REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Biura dla innowatorów

  • Autor: Propertynews.pl
  • 24 mar 2017 12:12
Biura dla innowatorów
Maciej Markowski, Partner, dyrektor Workplace Strategy na Europę Środkowo-Wschodnią w dziale Globalnej Obsługi Najemców, Cushman & Wakefield

Innowacja stała się w biznesie niemal obsesją. Marcin Markowski z Cushman & Wakefield radzi, jak stworzyć idealne biuro dla nowoczesnej firmy.

REKLAMA

Czas samotnych geniuszy już minął. Większość problemów, z którymi zmagają się w naszych czasach innowatorzy, jest tak skomplikowana, że nie sposób zmierzyć się z tymi wyzwaniami w pojedynkę. Do znalezienia właściwych rozwiązań potrzebna jest wiedza z wielu dziedzin. Pracownicy muszą więc znać się nawzajem, często rozmawiać – miejsce pracy musi dostarczać licznych okazji do wymiany pomysłów pomiędzy osobami z różnych działów. Dobrze zaprojektowane biuro stwarza okazje do „pozytywnych kolizji” i „konstruktywnego podsłuchiwania”.

Nieformalna współpraca

To nie przypadek, że Google tworzy swoje przestrzenie biurowe w szalonej kolorystyce i zachęca pracowników do przychodzenia w nieformalnych strojach. Wszystko to ma na celu zniesienie widocznej hierarchii. Każdy ma prawo zgłosić swój pomysł i krytykować pomysły innych. Brak gabinetów, garniturów i krawatów daje poczucie równości. To wartość pomysłu, a nie ranga pomysłodawcy jest istotna.

Praca w skupieniu

„Innowacja to współpraca” – takie stwierdzenie można usłyszeć na prawie każdej konferencji dotyczącej innowacji. Jeżeli jednak przyjrzymy się prawdziwie innowacyjnym firmom, dostrzeżemy, że jest także druga i niezwykle ważna strona procesu – praca w skupieniu. Pokoje, w których panuje cisza albo pomieszczenia dokąd „eksportujemy” hałas (budki telefoniczne, pokoje i pomieszczenia do nieformalnych spotkań) są niezbędnym elementem aranżacji biura. Wymiana informacji, burza mózgów, a potem praca w spokoju – to bardzo ważne czynniki sprzyjające innowacji.

Elastyczność przestrzeni

Otwartość na zmiany jest podstawą innowacji. Dobrze więc, jeśli co parę tygodni lub miesięcy zmienia się zespół, z którym pracujemy i każdego dnia mamy inne zadania. W firmach takich jak IDEO modyfikacje dotyczą również rzeczy – wszystkie meble są na kółkach, a pracownicy mają do dyspozycji wielkie sześciany z pianki, z których mogą dowolnie budować ściany lub fotele. Różnorodność ustawień i łatwość kształtowania przestrzeni okazują się bardzo pomocne.

Dwie metody

Nie wszystko może być proste do wprowadzenia w tradycyjnej korporacji – są jednak dwie zmiany, które będzie łatwo przeprowadzić w nawet najbardziej tradycyjnym miejscu pracy.

Zaaranżowanie pokoi projektowych to najprostszy sposób na zapoczątkowanie rozwoju innowacji w firmie. Przestrzenie, gdzie można pisać po ścianach, przyczepiać notatki i dyskutować na stojąco, sprawdzają się znakomicie – wychodzimy ze swoich korporacyjnych ról, zanurzamy się natychmiast w świat projektów (pomysły nasze i kolegów są wszędzie wokół nas, utrwalone na ścianach i tablicach). Wyobraźnia i pamięć wzrokowa są dużo lepsze niż pamięć słuchowa – łatwiej nam utrwalić tematy rozmowy, jeżeli notatki z niej widzimy obok na ścianie. Prościej też w takich warunkach coś wyjaśnić lub opowiedzieć. Dzięki temu, że omawiane propozycje i pomysły są zapisane, wszyscy wspólnie dążą do jednego celu i nie ma ryzyka pojawienia się konfliktów lub nieporozumień.

Drugim sposobem jest stworzenie właściwych przestrzeni socjalnych. Jeżeli na przykład automaty z kawą ustawione są w wielu miejscach, to mamy niewielkie szanse na poznanie pracowników z innych części biura. Jeśli jednak wyznaczymy jedno pomieszczenie do spędzania przerw na kawę, wszyscy będą tam przychodzić i kreatywna komunikacja służąca innowacji będzie się rozwijać.

Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.