REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo

Forbo
×

Szukaj w serwisie

Biurowe "zrobię to później". O akustyce słów kilka

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 16 sty 2017 12:01
 Biurowe "zrobię to później". O akustyce słów kilka
fot. System Hush Mikomax Smart Office

Teraz nie, to zadanie wykonam później. Ten projekt może poczekać. A może pomyślę o tym jutro? Jakie wymówki najczęściej towarzyszą pracownikom, którzy z powodu nadmiernego hałasu, wszechobecnego szumu informacyjnego czy chaosu w miejscu pracy, odkładają obowiązki wymagające koncentracji i decyzyjności na kolejną godzinę, dzień, miesiąc? W atmosferze noworocznych postanowień, sprawdzamy, jak to jest z tak zwaną biurową prokrastynacją, czyli odkładaniem na później.

REKLAMA

Aż o 66 proc., nawet o tyle może spaść wydajność z powodu hałasu w miejscu pracy. A 3 na 10 pracowników właśnie z tego powodu regularnie traci koncentrację. Jeśli przyjmiemy za Colinem Rowlingsem, znanym akustykiem, że ponowne skoncentrowanie się na zadaniu, które zostało przerwane przez niechciany dźwięk, zajmuje każdorazowo około 10-15 minut, wszystkie wymówki przekładania trudnych projektów powinny być nam wybaczone. Dlaczego? Przyjrzyjmy się akustyce w naszych biurach.

Na skalę międzynarodową

Ostatni raport Leesman Index, firmy zajmującej się analizą miejsc pracy, oparty na odpowiedziach 108 tysięcy respondentów z 49 krajów, w tym z 893 lokalizacji, mierzy właściwości biur typu open space. Tegoroczna edycja badania dotyczyła hałasu w przestrzeni office. Okazuje się, że jedynie 30 proc. badanych jest zadowolona z obecnego poziomu głośności w przestrzeni, w której na co dzień pracuje. To właśnie hałas wskazywany jest jako główny czynnik spadku wydajności i chęci do podejmowania wyzwań.

Philip Vanhoutte, przewodniczący Leesman’s Advisory Board, przekonuje liderów biznesu, by zwrócili uwagę na problem nadmiernie głośnych środowisk pracy. To szczególnie istotne, skoro sami badani pracownicy wielokrotnie narzekają na spadek koncentracji, a nawet motywacji do działania w biurze, gdzie dźwięk telefonów miesza się z rozmowami współpracowników, odgłosami parzenia kawy i drukowanych dokumentów. Do tego setki przychodzących e-maili dziennie sygnalizowanych dźwiękowo. Brak miejsc do pracy w skupieniu to ogromna strata dla firm na całym świecie. Potwierdzają to wyniki raportu What workers want 2016. Zidentyfikowano w nim najważniejsze powody wpływające na satysfakcję i samopoczucie pracowników – między innymi komfort (87 proc.), oświetlenie (86 proc.) i temperaturę (85 proc.). Niezadowolenie zaś wynika z długiego czasu dojazdu do pracy oraz… hałasu. Ponad 70 proc. respondentów wskazuje na możliwość realizowania obowiązków służbowych w cichym miejscu, jako kluczowy aspekt wpływający na efektywność oraz szybkość wykonywania zadań i podejmowania decyzji. World Green Building Council (WGBC) potwierdza, że zbyt wysoki poziom hałasu może prowadzić do spadku wydajności nawet o 66 proc. Jak zatem walczyć z niechcianym wrogiem koncentracji?

Dobre praktyki, gotowe rozwiązania

Trendom w designie towarzyszy obecnie próba stworzenia ciekawych wizualnie, spełniających swoje funkcje oraz łatwych w montażu pomieszczeń, które będą naturalną izolacją od otwartego biura. Ścianki działowe kartonowe czy szklane to już za mało. Poszukiwane są takie miejsca, gdzie można pracować indywidualnie lub przeprowadzić rozmowę, czy wspólnie, w spokoju zastanowić się nad problemem. Powstają specjalnie wydzielone akustycznie przestrzenie z tapicerowanym wnętrzem, możliwością pisania na szkle, zainstalowania monitora, podłączenia laptopa, czy nawet pracy na stojąco. Okazuje się, że takie kabiny nie zaburzają porządku funkcjonowania biura oraz z łatwością wpisują się dotychczasowy klimat i aranżację.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY