REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Czy polski design chciałby podbić świat? Oczywiście. Ale jak?

  • Autor: propertydesign.pl
  • 02 mar 2016 11:12
Czy polski design chciałby podbić świat? Oczywiście. Ale jak?
4 Design Days
Czy polski design chciałby podbić świat? Oczywiście. Ale jak?
Czy polski design chciałby podbić świat? Oczywiście. Ale jak?
Czy polski design chciałby podbić świat? Oczywiście. Ale jak?
Czy polski design chciałby podbić świat? Oczywiście. Ale jak?
Czy polski design chciałby podbić świat? Oczywiście. Ale jak?
Czy polski design chciałby podbić świat? Oczywiście. Ale jak?
Czy polski design chciałby podbić świat? Oczywiście. Ale jak?
Czy polski design chciałby podbić świat? Oczywiście. Ale jak?
Czy polski design chciałby podbić świat? Oczywiście. Ale jak?
Czy polski design chciałby podbić świat? Oczywiście. Ale jak?
Czy polski design chciałby podbić świat? Oczywiście. Ale jak?
Czy polski design chciałby podbić świat? Oczywiście. Ale jak?
Czy polski design chciałby podbić świat? Oczywiście. Ale jak?
Czy polski design chciałby podbić świat? Oczywiście. Ale jak?
Czy polski design chciałby podbić świat? Oczywiście. Ale jak?
Czy polski design chciałby podbić świat? Oczywiście. Ale jak?
Czy polski design chciałby podbić świat? Oczywiście. Ale jak?
Czy polski design chciałby podbić świat? Oczywiście. Ale jak?

Kraje o kilka razy mniejsze od Polski wykreowały globalne marki popularne na całym świecie. Holenderski styl, duński design, szwajcarskie wzornictwo – te hasła znają wszyscy. Nasz design wciąż czeka na swoje pięć minut. Czego trzeba, by dotarł na koniec świata?

REKLAMA

- Nie znam żadnej polskiej marki, która byłaby globalna. To bardzo dziwne, bo jesteście dużym krajem – mówiła w czasie 4 Design Days architekt Fokke Moerel z pracowni MVRDV. - To przerażające, że świat nie kojarzy Polski z konkretnymi produktami. Dlaczego nasza gospodarka jest wciąż oddzielona od kultury? – zwracał uwagę projektant Oskar Zięta.

Jak wykorzystać design w budowaniu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw? Gdzie tkwią bariery?  Jakich wzorców szukać? - o tym dyskutowali uczestnicy sesji „Wyróżnij się albo zgiń – budowanie konkurencyjności w biznesie poprzez design”, która odbyła się w czasie 4 Design Days w Katowicach.

Polski styl, czyli jaki?

Albert Kaleta, Creative Designer marki Mebel Rust, zwraca uwagę na stereotyp mówiący o tym, że wszystko co polskie jest gorszej jakości. Brakuje świadomości, że „Polak potrafi” i tego, że nasi projektanci i producenci pracują dla wielu światowych koncernów - jak chociażby Ikea czy Tom Dixon.

- Polski biznes musi w końcu wyjść z roli podwykonawcy i stać się twórcą, kreatorem. Należy stanąć na międzynarodowej arenie i konkurować z innymi graczami – przekonywał Jan Kochański, designer. - Ten proces zajmie nam trochę czasu, ale pomału do tego dochodzimy. Kluczem jest edukacja – mówi.

Zgadza się z nim Fokke Moerel. - Polska jest częścią Europy i to jest jej siła. Najlepszą drogą jest odnalezienie tego, co polskie, co może się z tym krajem kojarzyć, a następnie skuteczna promocja. Polacy robią karierę w takich firmach jak BMW czy Nokia, co dobrze wróży polskiemu designowi – podsumowuje. Architekt uważa jednak, że droga do sukcesu nie wiedzie przez konkurowanie, ale kooperację.

Józek Madej, designer, wymienia więcej przykładów polskich sukcesów. Podkreśla, że mamy szansę, by stworzyć globalna markę. - PESA czy Zoltrax, która stworzyła pierwszą drukarkę 3D dedykowaną ostatecznemu klientowi, a na którą IBM złożyło gigantyczne zamówienia, to polskie marki rozpoznawalne za granicą. Do tego Paged czy Noti czy Marbet Style – wylicza Józek Madej.

Oskar Zięta jest przekonany, że w walce o globalny sukces polskich marek brakuje nam bezczelności i pewności siebie. - Nie robimy tego jak w Szwajcarii, która mocno promuje swoich artystów. Nie robimy tego jak w Holandii czy Danii, gdzie projektanci nie stosują komponentów z innych krajów, ale wyposażają tworzone przez sobie budynki w ich lampy, okna i meble. Dlaczego? – pyta.

Dodaje, że Szwajcarzy dawno zrozumieli, że ich produkty muszą być globalne, żeby przeżyć.

Ile waży design

Zdaniem uczestników dyskusji, polscy projektanci i producenci powinni włożyć więcej energii w tworzenie drogich, ekskluzywnych produktów. Z drugiej strony powinni też wykorzystywać design w szerszym zakresie.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.