REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Galerie sztuki w galeriach handlowych

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 13 cze 2018 10:21
Galerie sztuki w galeriach handlowych
Blue City w Warszawie, fot. mat. prasowe

Sztuka i centrum handlowe - to połączenie brzmi zaskakująco? Nie powinno. Ten mariaż coraz częściej się udaje.

REKLAMA

Polygone Riviera w Cagnes-sur-Mer na Lazurowym Wybrzeżu jest aktualnie najciekawszym przykładem funkcjonowania prac uznanych artystów w przestrzeni handlowej. Twórcy projektu zauważają, że jest to pierwszy z nowej kategorii „lifestyle malls”, gdzie klienci mogą swobodnie spacerować w otoczeniu dzieł sztuki, między wizytami w sklepach czy restauracjach. A dzieła w Polygone Riviera są pierwszoligowe - na czele z pracami brytyjskiego duetu Tim Noble & Sue Webster czy też najsłynniejszego współczesnego rzeźbiarza Francji, Cesar’a.

Centrum handlowe Aïshti w Bejrucie, poza sklepami luksusowych marek, gości galerię sztuki o łącznej powierzchni wystawienniczej 4 000 mkw., czyli ponad dwa razy większej od warszawskiej Zachęty.

Od galerii do wystawy

Najbardziej znanym polskim przykładem połączenia handlu i sztuki jest poznański Stary Browar, gdzie obok sklepów funkcjonują galerie sztuki, odbywają się wystawy. Świątynią handlu, ale i mekką sztuki nowoczesnej jest Wrocławski Dom Handlowy Renoma, a w Galerii Bronowice w Krakowie odbywają się wystawy dzieł pracowników i absolwentów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.

Warto jednak zwrócić uwagę, że sztuka wychodzi poza enklawy luksusu i pojawia się także w popularnych centrach handlowych, sąsiadując ze sklepami Zara czy H&M. Na przykład w ubiegłym roku w Centrum Handlowym Blue City wystawę swoich prac miał Tomasz Sikora, ceniony i wielokrotnie nagradzany fotograf.

Skąd zainteresowanie centrów handlowych sztuką?

- Charakter miejsca zawsze był istotnym czynnikiem sukcesu centrum handlowego. Jednak w ostatnich latach genius loci zdecydowanie zyskał na znaczeniu. Głównie za sprawą zmian na rynku retail i rozwoju wielkich sieci odzieżowych. Coraz trudniej konkurować listą najemców. Jeśli dodać do tego nieustanny rozwój e-commerce, łatwo dojść do wniosku, że przestrzeń centrum handlowego musi być na tyle przyjazna, by mobilizować klientów do odwiedzin – mówi Yoram Reshef, dyrektor generalny Blue City.

Galeria inna niż wszystkie

Nasycenie powierzchnią handlową oraz rosnąca konkurencja to czynniki sprzyjające projektom wyróżniającym centra handlowe na rynku.

- Sztuka świetnie sprawdza się w tej roli, nadaje miejscu klimat, decyduje o jego unikalności (dzieło sztuki jest unikalne z założenia). I najważniejsze, całkowicie odmienia doświadczenie marki (centrum handlowego). Zamiast budynku szczelnie wypełnionego sklepami i fast foodami otrzymujemy przestrzeń zaprojektowaną i skoncentrowaną na jego odbiorcy, gdzie miłe spędzanie czasu jest co najmniej tak samo istotne jak zakupy – mówi Rafał Grzeszkowski, artysta plastyk, creative director agencji reklamy Communication Unlimited.

Wystawy, instalacje artystyczne, warsztaty związane z kulturą, wzbogacają centra handlowe i umożliwiają wielu osobom kontakt ze sztuką. Z kolei zarządcy obiektów handlowych mogą stać się mecenasami sztuki.

Bez wątpienia sztuka dodaje wartości obiektom handlowym i można przypuszczać, że
w najbliższych latach zaobserwujemy jeszcze więcej podobnych projektów łączących biznes i kulturę.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.