REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

EEC: W designie nie warto grać solo

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 18 maj 2017 11:19
EEC: W designie nie warto grać solo
Panel dyskusyjny Design - inteligentne narzędzie, które pobudza przedsiębiorstwa, EEC 2017
EEC: W designie nie warto grać solo
EEC: W designie nie warto grać solo
EEC: W designie nie warto grać solo
EEC: W designie nie warto grać solo
EEC: W designie nie warto grać solo
EEC: W designie nie warto grać solo
EEC: W designie nie warto grać solo

Dobre wzornictwo w Polsce nabiera rozpędu. Dziś warto postawić na design. Jaka jest w tym rola producentów i designerów? Czy postawić na „design thinking”, a może włączyć „design feeling”? O tym rozmawialiśmy podczas sesji "Design – inteligentne narzędzie, które pobudza przedsiębiorstwa" w trakcie Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

REKLAMA

Relacja na linii przedsiębiorca – projektant nie zawsze bywa łatwa. Czy producent wie wszystko, a projektant powinien być tylko realizatorem wizji przedsiębiorcy? Jaka jest rola designera? Jak stworzyć udany mariaż na linii projektant – przedsiębiorca?

- Aby współpraca była dobra, trzeba się rozumieć, określić cele współpracy i co chcemy razem osiągnąć - twierdzi Adam Krzanowski, prezes zarządu, współwłaściciel, Grupa Nowy Styl. Jak zaznacza, taki proces trwa długo, ale tylko tak można stworzyć dobry produkt. - Firma musi wiedzieć, czego oczekuje. Trzeba mieć dobrze sprecyzowany i specyfikowany produkt, który chcemy stworzyć - nadmienia i dodaje, że należy trzymać się z góry określonego celu, bo inaczej może firmę spotkać porażka wdrożeniowa. - Nie każdy projektant jest w stanie zaprojektować każdy produkt. Trzeba jasno określić, czego się od projektanta oczekuje i określić zasady współpracy - uważa Krzanowski. Jego zdaniem projektant musi rozumieć technologie, proces produkcji i zdawać sobie sprawę z kosztów wdrożenia produktu.

Pete Kercher, założyciel, członek Europejskiego Instytutu Projektowania i Niepełnosprawności, ambasador, Design for All Europe, uważa, że producent nie jest omnibusem. Trzeba mieć pokorę, a niekiedy nawet zrobić krok w tył. Zgadza się z nim Marcin Barański, dyrektor generalny, Meble Vox. - Projektant nie jest realizatorem naszej wizji – zauważa. Jak wspomina Barański, dobrym rozwiązaniem jest stworzenie briefu w procesie badawczym, gdzie zaangażowane są dwie strony: producent i designer. Zdaniem Barańskiego, tak utrzymana relacja daje świetny efekt. - Ważna jest zmiana „świadomości” w organizacji: z tego, jak szybko sprzedać na to, jak stworzyć coś wyjątkowego. To nie lada wyzwanie – nadmienia.

- Nie zawsze powinno być tak, że firma musi wiedzieć. Przekonanie, że wiemy w procesie projektowym – czasami bywa złym doradcą – nie ma tu przestrzeni dla innowacji. Czasami lepiej, żeby firma mówiła otwarcie, że nie wie i zaczęła poszukiwać. A dzięki temu mogą powstać innowacyjne produkty – zauważa Ewa Gołębiowska, dyrektor, Zamek Cieszyn.

Jacek Chrzanowski, założyciel i projektant, One/One Lab, nadmienia, że nie boi się nie wiedzieć. - To jest właśnie moment, że mogę się stać się bardziej kreatywny. Bardziej obawiam się dnia, kiedy powiem, że wszystko wiem. Niewiedza może być dobra – stwierdza.

Jak zatem jest rola w tej relacji designera? - Dla mnie designer jest takim dyrygentem. Nie może grać solo, ale ma sprawić, że wszyscy grali w jednym zespole, bo tylko tak powstanie piękna muzyka – mówi Kercher.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.