REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Biuro w duchu zero waste. Trend dociera do Polski

  • Autor: PropertyDesign.pl / Anna Liszka
  • 04 lut 2019 13:00
Biuro w duchu zero waste. Trend dociera do Polski
krzesła zero waste Pentatonic fot. Miniwiz
Biuro w duchu zero waste. Trend dociera do Polski
Biuro w duchu zero waste. Trend dociera do Polski
Biuro w duchu zero waste. Trend dociera do Polski
Biuro w duchu zero waste. Trend dociera do Polski
Biuro w duchu zero waste. Trend dociera do Polski

Trend zero waste, który na rynku międzynarodowym już znalazł dla siebie miejsce coraz szerzej śmielej dociera do Polski i wkracza do naszych biur. - Skoro międzynarodowe koncerny zamawiają do swoich siedzib w Londynie, Nowym Yorku, Amsterdamie krzesła wykonane w 100 proc. z materiałów z recyclingu to nie widzimy przeszkód, aby takie produkty jak najczęściej pojawiały się w polskich biurach - twierdzi Bartosz Chmielewski, założyciel firmy Zero Waste Design.

REKLAMA

Cykl życia biura można określić mniej więcej na 5-7 lat co jest ściśle związane z okresami najmów. - Z danych statystycznych wynika, że dużą cześć najemców powierzchni biurowych lubi relokować się po swoim okresie najmu do innego biura. Jest to często związane ze zmieniającymi się wymaganiami danej firmy dot. wielkości zajmowanej powierzchni, jej standardu, czy też lokalizacji. Opuszczona przez pierwszego najemcę powierzchni czeka następnie na kolejnych klientów. Najczęściej wcześniejsza aranżacja jest praktycznie w większości zmieniana, aby spełnić potrzeby i wymagania nowego najemcy - mówi Mateusza Polkowski, dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa, JLL.

Najemcy rzadko decydują się przenieść stare wyposażanie do nowego biura, zaś większości materiałów nie da się zutylizować. - Kilku klientów udało nam się przekonać do ponownego wykorzystania pełnowartościowych mebli. Jedną z możliwości jest odsprzedanie niepotrzebnego wyposażenia biura za symboliczne kwoty wśród pracowników. Wielu z nich ma działki, rodziny, które bardzo chętnie użytkują takie meble jeszcze przez lata. Wiele fundacji, szkół, ośrodków pomocy również jest zainteresowane np. fotelami biurowymi, które mogą wykorzystać do prowadzenia swojej działalności. Procedura jest trochę bardziej skomplikowana, ale słuszna - zauważa Bartosz Chmielewski, założyciel firmy Zero Waste Design.

Budować i zmieniać świadomość

Zdaniem Bartosza Chmielewskiego, kluczowe jest budowanie świadomości wśród inwestorów. Często klienci nie zdają sobie sprawy z innej drogi pozbycia się starego asortymentu biura. Zwyczajowo w budżecie „przeprowadzkowym” widnieje pozycja utylizacja, kojarzona z pozbyciem się wszystkiego co zbędne w najprostszy sposób. - W takich sytuacjach proponujemy klientowi sporządzenie szczegółowej inwentaryzacji i wyceny posiadanych przez niego dóbr. Dzięki temu procesowi jesteśmy w stanie ograniczyć do minimum wyrzucanie poprzez danie materiałom drugiego życia. Proponujemy też naprawy i rewitalizację starego wyposażenia biurowego - wyjaśnia Bartosz Chmielewski. Coraz bardziej świadomi pracownicy, którzy na co dzień w życiu prywatnym, zmieniają swoje przyzwyczajenia na bardziej ekologiczne, doceniają taką postawę pracodawcy. Jeśli chcemy aby pracownik identyfikował się z firmą, pokażmy mu, że firma też myśli o śladzie środowiskowym i długości życia produktów - dodaje.

Zmiana świadomości wśród architektów oraz inwestorów ma kluczowy wpływ na dalszy proces redukcji odpadów. - To architekci mają wpływ na proponowane klientom materiały i jeżeli zaczną zwracać uwagę na parametry związane ze środowiskiem i ekologią to producenci też zostaną zmobilizowani do ukierunkowania produkcji w tym kierunku - uważa Bartosz Chmielewski. Jak nadmienia Dominika Zielińska, Managing Partner, Head of Architecture, Workplace Solutions, w jej pracowni dba się o to, aby architekci znali jak najwięcej ekorozwiązań. - Chodzi o to, aby edukowali siebie nawzajem i klientów, po to by w przyszłości wszyscy mogli podejmować bardziej świadome decyzje projektowe - podkreśla.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.