REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Fenomen Zsolnay pierwszy raz w Polsce

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 19 kwi 2017 15:36
Fenomen Zsolnay pierwszy raz w Polsce
Przedmiot ozdobny w stylu prekolumbijskim, 1897, prawdopodobnie Tadeusz Sikorski, kamionka, eosyna, szkliwo wysokotopliwe, Janus Pannonius Múzeum fot. mat. prasowe MCK
Fenomen Zsolnay pierwszy raz w Polsce
Fenomen Zsolnay pierwszy raz w Polsce
Fenomen Zsolnay pierwszy raz w Polsce
Fenomen Zsolnay pierwszy raz w Polsce
Fenomen Zsolnay pierwszy raz w Polsce
Fenomen Zsolnay pierwszy raz w Polsce
Fenomen Zsolnay pierwszy raz w Polsce
Fenomen Zsolnay pierwszy raz w Polsce
Fenomen Zsolnay pierwszy raz w Polsce
Fenomen Zsolnay pierwszy raz w Polsce
Fenomen Zsolnay pierwszy raz w Polsce
Fenomen Zsolnay pierwszy raz w Polsce
Fenomen Zsolnay pierwszy raz w Polsce
Fenomen Zsolnay pierwszy raz w Polsce
Fenomen Zsolnay pierwszy raz w Polsce
Fenomen Zsolnay pierwszy raz w Polsce
Fenomen Zsolnay pierwszy raz w Polsce
Fenomen Zsolnay pierwszy raz w Polsce

Kolejny raz MCK odkrywa przed polska publicznością znakomitą sztukę sąsiadów. Od 20 kwietnia do 2 lipca BR. prezentowanych będzie ponad 100 obiektów ze słynnej manufaktury ceramiki Zsolnay, która jest jednym z synonimów węgierskiej secesji.

REKLAMA

Różnorodność wzorów i innowacyjność stosowanych technologii sprawiły, że fabryka Zsolnay znana była nie tylko w Austro-Węgrzech, ale i w całej Europie, a jej wyroby porównywane są z pracami Massiera czy Tiffany’ego. Na krakowskiej wystawie, obok urzekającej ceramiki dekoracyjnej o charakterystycznych miękkich liniach i iryzująco-metalicznych barwach, znajdują się także rysunki i detale architektoniczne z kolekcji  Janus Pannonius Múzeum w Peczu. To pierwsza prezentacja zbiorów i samego zjawiska w Polsce.

Fenomen Zsolnay stanowi ważny rozdział w historii węgierskiej secesji. Manufaktura, założona przez Miklósa Zsolnaya w połowie XIX wieku w położonym na południu Węgier Peczu, prawdziwy rozkwit zaczęła przeżywać za czasów jego syna – Vilmosa. Kolejne generacje rodziny Zsolnay rozwijały działalność fabryki – włączając się aktywnie nie tylko w zarządzanie obiektem i jego rozbudowę, ale również w proces koncepcyjny i projektowy wytwarzanych przedmiotów. Ważną rolę w historii fabryki odegrał też polski architekt - Tadeusz (Tádé) Sikorski, który poślubił Julię Zsolnay i wraz z nią zajął się projektowaniem dla manufaktury, pełnił też funkcję dyrektora artystycznego.

Czas największego rozkwitu manufaktury przypadł na okres Art Nouveau. Głoszony wówczas postulat syntezy sztuk i odrodzenia rzemiosł zaowocował nie tylko włączeniem się artystów w projektowanie przedmiotów codziennego użytku, ale też przyczynił się do zmian w obrębie stosowanych procesów technologicznych. Okres secesji wiązał się także z intensywnym rozwojem ceramiki, która ze względu na plastyczność wykorzystywanego w jej produkcji tworzywa dawała doskonałe możliwości kreowania form odpowiadających stylowym preferencjom epoki. Te tendencje doskonale obrazuje manufaktura Zsolnay, której wyroby nie tylko odzwierciedlały popularną wówczas stylistykę (miękkie linie, niemal rzeźbiarskie formy, kwiatowo-organiczna ornamentyka), ale również odznaczały się zastosowaniem innowacyjnej technologii.

O sukcesie Zsolnoy - obok wysmakowanej formy obiektów, będących dziełem wykształconych w Budapeszczie, czy Wiedniu projektantów – zadecydowało wprowadzenie m.in.  techniki eosynowej i techniki pirogranitu. Pierwsza z nich związana była z unikatowym sposobem barwienia wyrobów, który nadawał im fosforyzujący, metaliczny odcień. Druga wpływała na ich trwałość, wytrzymałość i odporność na działanie warunków atmosferycznych. Ciesząca się międzynarodową renomą manufaktura Zsolnay zdobywała liczne nagrody na wystawach światowych (m.in. w Wiedniu w 1873 r. i Paryżu w 1878 r., 1900).



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY