REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

III Forum Dobrego Designu - relacja z panelu "Projektowanie a rynek"

  • Autor: Anna Sołomiewicz, Publikator
  • 15 gru 2015 10:27
fot. Fotolia

Panel "Projektowanie a rynek" podczas III Forum Dobrego Designu był okazją do zetknięcia się dwóch punktów widzenia: perspektywy projektantów oraz osób odpowiedzialnych za ich zatrudnienie.

REKLAMA

Sesję inauguracyjną, rozpoczynającą część panelową wydarzenia poprowadziła dr Krystyna Łuczak-Surówka, historyk i krytyk designu, wykładowca warszawskiej ASP. Jej rozmówcami byli: Piotr Voelkel, założyciel grupy Vox, polski przedsiębiorca, znawca sztuki i designu, Rafał Domaradzki, dyrektor Centrum Badawczo-Rozwojowego w firmie Ceramika Paradyż, Tomek Rygalik, projektant, wykładowca, kurator i doktor sztuki, dyrektor kreatywny w firmie Paged, Paweł Jasiewicz, projektant i pedagog, założyciel Pracowni Jasiewicz oraz Bartłomiej Pawlak, projektant, mający na swoim koncie współpracę z takimi markami jak Meble Vox czy Concordia Design.

W toku dyskusji, prelegenci dzielili się swoimi spostrzeżeniami odnośnie pracy projektanta oraz pracy z projektantami. Zwrócili uwagę na fundamentalną rolę teamworku i rzucili wyzwanie sposobowi edukacji młodych, polskich projektantów, którzy nie są odpowiednio przygotowywani do pracy w zespole, będącej esencją projektowania. Paweł Jasiewicz z kolei zwrócił uwagę na odpowiedzialność leżącą po stronie osób zatrudniających projektantów, porównując tych ostatnich do tworzywa, które trzeba potrafić odpowiednio wykorzystać.

Uczestnicy panelu chętnie i odważnie rozmawiali o błędach, uznając zgodnie, że są one nieodłącznym elementem procesu projektowania, zwłaszcza jeśli chce się projektować rzeczy nowe, innowacyjne. Są również nieodłącznym elementem rozwoju samego designera, który wraz z nabywanym doświadczeniem w pracy jako projektant, uczy się na swoich błędach. Tomek Rygalik posłużył się anegdotą ze swojej kariery. Nawiązał do projektu hulajnogi z radiem, którą zaprojektował jako młody designer i której projektu nie podjąłby się obecnie z uwagi na jej niebezpieczeństwo dla dzieci.

O podejmowaniu ryzyka, które się opłaca i zatrudnianiu młodych projektantów zamiast znanych nazwisk sceny designu mówił z kolei Rafał Domaradzki, zwracając uwagę na praktykę, jaką stosuje Ceramika Paradyż. Firma stale współpracuje z młodymi projektantami, rozpoczynającymi swoje kariery.

Prelegenci rozmawiali także o wpływie konsumentów na powstające projekty i tym, jaką rolę w projektowaniu odgrywają ludzkie potrzeby. Piotr Voelkel mówił o wyborze przed jakim stają producenci – mogą oni po prostu wykorzystać ludzkie słabości i ułomności, sprzedając klientowi „substytut szczęścia” lub też starać się przekonać klienta, aby się zatrzymał i rozważył, że może zasługiwać na produkt mniej oczywisty, ale wybiegający w przyszłość, oznaczający rozwój.

Bartłomiej Pawlak z kolei zwrócił uwagę na coraz częściej spotykaną "customizację". Produkty dziś projektowane są wielokrotnie tworzone tak, aby człowiek miał możliwość doboru własnych elementów produktu, dopasowania ich do siebie i swoich potrzeb. Jako daleko posunięty przykład podał swój telefon, który ma funkcję badania kształtu ucha w celu poprawy jakości dźwięku.

Choć tematem przewodnim była relacja Projektowanie a rynek, moderator panelu przekuła ją w konkluzję: Projektowanie i rynek. Rozmówcy zgodnie stwierdzili bowiem, że praca projektanta nie istnieje w oderwaniu od realiów rynkowych.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.