REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Filiżanki wpływają na architekturę? Potwierdza to historia tej marki

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 04 maj 2017 14:23
Filiżanki wpływają na architekturę? Potwierdza to historia tej marki
Muzeum Sztuki Użytkowej w Budapeszcie to przykład wpływu ceramiki Zsolnay na projektowanie... dachów! / Fot. Wikimedia Commons
Filiżanki wpływają na architekturę? Potwierdza to historia tej marki
Filiżanki wpływają na architekturę? Potwierdza to historia tej marki
Filiżanki wpływają na architekturę? Potwierdza to historia tej marki
Filiżanki wpływają na architekturę? Potwierdza to historia tej marki

Do 20 kwietnia w Krakowie można oglądać ponad 100 obiektów ze słynnej, węgierskiej manufaktury ceramiki Zsolnay. To lekcja niezwykła, bo ten symbol madziarskiej secesji to dowód na to, że porcelana może inspirować nawet architekturę budynków!

REKLAMA

Różnorodność wzorów i innowacyjność stosowanych technologii sprawiły, że fabryka Zsolnay znana była nie tylko w Austro-Węgrzech, ale i w całej Europie, a jej wyroby porównywane są z pracami Massiera czy Tiffany’ego. To pierwsza prezentacja zbiorów i samego zjawiska w Polsce. Wystawa jest organizowana w ramach Roku Kultury Węgierskiej i będzie można ją oglądać do 2 lipca 2017.

Czas największego rozkwitu manufaktury przypadł na okres Art Nouveau. Głoszony wówczas postulat syntezy sztuk i odrodzenia rzemiosł zaowocował nie tylko włączeniem się artystów w projektowanie przedmiotów codziennego użytku, ale też przyczynił się do zmian w obrębie stosowanych procesów technologicznych. O sukcesie Zsolnoy – obok wysmakowanej formy obiektów, będących dziełem wykształconych w Budapeszcie, czy Wiedniu projektantów – zadecydowało wprowadzenie m.in. techniki eosynowej i techniki pirogranitu. Ważny obszar aktywności manufaktury Zsolnay – obok ceramiki dekoracyjnej i użytkowej stanowiła produkcja elementów wykorzystywanych w dekoracji architektonicznej licznych budynków na terenie dawnej monarchii austro-węgierskiej – wielobarwne okładziny zdobiły dachy, fasady i wnętrza gmachów publicznych, świątyń i budynków mieszkalnych. Do dzisiaj można je spotkać w licznych miastach na terenie Węgier, Austrii, Serbii, czy Rumunii. Wśród nich do ważniejszych przykładów należą realizacje Ödöna Lechnera – jednego z kluczowych węgierskich twórców łączącego elementy secesji i stylu narodowego.

Ceramika z tej fabryki stała się ona również ważnym elementem krajobrazu i tożsamości położonego na południu Węgier Peczu. Obecne spotkać tam można zarówno zabytkowe realizacje, wykorzystujące elementy architektoniczne produkowane przez słynną manufakturę, jak i  współczesne budynki nawiązujące do estetyki Zsolnay, która rozsławiła miasto. W 2010 roku tereny dawnej fabryki zostały zrewitalizowane, utworzono Dzielnicę Kultury – tym samym dając zabytkowemu obiektowi drugie życie. Od wielu lat sztukę Zsolnay przybliża Janus Pannonius Múzeum w Peczu.

Na krakowskiej wystawie, obok urzekającej ceramiki dekoracyjnej o charakterystycznych miękkich liniach i iryzująco-metalicznych barwach, znajdują się także rysunki i detale architektoniczne z kolekcji Janus Pannonius Múzeum w Peczu.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY