktów i udawać, że nic się nie dzieje, to stoczymy się po równi pochyłej – zaznacza Bartosz Chmielewski.

Prezes i założyciel Zero Waste Design dodał, że w Europie wciąż obowiązuje mnóstwo sprzecznych przepisów. – Z jednej strony wszyscy chcą być ekologiczni, jest wiele oddolnych inicjatyw, które są wspaniałe. Ale brakuje rozwiązań systemowych, czy to ze strony Parlamentu Europejskiego lub rządu polskiego. Używanie pewnych materiałów powinno być ograniczane. Skoro nie ma ustawodawstwa, to sami się tym zajmijmy. Używajmy mądrych i odpowiedzialnych surowców – apeluje Bartosz Chmielewski

Efekt reklamówki w architekturze 

Czy efekt jednorazowej reklamówki działa też w architekturze? – Dobry design jest najlepszym sposobem na ochronę środowiska. Ludzie nie wyrzucają rzeczy, które kochają. Ulubione budynki służą mieszkańcom dłużej. Dzięki przedłużonemu życiu zarówno domy, jak i produkty mają niski ślad węglowy, więc naszą planetę może ocalić tylko dobry design – twierdzi Jaume Cassanyer Tosques, architekt, Project Manager Bespoke Solutions Office Laufen Bathrooms AG.

Dodaje, że koncerny chcą produkować rzeczy dla ludzi. – Dlatego, jeśli pokażemy producentom, czego chcemy, to oni nam dostarczą produktów ekologicznych i wytworzonych w sposób zrównoważony – zapewnia Jaume Cassanyer Tosques.

Ekspert podkreśla bezcenne znaczenie ponadczasowości designu. – Powinniśmy projektować rzeczy, które pięknie wyglądają i dobrze służą klientom przez długi okres czasu. Na przykład w Niemczech wymiana wyposażenia łazienek następuje statystycznie po 15 latach, a w Polsce po około 25 latach. Tylko ponadczasowość ochroni produkty przed zgubnym wpływem chwilowych trendów – uważa Jaume Cassanyer Tosques.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.