REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Biura z ideą "trzeciego miejsca" są coraz popularniejsze

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 31 lip 2017 11:25
Biura z ideą "trzeciego miejsca" są coraz popularniejsze
fot. mat. prasowe Brema

Biura na całym świecie coraz częściej sięgają po ideę tzw. „trzeciego miejsca”, stając się nie tylko miejscem pracy, ale także neutralnym miejscem… odpoczynku i prowadzenia życia towarzyskiego. Koncepcja ta zaczyna przyjmować się także w Polsce.

REKLAMA

Według opublikowanej w 1989 roku teorii autorstwa Ray’a Oldenburga nasze życie skupia się wokół 3 przestrzeni – domu, pracy oraz tzw. „trzeciego miejsca”, czyli neutralnej i odseparowanej od domu i pracy odskoczni, w której możemy np. zrelaksować się, napić, zjeść i spotkać ze znajomymi.

Charakterystyczne dla takiego miejsca jest niskie lub zerowe ponoszenie kosztów przebywania w nim, dostęp do jedzenia i napojów, bliskość, wygoda i – co najważniejsze - obecność ludzi. Jeszcze do niedawna za „trzecie miejsce” uważano przede wszystkim parki, miejskie ogrody, skwery, restauracje, kręgielnie, biblioteki czy kawiarnie. Paradoksalnie dziś coraz częściej do tej listy dopisuje się także… biura.

Te nie tylko coraz chętniej wcielają ideę „trzeciego miejsca”, ale także prześcigają się w pomysłach jak to zrobić. - Elementy związane z ideą „trzeciego miejsca”, znajdziemy obecnie praktycznie we wszystkich nowoczesnych biurach. Takie przestrzenie tworzą zarówno firmy wynajmujące lokale, jak również właściciele biurowców. Forma takiego miejsca jest różna – od zielonych stref relaksu i tarasów z parasolami i sofami, poprzez strefy chillout’u i co-workingu, skończywszy na pokojach gier z Playstation – mówi Michał Dobrowolski, dyrektor zarządzający BREMA Developement z Katowic.

Biuro z pomysłem, nawet lepsze niż dom

I faktycznie, pomysłów jak takie miejsca mogą wyglądać jest sporo. Na przykład firma Comvert z Werony we Włoszech stworzyła swoim pracownikom rampę do jazdy na deskorolce zawieszoną nad stanowiskami pracy. Z kolei firma Infosys stworzyła w swoim biurze… kręgielnie.

W firmie BOX z Paolo Alto pracownicy mogą pracować siedząc na huśtawkach, a w siedzibie AOL (również w Paolo Alto) czas wolny w biurze można spędzić w pokoju ze stołami bilardowymi. Berlińska siedziba Sonudloud idzie nawet o krok dalej, do dyspozycji pracowników jest biblioteka, wewnętrzny ogród, pokój do jogi, dźwiękoszczelny pokój służący do drzemek, a nawet strefa wolna od technologii.

Pracę z ideą „trzeciego miejsca” połączono także w kampusie Google w kalifornijskim Mounatiview. Jako punkt wyjścia gigant internetowy przyjął założenie, że „trzecie miejsce” wiąże się z piciem i jedzeniem. Efekt? Firma dla swoich pracowników otworzyła CoffeeLab – kawiarnię wewnątrz firmy, która klimatem przypomina Starbucks’a. Cel? W pracy masz poczuć się zrelaksowany jak w domu, a tym samym podnieść swoją produktywność.

Biurowce też wchłaniają ideę

Ale zmiany wprowadzają nie tylko firmy, także właściciele biurowców. Przykład? Biurowiec Plaza Tower w Minneapolis ustawił ostatnio w swoim budynku specjalne strefy wypełnione wygodnymi siedziskami, przypominającymi te, jakie spotkać można w hotelowych lobby lub barach. Efektem - wzrost najmu z 58% do 97%!



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY