REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Coraz więcej sklepów spożywczych w LED-ach

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 26 paź 2018 14:14
Coraz więcej sklepów spożywczych w LED-ach
fot. mat. pras.

Na zachodzie zdecydowanie wzrosła w ostatnich latach skala inwestycji w visual merchandising i oświetlenie placówek handlowych. Biorąc pod uwagę argumenty przemawiające za nowymi rozwiązaniami można spodziewać się, że trend wkrótce zapanuje także u nas.

REKLAMA

Według opublikowanego w 2017 roku raportu EHI Retail Institute na temat wydatków na wyposażenie powierzchni handlowych w Niemczech w porównaniu z rokiem 2013 w 2016 zmniejszyła się skala inwestycji sklepów w projekty energetyczne (53 €/m2 w 2013 vs 34 w 2016 r.) i urządzenia chłodnicze (81 vs 73 €/m2). Na tym samym poziomie, wynoszącym w 2013 r. 22 €/m2 pozostały inwestycje w umeblowanie. W tym samym czasie niemal dwukrotnie – z 14 do 26 euro na mkw. wzrosły natomiast wydatki na visual merchandising, a o 2/3 – z 31 do 52 euro na mkw. – zwiększyły się inwestycje w oświetlenie. Według przedstawionych w raporcie danych, na koniec 2016 roku w oświetlenie LED miało być wyposażonych w sumie 18 proc. sklepów segmentu non-food i 24 proc. sklepów spożywczych w Niemczech. Czy radykalny wzrost wydatków na wyposażenie służące lepszej ekspozycji żywności to uzasadniona biznesowo inwestycja? Wiele wskazuje na to, że tak.

Jak od światła rośnie sprzedaż

Z badań prowadzonych przede wszystkim na Zachodzie Europy, gdzie duże firmy oświetleniowe mają swoje centrale i ośrodki badawcze, wynika, że manipulując aranżacją ekspozycji oraz oświetleniem ogólnym i punktowym można skutecznie wpłynąć na zachowania klientów, wydłużając ich pobyt w sklepie i zachęcając do zakupów. W piśmie Retail Scene opisano kilka przykładów wymiernych efektów takich wdrożeń. W monitorowanym przez Uniwersytet w Hasselt eksperymencie przeprowadzonym w holenderskim supermarkecie PLUS wykazano, że wdrożenie systemu złożonego z oświetlenia ogólnego, pośredniego i selektywnie akcentującego dominujące barwy produktów pozwala wydłużyć czas spędzany przez konsumentów w sklepie o 8 proc. i zwiększyć średnią wartość koszyka o 5,5 proc. W realizowanych przez Retail Institute w Kolonii badaniach testowano z kolei wpływ zastosowania inteligentnych opraw dopasowujących barwę światła do eksponowanego produktu na ilość kupowanych owoców i warzyw. Wolumen ich sprzedaży wzrósł średnio o 4,7 proc. Z relacji ekspertów wynika, że efekt jest uniwersalny dla ogółu żywności świeżej, choć jego siła może różnić się w zależności od grupy produktowej. – Obszarem, w przypadku którego właściciele sklepów zauważają szczególnie duże korzyści związane z przejściem z lamp wyładowczych wysokoprężnych (w tym tzw. białej sody) na specjalistyczne oświetlenie LED są lady chłodnicze z mięsem – mówi Filip Gabryelczyk, menadżer sprzedaży segmentu Retail TRILUX Polska. – Jak wynika z doświadczeń naszych klientów, zastosowanie opraw z modułami emitującymi dopasowane do barwy mięs i wędlin różowawe światło może skutkować nawet dwucyfrowymi wzrostami sprzedaży – relacjonuje. Okazuje się, że w przypadku mięsa i serów zastosowanie nowoczesnych rozwiązań ma jeszcze jeden interesujący efekt.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.