REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Czym kierują się Polacy kupując nowe meble? O zmianach w nawykach

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 28 cze 2018 14:00
fot. pixabay.com

Zgodnie z danymi GUS i Eurostatu wartość produkcji sprzedanej mebli w Polsce wyniosła w 2016 r. 42 mld zł. Za 10 proc. tej kwoty odpowiada sprzedaż wewnętrzna, 90 proc. to eksport, co czyni z Polski ważnego gracza na rynku produkcji mebli. Polscy konsumenci w latach 2015-2017 wydawali na zakup mebli średnio 4,5 tys. zł, ale rzadko wydawali taką kwotę podczas jednorazowych zakupów. Czym się kierujemy wybierając nowe meble?

REKLAMA

Wartość branży i ilość eksportu sprawia, że można Polskę zaliczyć do światowej czołówki w zakresie produkcji mebli. W epoce popularności międzynarodowych gigantów, także w naszym kraju, taka teza może być zaskakująca. Tymczasem polskie firmy sprzedają na zagraniczne rynki aż 90 proc. wyrobów.

- Rynki zagraniczne, a dostarczamy nasze meble m.in. do Niemiec, Anglii i krajów Beneluksu, są dla nas szczególnie istotne - przyznaje Elżbieta Frankiewicz, właściciel firmy meblowej Tetris- nawiązane przez lata relacje biznesowe i zaufanie naszych odbiorców związane z wysoką jakością mebli to mocne fundamenty naszych działań. Jednocześnie pracujemy nad wejściem na rynek rodzimy i na dziś jest to dla nas bardzo ważny cel. Dlatego z wnikliwością przyglądamy się decyzjom zakupowym Polaków.

Coraz rzadziej kupujemy z przymusu

Jak wynika z badań IQS Polacy wydawali w latach 2015-2017 średnio 4,5 tys. zł. W podziale na meble segmentowane dwa na trzy zakupy dotyczyły mebli segmentu value, czyli o wartości poniżej 1 tys. zł lub powyżej 2 tys. zł, czyli z cenowego segmentu premium. Jednocześnie aż w 79 proc. przypadków meble są kupowane etapami. Proces wyboru mebli i ich zakupu jest zazwyczaj długi i nieplanowany. Do nieplanowanych zakupów przyznaje się jeden na dziesięciu z nas.

Tym niemniej można postawić tezę, że wraz ze zmianą pokoleniową zmienia się także podejście do urządzania wnętrza. Dla większości z nas (75 proc.) jest to przyjemność i element porządkowania swojej rzeczywistości. Najważniejsze powody dokonywania zakupów to: potrzeba zmiany estetyki, zniszczenie lub zużycie poprzedniego egzemplarza, urządzanie nowego wnętrza i kupowanie mebla po raz pierwszy. Szczególnie ten pierwszy powód jest interesujący, pokazuje bowiem nowy trend. Coraz częściej kupujemy nie z przymusu, ale dlatego że dotychczasowe wnętrza nam się znudziły i potrzebujemy zmiany.

Przygotowujemy się do zakupów w internecie, kupujemy w realu

Najważniejszym źródłem informacji w trakcie przygotowań do wyboru mebli pozostaje internet. Jednocześnie jednak bardzo rzadko kupujemy w sieci. Trend powszechny w przypadku m.in. zakupów pożywienia i dóbr kultury nie znajduje odzwierciedlenia w branży meblarskiej. Tu najpierw szukamy tego, co interesujące, ale potem udajemy się do sklepu – robi tak 50 proc. ankietowanych w badaniu IQS. Zakupy w sieci do domena wciąż mniej niż 10 proc. z nas. Wolimy zobaczyć produkt na żywo i dokonać oceny w oparciu o dotyk, wygodę i dopasowanie.

Jednocześnie wciąż cenimy katalogi produktowe. Choć ich popularność spada i dziś stanowią źródło informacji rzadziej niż internet, to rola w procesie podejmowania decyzji zakupowych jest w dalszym ciągu istotna.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.