REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Galerie sztuki przenoszą się do sieci

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 04 wrz 2018 12:01
Galerie sztuki przenoszą się do sieci
fot. pixabay.com

W Angielskim Clevedon w sierpniu można było podziwiać najnowszą pracę Banksy'ego. Wyglądem przypominająca znak drogowy grafika przedstawiająca dzieci dźwigające na plecach starszych ludzi zniknęła po niespełna dobie. Skąd o tym wiemy? Oczywiście z sieci. Dziś street art - dziedzina sztuki, którą dotychczas można było podziwiać głównie w przestrzeni miejskiej rozprzestrzenia się w internecie. Powstaje niezależny obieg dzieł street artowych, zyskujący szeroką publiczność i wzorowo odpowiadający na mechanizmy kultury uczestnictwa – podkreśla dr Łukasz Biskupski, kulturoznawca ze School of Ideas Uniwersytetu SWPS.

REKLAMA

W ostatnich latach możemy zaobserwować pojawienie się nowego obiegu - obiegu popularnych sztuk wizualnych, który funkcjonuje obok Art World’u. Głównym czynnikiem, mającym wpływ na jego rozwój jest internet, a ściślej blogi oraz media społecznościowe, które stały się kanałami rozpowszechniania treści kulturowych, a co za tym idzie zmieniły sposób postrzegania sztuki. Hierarchia wartości artystycznej danego dzieła oraz jego wartość rynkowa w dużym stopniu kształtowana jest dziś przez sieć.

Zjawisko to narodziło się pod koniec lat 90. XX wieku, kiedy to młodzi ludzie, którzy malowali na murach osiedli zaczęli wymieniać między sobą zdjęcia murali na forach i portalach internetowych. Później pojawiły się blogi. Jednak prawdziwa rewolucja przyszła wraz z mediami społecznościowymi. Tak z czasem zrodziła się międzynarodowa społeczność twórców street artowych, którzy zaczęli spotykać się również poza wirtualną rzeczywistością.

Street art wzorowo odpowiada na mechanizmy kultury uczestnictwa. Zdolność szerokiego obiegu reprodukcji street artowych w sieci, wpisuje się w pojęcie stworzone przez Henry'ego Jenkins’a - spreadability, co można przełożyć jako „smarowność”. Spreadability street artu wynika z ogólnie pojętej przystępności dla szerokiej grupy odbiorców. Do tego dochodzą dwa środki wyrazu: skala i kontekstualność. Wartością dodaną dzieł street artowych jest związek z przestrzenią miejską.

Bardzo często w sieci mamy do czynienia ze zdjęciami prac wielkoformatowych, co też jest mocno podkreślane przez kadrowanie fotografii. Co więcej nowy obszar popularnych sztuk wizualnych jest dużo bardziej zintegrowany z praktykami życia codziennego i sposobami kreowania swojej jednostkowej tożsamości. Street art ma bardzo duży potencjał do promocji internetowej ze względu na ogólnie pojętą przystępność dla odbiorcy oraz operowanie humorem i odwoływanie się do kontekstu przestrzennego oraz eksponowanie skali realizacji.

Przykładem mogą być znane na całym świecie, już częściowo nieistniejące, murale „Primavera" i „Baloon" umieszczone na przeciwległych budynkach po obu stronach ul. Uniwersyteckiej w Łodzi. Przedstawiają one kolorowe postaci, które równie dobrze mogłyby być namalowane na płótnie czy papierze. Ale ich wielkość i wzajemna relacja, odpowiednio sfotografowana, zapewniły im ogólnoświatowy sukces[JM1] .

Równie charakterystyczne dla sztuki street artu jest dowcipne i kreatywne, często kontrastowe odnoszenie się do kontekstu lokalizacji pracy, na przykład „Bruce Lee" autorstwa OaKoAka - szablon dialogujący z wygiętą poręczą schodów ulicznych. Dlatego internet jest ważniejszym punktem odniesienia dla zrozumienia street artu niż miasto. Z ulicy nie widać szerszego kontekstu danej grafiki.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.