REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Biuro na badaniach, czyli jak zdiagnozować idealne miejsce pracy

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 27 mar 2019 09:00
Biuro na badaniach, czyli jak zdiagnozować idealne miejsce pracy
Biuro Stalgast, projekt Forbis Group fot. mat. prasowe
Biuro na badaniach, czyli jak zdiagnozować idealne miejsce pracy
Biuro na badaniach, czyli jak zdiagnozować idealne miejsce pracy
Biuro na badaniach, czyli jak zdiagnozować idealne miejsce pracy
Biuro na badaniach, czyli jak zdiagnozować idealne miejsce pracy
Biuro na badaniach, czyli jak zdiagnozować idealne miejsce pracy
Biuro na badaniach, czyli jak zdiagnozować idealne miejsce pracy
Biuro na badaniach, czyli jak zdiagnozować idealne miejsce pracy
Biuro na badaniach, czyli jak zdiagnozować idealne miejsce pracy
Biuro na badaniach, czyli jak zdiagnozować idealne miejsce pracy
Biuro na badaniach, czyli jak zdiagnozować idealne miejsce pracy
Biuro na badaniach, czyli jak zdiagnozować idealne miejsce pracy

Nie ma jednego, uniwersalnego przepisu na idealne biuro. Nawet pozornie najlepszy, najbardziej atrakcyjny i innowacyjny projekt architektoniczny, nie sprawdzi się, jeśli nie będzie dostosowany do indywidualnych potrzeb danej organizacji. Widać to po pustych „bawialniach” w biurach, nieużywanych biurkach, ogromnej ilości marnowanej przestrzeni. Przedsiębiorstwa świadome korzyści, jakie przynieść może im biuro uszyte na miarę ich potrzeb, coraz chętniej godzą się na przeprowadzenie pogłębionych badań i szczegółowych analiz wewnątrz ich organizacji.

REKLAMA

- Nie zawsze wystarczy jednak przeprowadzić rozmowy z zarządem i zbriefować pracowników. Dane uzyskane w ten sposób bywają nierzetelne, jak w przypadku każdego rodzaju anonimowej ankiety. Ludzie mogą obawiać się, że celem badania jest obnażenie jakichś błędów czy niedociągnięć w wykonywanej przez nich pracy, nie zaś w przestrzeni, w której funkcjonują – mówi Mateusz Laskowski, członek zarządu Forbis Group. Dlatego firmy, specjalizujące się w przeprowadzaniu tego rodzaju badań, często sięgają po inne, bardziej kreatywne metody pozyskiwania danych.

M ogą być to np. czujniki ruchu, analizujące w jaki sposób ludzie korzystają z danej powierzchni. Zdarzają się przypadki, kiedy przedstawiciel firmy badawczej, wciela się w np. w rolę stażysty w danej firmie, a tak naprawdę jest niejako tajnym agentem, który ma poznać pracę w biurze od środka. Margines błędu jest wtedy zdecydowanie niższy, niż wtedy, kiedy pracownicy zdają sobie sprawę, że mają do czynienia z audytorem, kimś, kto w ich mniemaniu ocenia ich pracę, a nie przestrzeń. Ciekawym sposobem na wejście na trop konkretnego zapotrzebowania w firmie i wypracowanie nowatorskich rozwiązań są warsztaty z myślenia projektowego, czyli design thinking. Największa ich efektywność jest wtedy, kiedy angażowani są do nich ludzie, zajmujący się w firmie różnymi rzeczami i pracują na różnych szczeblach. Jest to bardzo popularna metoda tworzenia innowacji w różnych dziedzinach na całym świecie. Wymaga ona jednak sporego zaangażowania ze strony uczestników i np. nie wszyscy przedstawiciele zarządów dużych firm są na tyle otwarci, żeby ją u siebie zastosować. Zaprojektowanie biura na miarę potrzeb rozpoczyna się zatem już na etapie indywidualnego dostosowania metody pozyskiwania danych o danym przedsiębiorstwie.

Bardzo ważna jest interdyscyplinarność zespołów, pracujących nad procesem optymalizacji miejsca pracy (workplace strategy). Są to często socjologowie, psychologowie biznesu, ale także etnologowie których zadaniem jest zbadanie kultury danej organizacji. W badaniu branych jest pod uwagę najczęściej pięć najważniejszych elementów: stanowiska pracy, cele biznesowe organizacji, systemy it, chęć wprowadzenia zmian i modele zachowań pracowników. Nasza rola w tym całym procesie, jako firmy projektowo-wykonawczej, polega na osadzeniu uzyskanych wniosków i rekomendacji w konkretnej przestrzeni, zaproponowaniu rozwiązań, uwzględniających zarówno wyniki analizy, jak i budżet naszego klienta, urealnieniu stworzonej wizji. W efekcie klient otrzymuje gotowy do wdrożenia projekt, a nie samą ideę - mówi Mateusz Laskowski.

Kolejną kwestią, która często jest przez firmy pomijana, jest nauczenie się korzystania z nowej przestrzeni zgodnie z zamysłem wypracowanej strategii. Nierzadko wymaga to dużego nakładu pracy, jako że wiąże się to w wielu przypadkach z koniecznością opuszczenia przez pracowników tzw. strefy komfortu. Nawet jeśli wbrew swojej nazwie nie jest ona wcale taka komfortowa, to jednak pozbycie się starych nawyków nie zawsze przychodzi nam łatwo. Najtrudniejsze jest zazwyczaj przekonanie się do demonizowanej idei „czystego biurka”. Brak własnego miejsca pracy wdrażany jest tylko wtedy, kiedy jest to faktycznie uzasadnione -po to przecież przeprowadzane są te wszystkie pogłębiane analizy. Dlatego z czasem , kiedy już ludzie przełamują swoje wewnętrzne opory, uczą się, że mają do dyspozycji całą przestrzeń, a nie tylko jedno biurko, koniec końców stają się bardziej usatysfakcjonowanymi z pracy i wydajnymi pracownikami – mówi ekspert.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.