REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Głośno, coraz głośniej. Jak opanować hałas w biurze?

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 23 mar 2017 12:30
Głośno, coraz głośniej. Jak opanować hałas w biurze?
fot. mat. prasowe
Głośno, coraz głośniej. Jak opanować hałas w biurze?
Głośno, coraz głośniej. Jak opanować hałas w biurze?
Głośno, coraz głośniej. Jak opanować hałas w biurze?

Wyśrubowane targety i gorące deadline’y, praca pod ciągłą presją - wszystko to jest przyczyną stresu już nie tylko pracowników korporacji, a coraz częściej także mniejszych firm. Dodatkowo dręczą nas niepożądane, nieprzewidywalne i niekontrolowane dźwięki. O ile nie jesteśmy w stanie zatrzymać rozpędzonej machiny biznesu, możemy, a nawet musimy zapanować nad hałasem w środowisku pracy.

REKLAMA

Ludzkie ciało reaguje na hałas zestawem złożonych reakcji fizjologicznych. Do tych najbardziej znanych należy wzrost ciśnienia krwi i zmiana rytmu serca. Jeśli hałas się utrzymuje, rozdrażnienie i permanentny stres mogą prowadzić do przewlekłych problemów sercowo-naczyniowych. Hałas wpływa też na problemy ze snem, które przekładają się bezpośrednio na spadek koncentracji. Pracownicy, którzy gorzej się czują, są mniej wydajni. Źle zaprojektowane i zorganizowane pod względem akustyki przestrzenie biurowe, mogą w dłuższej perspektywie prowadzić do spadku rentowności firmy.

- Zgodnie z obowiązującymi w Polsce normami wymagania odnośnie dopuszczalnego hałasu w pomieszczeniu dotyczą wyłącznie dźwięków, które docierają do budynku z zewnątrz, natomiast nie dotyczy tych generowanych przez urządzenia znajdujące się w pomieszczeniu takie jak: wentylatory, klimatyzatory, komputery czy drukarki – mówi akustyk Marcin Zastawnik. – Inna norma, PN-N-01307: 1994 „Hałas. Dopuszczalne wartości parametrów hałasu w środowisku pracy. Wymagania dotyczące wykonywania pomiarów" określa dopuszczalny poziom hałasu na stanowisku pracy. W pomieszczeniach administracyjnych, biurowych i do prac koncepcyjnych wynosi on 55 dB, to tak, jak gdyby ktoś stał nam ciągle nad uchem i prowadził ożywioną konwersację – dodaje ekspert. - Doskonałe środowisko pracy to takie, w którym nie występują czynniki powodujące stres i zmęczenie – mówi Artur Pacyna, ekspert Rockfon.

Przedstawiamy sześć niezawodnych sposobów na organizację miejsca pracy

1. Już na etapie projektowania powierzchni biurowych warto zadbać o zastosowanie odpowiednich materiałów dźwiękochłonnych. – Gdy fala dźwiękowa natrafia na przeszkodę, np. ścianę, sufit, wyposażenie, część jej energii zostaje przez nią pochłonięta, część odbita, a pozostała część przenika przez nią. Aby osiągnąć krótki czas pogłosu, który decyduje o zrozumiałości mowy w pomieszczeniu, należy zastosować materiały o jak najwyższym pochłanianiu dźwięku, jak płyty ze skalnej wełny mineralnej. Powinno się skoncentrować nie tylko na doborze właściwych produktów i ich ilości, ale też na rozmieszczeniu przestrzennym. Obniżenie czasu pogłosu przyczynia się również do obniżenia natężenia dźwięku w pomieszczeniu – mówi Artur Pacyna.

2. Zadbajmy o poprawny projekt i montaż wentylacji. – Warto zwrócić uwagę na to, że źle dobrana wentylacja może szumieć, a hałas z urządzenia przenikać do pomieszczeń biurowych – zauważa Marcin Zastawnik.

3. Warto w przestrzeniach biurowych montować możliwie jak najcichsze urządzenia takie, jak drukarki, niszczarki, ksero itp. Warto zadbać, by były umieszczone w oddzielnym pomieszczeniu.

4. Godnym uwagi rozwiązaniem jest stworzenie w przestrzeniach biurowych  stref ciszy – miejsc zamkniętych, wyposażonych w dodatkowe materiały akustyczne, w których będą mogły odbywać się spotkania wymagające szczególnego skupienia.

5. Przy aranżacji najpopularniejszej obecnie w biurach przestrzeni open space warto zastosować lokalnie dodatkowe materiały dźwiękochłonne. – Możemy dzięki panelom akustycznym na ścianach i sufitach wydzielać przestrzenie dla pracowników koncepcyjnych czy działów call center – mówi Marcin Zastawnik.

6. Na akustykę pomieszczenia wpływa w istotny sposób jego wyposażenie. Przy doborze wyposażenia należy kierować się więc również jego parametrami akustycznymi, przede wszystkim w zakresie pochłaniania dźwięku.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.