REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Awangardowa biżuteria w Muzeum Włókiennictwa

  • Autor: PAP
  • 03 kwi 2017 09:00
fot. pixabay.com

Awangardowa biżuteria Leny Kowalewicz-Wegner będzie prezentowana w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Ekspozycję przygotowano w ramach cyklu "Kwartały awangardy" wpisującego się w obchody stulecia tego nurtu w Polsce.

REKLAMA

Po prezentacji projektu tkaniny autorstwa Władysława Strzemińskiego w "Kwartałach awangardy" pojawi się twórczość artystki nawiązującej do tradycji łódzkich przedstawicieli tego nurtu z lat 20. i 30. XX wieku.

Jak podkreśliła Małgorzata Jakiel z Centralnego Muzeum Włókiennictwa, teorie głoszone przez Strzemińskiego oraz Katarzynę Kobro dla Leny Kowalewicz-Wegner stały się inspiracją do projektowania biżuterii. Jej projekty od piątku będzie można oglądać w łódzkim Muzeum. Otwarciu wystawy towarzyszyć będzie wykład prof. Andrzeja Szadkowskiego "Lena Kowalewicz-Wegner - artystka spełniona".

Lena Kowalewicz (1924-1989) zaliczana jest do grona pierwszych wybitnych absolwentów Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi (obecnie ASP), inspirujących się w pracy pedagogicznej i artystycznej "Teorią widzenia" Strzemińskiego. W 1959 roku w Studium Odzieży, Galanterii, Grafiki Żurnalowej zainicjowała zajęcia w dziedzinie projektowania galanterii, początkowo w prowadzonej przez siebie Pracowni Drobnych Form, a następnie w powstałej w 1973 roku, funkcjonującej oddzielnie Pracowni Biżuterii Unikatowej.

Pracownia zawdzięczała artystce założenia dydaktyczne, metody szkolenia, organizację warsztatu, a nawet - poprzez nawiązanie kontaktów z przemysłem - zaopatrzenie w urządzenia i w surowce. Kowalewicz dbała też o umożliwienie studentom odbywania praktyk zawodowych.

Łódzka artystka uważała, że w dziedzinie plastyki nie istnieje podział na sztukę czystą i użytkową. Chcąc poznać twórcze predyspozycje każdego ze swoich studentów, prosiła, by na jej zajęcia przynosili prace wykonane w innych pracowniach, np. malarskich. Namawiała też, do wykorzystywania przy projektowaniu biżuterii "całego zasobu wiedzy zdobytego w poprzednich latach nauki".

Lena Kowalewicz-Wegner uważała, że ze względu na specyfikę pracowni, przyjmowani studenci powinni wyróżniać się nie tylko wyobraźnią przestrzenną, zdolnościami manualnymi, ale także zamiłowaniem do majsterkowania. Jako pedagog chciała uświadomić podopiecznym, że w plastyce nie istnieje podział na sztukę czystą i sztukę użytkową.

Według Kowalewicz-Wegner, jednym z najważniejszym zadań artysty plastyka powinno być projektowanie dla przemysłu. W jej pracowni studenci tworzyli biżuterię z najdziwniejszych, często tanich materiałów, np. z metalowych półfabrykatów połączonych w zaskakującą całość z łupinami orzecha ziemnego, z żabek do firanek czy kapsli. Takie ćwiczenia miały rozwijać ich wrażliwość i sprawność w komponowaniu elementów zupełnie ze sobą niepowiązanych.

Zwracała uwagę na zależności między sylwetką a biżuterią, zachęcała do projektowania ozdób z uwzględnieniem formy ubioru i tkaniny, z jakiej został wykonany, a nawet do dostosowania projektu do temperamentu osoby, dla której biżuteria była tworzona.

Obiekty z jej pracowni były prezentowane na międzynarodowych kongresach i pokazach. Naszyjniki, wisiory i bransolety bywały także uzupełnieniem kolekcji powstających w Domu Mody Telimena i w Modzie Polskiej - sztandarowych domach mody okresu PRL.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.