REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Akustyka biura - co może pójść źle?

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 09 lip 2019 15:24
Akustyka biura - co może pójść źle?
Ecophon Solo, Biura Tasomix, Biskupice fot. mat. prasowe
Akustyka biura - co może pójść źle?
Akustyka biura - co może pójść źle?
Akustyka biura - co może pójść źle?
Akustyka biura - co może pójść źle?
Akustyka biura - co może pójść źle?
Akustyka biura - co może pójść źle?
Akustyka biura - co może pójść źle?
Akustyka biura - co może pójść źle?

Kolega obok opowiada o weekendzie. Inny, siedzący kilka rzędów biurek dalej, stara się rozmawiać cicho, ale i tak słyszysz każde słowo. Mimowolnie też poznajesz szczegóły dyskusji prowadzonej na kanapach obok, gdy przy biurku starasz się skupić na swoich codziennych zadaniach. Jeśli takie sytuacje zdarzają się tobie lub twoim klientom, to znak, że biuro obniża produktywność pracowników. Na etapie projektowania, wykonawstwa lub wdrożenia mógł zostać popełniony błąd - mówi Magda Szubert z Ecophon Saint-Gobain.

REKLAMA

Hałas w biurze wciąż kojarzy się z hałasem wentylacji, drukarek lub dzwoniących telefonów, podczas gdy obecnie użytkownicy biur narzekają głównie na hałas rozmów współpracowników. Odgłosy te mogą dobiegać z sąsiednich biurek, ale też z ciągów komunikacyjnych w biurze czy tzw. coffe pointów i znacząco wpływają na poczucie komfortu i produktywność pracowników.

86 minut – tyle traci pracownik każdego dnia

- W badaniu przeprowadzonym wśród 10 000 pracowników umysłowych w 14 krajach, 49 proc. ankietowanych osób stwierdziło, że biuro, w którym pracują, uniemożliwia koncentrację. Stwierdzono, że z powodu zakłóceń i odrywania od zadania pracownicy biurowi tracą każdego dnia aż 86 minut pracy. Z badań laboratoryjnych z kolei wiemy, że dźwięki dobiegające do nas mają bezwarunkowy dostęp do pamięci. Nawet jeśli nasza uwaga jest ukierunkowana na inne zadanie, dźwięki są rejestrowane i przetwarzane. To obniża poziom wykonania głównego zadania - mówi Magda Szubert z Ecophon Saint-Gobain.

Silny związek między poziomami dźwięku w biurze a deklarowaną produktywnością zauważono w badaniach prowadzonych przez firmę Leesman i obejmujących obecnie ponad 300 000 pracowników w różnych krajach, także w Polsce. Stwierdzono, że jest to kluczowy aspekt dla oceny biura jako produktywnego miejsca pracy.

Hałas rozmów a sposób wykończenia wnętrza

Obecnie firmy coraz częściej zwracają uwagę na akustykę biura. Stąd m.in. rosnąca popularność mobilnych budek telefonicznych, kanap-kapsuł, odchodzenie od wielkopowierzchniowych open space-ów na rzecz kilkunastoosobowych stref, aranżowanie pokoi cichej pracy, edukacja pracowników. Akustyka wnętrz to jednak złożone zagadnienie i do tej listy należy dodać jeszcze jeden kluczowy punkt. Jest nim sposób wykończenia wnętrza ,a konkretnie zachowanie równowagi między materiałami twardymi, które odbijają dźwięki a materiałami miękkimi, silnie dźwiękochłonnymi.

Jaki jest związek między sposobem wykończenia biur open space a zasięgiem hałasu i samopoczuciem pracowników, pokazało badanie opublikowane w Journal of Environmental Psychology. Na dwóch identycznych piętrach biurowca, gdzie pracowało ponad 150 osób, manipulowano jakością środowiska akustycznego – zmieniano sufit na wyglądający bardzo podobnie, ale mniej lub bardziej pochłaniający dźwięk, dodawano lub usuwano akustyczne panele ścienne. W rezultacie chłonność akustyczna wnętrza zmniejszała się lub zwiększała, a hałas rozmów prowadzonych przez pracowników miał większy lub mniejszy zasięg, co potwierdzono odpowiednimi pomiarami. Okazało się, że osoby które pracowały na piętrze bardziej „miękkim”, z lepszą akustyką i mniejszą propagacją hałasu, odczuwały znacząco mniej zakłóceń i były mniej zestresowane. Odnotowano:



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.