REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Hałas na dworcu - jak sobie z nim radzić? Zobacz na przykładzie holenderskiego Delft

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 11 sty 2017 11:10
Hałas na dworcu - jak sobie z nim radzić? Zobacz na przykładzie holenderskiego Delft
Dworzec w Delft. / fot. Jorden Esser.
Hałas na dworcu - jak sobie z nim radzić? Zobacz na przykładzie holenderskiego Delft
Hałas na dworcu - jak sobie z nim radzić? Zobacz na przykładzie holenderskiego Delft
Hałas na dworcu - jak sobie z nim radzić? Zobacz na przykładzie holenderskiego Delft
Hałas na dworcu - jak sobie z nim radzić? Zobacz na przykładzie holenderskiego Delft
Hałas na dworcu - jak sobie z nim radzić? Zobacz na przykładzie holenderskiego Delft
Hałas na dworcu - jak sobie z nim radzić? Zobacz na przykładzie holenderskiego Delft
Hałas na dworcu - jak sobie z nim radzić? Zobacz na przykładzie holenderskiego Delft
Hałas na dworcu - jak sobie z nim radzić? Zobacz na przykładzie holenderskiego Delft
Hałas na dworcu - jak sobie z nim radzić? Zobacz na przykładzie holenderskiego Delft
Hałas na dworcu - jak sobie z nim radzić? Zobacz na przykładzie holenderskiego Delft
Hałas na dworcu - jak sobie z nim radzić? Zobacz na przykładzie holenderskiego Delft
Hałas na dworcu - jak sobie z nim radzić? Zobacz na przykładzie holenderskiego Delft
Hałas na dworcu - jak sobie z nim radzić? Zobacz na przykładzie holenderskiego Delft
Hałas na dworcu - jak sobie z nim radzić? Zobacz na przykładzie holenderskiego Delft
Hałas na dworcu - jak sobie z nim radzić? Zobacz na przykładzie holenderskiego Delft
Hałas na dworcu - jak sobie z nim radzić? Zobacz na przykładzie holenderskiego Delft
Hałas na dworcu - jak sobie z nim radzić? Zobacz na przykładzie holenderskiego Delft
Hałas na dworcu - jak sobie z nim radzić? Zobacz na przykładzie holenderskiego Delft
Hałas na dworcu - jak sobie z nim radzić? Zobacz na przykładzie holenderskiego Delft
Hałas na dworcu - jak sobie z nim radzić? Zobacz na przykładzie holenderskiego Delft

Główną ideą zaproponowaną przez odpowiedzialne za projekt przebudowy dworca w holenderskim studio architektoniczne Benthem Crouwel Architects, było stworzenie uporządkowanej i dobrze oświetlonej przestrzeni, gdzie podróżni poczują się komfortowo.

REKLAMA

Sufit jest bardzo istotną częścią projektu, składa się z kilku elementów, a każdy z nich ma własny zestaw wymagań i interesujących rozwiązań. Sufit ponad peronami jest wyłożony stożkowymi pochłaniaczami dźwięku z tłoczonego aluminium – to doskonałe rozwiązanie pozwalające na wytłumienie hałasu przejeżdżających pociągów. 

- Pochłaniacze zostały zaprojektowane tak, aby wygłuszyć odgłos nawet ośmiu pociągów, przejeżdżających z prędkością 140 km na godzinę. Hałas wytwarzany przez pociągi oraz setki podróżnych wymaga optymalnej absorpcji dźwięku. Połączenie aluminiowych pochłaniaczy z perforowanymi komponentami powyżej sufitu doprowadziło do zmniejszenia czasu pogłosu do poniżej jednej sekundy. To tylko jeden niewielki element skomplikowanej układanki – przyznaje Daniël Jongtien, architekt ze studia Benthem Crouwel Architects. - Razem z Hunter Douglas zaprojektowaliśmy pochłaniacze w taki sposób, że stopniowo przechodzą z pozycji pionowej do poziomej, jak gdyby zgodnie z ruchem przechodniów. W naturalny sposób prowadzi to podróżnych w kierunku schodów.

Na podziemnym dworcu w Delft podróżny ma czuć się komfortowo. Do tej pory, mroczne i ponure perony nie wprawiały podróżnych w dobry nastrój.

- Licząca pierwotnie osiem metrów wysokości, przestrzeń wewnętrzna hali znacznie przekraczała ludzkie proporcje - mówi architekt. Rozwiązaniem tego problemu było zawieszenie  na wysokości czterech metrów od stropu pionowych pochłaniaczy akustycznych. Podczas produkcji, musieliśmy zrównoważyć estetykę z możliwościami konstrukcyjnymi - komentuje Stefano Letterini, inżynier projektu w Hunter Douglas.

Pojedyncze pochłaniacze mają kształt stożka, 600 mm wysokości, 80 mm szerokości u szczytu i 60 mm na końcu. Jedynym sposobem na osiągnięcie takiego kształtu było tłoczenie aluminium, jednakże ten sposób produkcji wykluczał ich perforację zwiększającą absorpcję dźwięku. Dlatego pomiędzy pionowymi elementami, zawieszono oddzielne, perforowane pochłaniacze, co w połączeniu z płytami akustycznymi Heraklith obniżyło czas pogłosu do mniej niż jednej sekundy. Na większości innych stacji, pogłos jest niemal dwukrotnie dłuższy.

Ważnym elementem, który sprawia, że podróżni czują się bezpiecznie, jest światło. Dlatego pomiędzy pochłaniaczami zainstalowano sztuczne oświetlenie. Przy wartości 110 jednostek, pochłaniacze mają wyjątkowy stopień połysku – idealnie do odbijania światła. Dla porównania, standardowe sufity charakteryzują się przeciętnie wartością 60 jednostek połysku.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY