REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Dzieła sztuki w galeriach handlowych. Nowy trend w Polsce?

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 21 lip 2016 10:19
Dzieła sztuki w galeriach handlowych. Nowy trend w Polsce?
fot. pixabay.com

Galerie handlowe obecnie wykraczają poza swoją podstawową funkcję – oprócz sklepów znajdziemy w nich również siłownie, salony kosmetyczne, kina czy restauracje. Niektóre obiekty idą krok dalej i decydują się na połączenie handlu i sztuki. Czy warto inwestować w projekty Art & Business? Jak wyglądają takie połączenia w Polsce i w Europie?

REKLAMA

Nasycenie powierzchnią handlową oraz rosnąca konkurencja to czynniki sprzyjające projektom wyróżniającym centra handlowe na rynku. Innowacją w tego typu obiektach jest połączenie sztuki i biznesu. Instalacje artystyczne, warsztaty związane z kulturą i sztuką oraz wystawy wzbogacają centra handlowe i wpływają na atrakcyjność miejscowości.

Polski inwestor i deweloper - Dekada, chcąc wyróżnić swoje obiekty handlowe zrealizował we współpracy z prof. Adamem Myjakiem projekt 10 Figur Dekady. Pomysł zakładał umieszczenie symbolicznych dziesięciu figur z brązu przed galeriami i centrami handlowymi Dekada w całej Polsce. Autor rzeźb – profesor Adam Myjak to ceniony artysta i rektor warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, wielokrotny laureat międzynarodowych i krajowych wystaw i konkursów. W 2005 za zasługi dla kultury polskiej otrzymał złoty medal Gloria Artis.

– Projekt Figury Dekady to sposób na połączenie sztuki z biznesem – ustawienie przy galerii handlowej prawie 3 metrowej rzeźby z brązu sprawia, że wyróżni się ona na rynku i zostanie wzbogacona o nieprzeciętne walory estetyczne. Obecnie, mimo początkowych planów, które zakładały instalację 10 FIGUR, odsłoniliśmy jedenastą rzeźbę przed Domem Handlowym w Sopocie i planujemy dalszą współpracę z prof. Myjakiem. Żyjemy w czasach, kiedy nieustannie jesteśmy w biegu – nie mamy czasu na zwiedzanie galerii sztuki czy muzeów. Celem naszego projektu jest pokazanie, że sztuka może i powinna współistnieć w przestrzeni publicznej, nawet w miejscu pozornie dla niej nieprzeznaczonym. Jednocześnie chcemy pokazać, że działalność zarządcy obiektów handlowych nie musi sprowadzać się tylko do prowadzenia działalności gospodarczej – z powodzeniem może się on również stać mecenasem sztuki – mówi Aleksander Walczak, prezes zarządu Dekada.

W Poznaniu funkcję Art & Business łączy Stary Browar – Centrum Sztuki i Biznesu, czyli miejsce, które jest połączeniem obiektu handlowego i galerii artystycznej. Realizując ideę 50/50 = 50 proc. sztuki + 50 proc. specyfiki przedsięwzięcia, zarządcy obiektu stworzyli miejsce, w którym prócz zakupów można wziąć udział w licznych wystawach i imprezach kulturalnych. Na terenie centrum handlowego znajduje się park i dziedziniec sztuki.

Również w Galerii Bronowice w Krakowie znajduje się miejsce dedykowane sztuce. Jest to Akademia Bronowice pod patronatem Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. To miejsce w którym odbywają się wystawy dzieł pracowników i absolwentów uczelni oraz unikatowe meble artystyczne. Klienci mogą też zrelaksować się w pierwszej w mieście czytelni znajdującej się w galerii handlowej. Szereg atrakcji kulturalno-artystycznych uzupełnia Teatr Groteska, który posiada swój lokal w Galerii oraz oddział Kina Mikro, w którym miłośnicy off-owego repertuaru znajdą swoje miejsce.

Nie jesteśmy jedynym krajem w Europie, który zdecydował się na tego typu rozwiązania w branży retail. Można pokusić się o stwierdzenie, że niektóre z europejskich galerii handlowej same w sobie są dziełami sztuki. Chociażby Galeries Lafayette w Paryżu, która liczy aż 10 pięter i zachwyca bogatymi zdobieniami w stylu barokowym oraz szklanym dekorowanym dachem czy Galeria Wiktora Emmanuela II w stolicy mody – Mediolanie. Bez wątpienia sztuka dodaje wartości obiektom handlowym i można przypuszczać, że w najbliższych latach zaobserwujemy jeszcze więcej podobnych projektów łączących kulturę i biznes.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.