REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Czas samotnych geniuszy już minął. Biuro projektujemy dla wszystkich

  • Autor: Propertydesign.pl /Cushman & Wakefield
  • 30 sty 2017 14:13
fot. shutterstock

Nawet najwięksi rynkowi gracze usilnie poszukują metod szybkiego wprowadzenia kultury innowacji w swoich organizacjach. Starają się inspirować pomysłami Google, Amazon, IDEO czy Tesla, ale nie doceniają jednej z podstawowych wartości, jaką jest środowisko pracy.

REKLAMA

Innowacja stała się w biznesie niemal obsesją. Trudno się zresztą dziwić – sytuacja zmienia się nieustannie, nowe produkty i nowi gracze powodują, że nikt nie może się czuć pewnie. W ostatnich latach wszystko zostało wywrócone do góry nogami, a stało się tak za sprawą firm założonych w ostatnich dwóch dziesięcioleciach: Netflix (1997), Google (1998), LinkedIn (2002), Facebook (2004), Spotify (2006), Airbnb (2008), Uber (2009), Snapchat (2011), Tinder (2012). Urządzenie BlackBerry zastąpiło Nokię, by ustąpić smartfonom Apple, Apple może zostać zastąpione przez markę, której nazwy jeszcze nawet nie znamy.

- Prezesi czołowych przedsiębiorstw rankingu Fortune 500 usilnie poszukują metod szybkiego wprowadzenia kultury innowacji w swoich organizacjach. Starają się inspirować pomysłami Google, Amazon, IDEO czy Tesla, ale nie doceniają jednej z podstawowych wartości, jaką jest dla tych firm środowisko pracy. Podczas współpracy z Cisco, Dolby czy Nokią oraz z licznymi start-upami miałem okazję przyjrzeć się kluczowym elementom pracy w innowacyjnej przestrzeni - mówi Maciej Markowski, partner, dyrektor Workplace Strategy na Europę Środkowo-Wschodnią w dziale Globalnej Obsługi Najemców, Cushman & Wakefield.

Wymiana wiedzy

Czas samotnych geniuszy już minął. Większość problemów, z którymi zmagają się w naszych czasach innowatorzy, jest tak skomplikowana, że nie sposób zmierzyć się z tymi wyzwaniami w pojedynkę. Do znalezienia właściwych rozwiązań potrzebna jest wiedza z wielu dziedzin. Pracownicy muszą więc znać się nawzajem, często rozmawiać – miejsce pracy musi dostarczać licznych okazji do wymiany pomysłów pomiędzy osobami z różnych działów. Dobrze zaprojektowane biuro stwarza okazje do „pozytywnych kolizji” i „konstruktywnego podsłuchiwania”.

Nieformalna współpraca

To nie przypadek, że Google tworzy swoje przestrzenie biurowe w szalonej kolorystyce i zachęca pracowników do przychodzenia w nieformalnych strojach. Wszystko to ma na celu zniesienie widocznej hierarchii. Każdy ma prawo zgłosić swój pomysł i krytykować pomysły innych. Brak gabinetów, garniturów i krawatów daje poczucie równości. To wartość pomysłu, a nie ranga pomysłodawcy jest istotna.

Praca w skupieniu

„Innowacja to współpraca” – takie stwierdzenie można usłyszeć na prawie każdej konferencji dotyczącej innowacji. Jeżeli jednak przyjrzymy się prawdziwie innowacyjnym firmom, dostrzeżemy, że jest także druga i niezwykle ważna strona procesu – praca w skupieniu. Pokoje, w których panuje cisza albo pomieszczenia dokąd „eksportujemy” hałas (budki telefoniczne, pokoje i pomieszczenia do nieformalnych spotkań) są niezbędnym elementem aranżacji biura. Wymiana informacji, burza mózgów, a potem praca w spokoju – to bardzo ważne czynniki sprzyjające innowacji.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.