REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Czy światło... sprzedaje?

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 22 sty 2019 09:35
Czy światło... sprzedaje?
fot. mat. pras.
Czy światło... sprzedaje?

Podczas projektowania dowolnego sklepu czy obiektu handlowego należy odpowiedzieć sobie na wiele pytań: w jaki sposób rozmieścić produkty, jak je wyeksponować, gdzie umieścić elementy informacyjne, jaka będzie ścieżka zwiedzania sklepu przez klienta, co sprawić, żeby klient czuł się dobrze i wyszedł zadowolony. A co z oświetleniem, czy to ważny aspekt? Zastanawialiście się kiedyś jaki wpływ na sprzedaż ma światło?

REKLAMA

Powszechnie, oświetlenie uważa się za niezbędny, ale raczej prosty element. Ot zwykłe lampy, umieszczone na suficie, rozświetlające jak najbardziej równomiernie określone pomieszczenie. Ewentualnie designerskie oprawy dopasowane do wyglądu sklepu. Tymczasem oświetlenie to o wiele więcej. Przecież to dzięki niemu widzimy wszystko, co jest wokoło. Światło to zarówno parametry fotometryczne: np. natężenie, oddawanie barw, równomierność czy olśnienie, ale również parametry psychofizyczne, wpływa ono na nasze emocje i samopoczucie. Dzięki temu, światło w rękach specjalisty - light designera to doskonałe narzędzie zwiększające sprzedaż

Więcej światła!

Badania wskazują, że oświetlenie wewnętrzne w branży retail ma bardzo duże znaczenie: eksponuje produkty, kreuje atmosferę, oprowadza klienta po obiekcie i wpływa na podjęcie decyzji zakupowych. Dowód? W butiku, w którym starannie dobrano oprawy oświetleniowe i ich parametry dla określonej docelowej grupy klientów, sprzedaż była statystycznie większa nawet o 12% względem sklepu, w którym zastosowano równomierne, standardowe, nieskomplikowane oświetlenie.

Lighting design - dlaczego jest ważny?

Dodatkowym elementem wpływającym na decyzje zakupowe jest oświetlenie dekoracyjne, barwne oraz inne elementy emitujące światło: ekrany LED, monitory LCD i OLED, LED neony, nietypowe instalacje światłe. Bardzo ważne jest, aby tego typu urządzenia były również skoordynowane z pozostałą częścią sklepu oraz oświetleniem użytkowym, aby nie burzyły obranej strategii. Doskonałym przykładem są tutaj wielkopowierzchniowe ekrany LED, które mimo wielu swoich zalet i wyświetlanej reklamie wizualnej potrafią zniechęcić klientów swoim migotaniem. Właściwy dobór ekranu skoordynowany z właściwym oświetleniem zapobiega temu efektowi.

Okiem specjalisty

Oświetlenie jest także idealnym narzędziem tworzącym miłą, przyjazną atmosferę we wnętrzu komercyjnym, które przekłada się na konkretne parametry sprzedażowe. Aby jednak spełniało swoją funkcję należy uzgodnić strategię oświetleniową za strategią marketingową i całościowym designem oraz zadbać, aby wyróżniało we właściwy sposób produkty i było zgodne z wizerunkiem marki. O działaniu światła i możliwościach jego wykorzystania w sprzedaży opowiedział Radosław Zacheja - prezes firmy Bright Lights.

-Projektowanie nowoczesnego oświetlenia to projektowanie multidyscyplinarne, wyjątkowe połączenie techniki, medycyny, psychologii i wielu innych nauk. Rewolucja w tej dziedzinie spowodowana przez diody LED dała wszystkim nowe możliwości: możliwość łatwej zmiany, barwy, temperatury barwowej, miniaturyzację opraw czy spadek konsumpcji prądu, a także rozszerzenie oferty jednak spowodowała również komplikacje związane z niewidocznym dla oczu migotaniem ale wpływającym na nasze samopoczucie, słabym oddawaniem barw, różnicami w temperaturze barwowej, czy światłem białym, które właściwie światłem białym nie jest. Dlatego właściwe projektowanie systemów oświetleniowych jest obecnie szczególnie ważne. Możliwości są ogromne, a wybór właściwych rozwiązań ma szczególne znaczenie emocjonalne i psychofizyczne dla ludzi przebywających w danym wnętrzu - wyjaśnia ekspert.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.