REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Jak markety naśladują bazary

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 07 lis 2017 12:19
Jak markety naśladują bazary
fot. mat. prasowe trilux.com

Spada liczba targowisk, a my coraz rzadziej robimy na nich zakupy. Wciąż jednak bardzo cenimy sobie ich atmosferę, asortyment i jakość produktów. Wychodząc naprzeciw tym preferencjom, sklepy i markety starają się w niektórych aspektach upodobniać do bazarów.

REKLAMA

Jak wynika ze wspólnych badań CBOS i Akademii Leona Koźmińskiego „Jak i gdzie kupujemy żywność”, coraz rzadziej bywamy na niegdyś lubianych i popularnych bazarach. Co drugi badany nie kupuje na nich w ogóle. Zaledwie co siódma osoba zaopatruję się na targowiskach w co najmniej połowę produktów spożywczych. Efekty są widoczne w liczbach. Według najnowszego opracowania GUS na temat rynku wewnętrznego w naszym kraju, liczba targowisk spadła z 2222 w 2015 r. do 2199 w 2016 roku, co wiązało się ze zmniejszeniem ich łącznej powierzchni o ponad 66 tys. mkw.

Z drugiej strony, zapytani w badaniach Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach o ocenę funkcjonowania bazarów, respondenci wyrażali się o nich raczej pochlebnie. Najsilniejsze pozytywne wychylenie miały opinie dotyczące: obsługi klienta, wyboru produktów i poziomu cen. Tym, co najsilniej zniechęca ankietowanych do robienia zakupów na targowiskach są godziny otwarcia oraz nieakceptowanie form płatności innych niż gotówka. Coraz śmielej w niszy zajmowanej niegdyś przez „ryneczki” działają markety i dyskonty. Według danych CBOS, około połowę lub więcej zakupów spożywczych robi w nich - odpowiednio - 73 i 48 proc. respondentów. Nie tylko są otwarte dłużej i coraz częściej akceptują płatności kartą, ale także starają się przypominać targowiska w tym, co jest w nich najlepsze. Przykładem udanego odzwierciedlenia bazarowego sposobu ekspozycji produktów jest układ przyjęty w madryckim Carrefourze.

Market à la targowisko

Jako najważniejszy pozytywny wyróżnik bazarów, respondenci katowickiej ankiety wskazali obsługę klienta. W świetle badań CBOS-u, omawiających także pozaekonomiczną, społeczną rolę zakupów, można przypuszczać, że szczególnie atrakcyjnym czynnikiem był tu osobisty kontakt ze sprzedawcą, możliwość nawiązania niezobowiązującej rozmowy, a także uzyskania specjalistycznej porady lub rekomendacji. Choć w pracującym na kilka zmian sklepie wielkopowierzchniowym niemożliwie jest zapewnienie stałej obsady konkretnych stoisk, w madryckim Carrefourze zadbano o stworzenie przestrzeni sprzyjającej rozmowom. Szczególnie widoczne jest to w przypadku strefy z garmażerką, w której przewidziano dla konsumentów miejsca siedzące. By zredukować wrażenie przestrzennego odseparowania sprzedawcy od klienta, na pozostałych stoiskach z obsługą – rybnym i mięsnym – zastosowano niezabudowane półki lub przeszklone lady chłodnicze bez nieprzezroczystych elementów.

– Ciekawym i nowoczesnym rozwiązaniem, które zostało wykorzystane na dziale mięsno-wędliniarskim jest zastosowanie systemu sterowania pracą opraw, regulującego natężenie światła padającego na produkty – mówi Filip Gabryelczyk, menedżer sprzedaży Segmentu Retail Trilux Polska oferującej na polskim rynku zastosowane w hiszpańskim Carrefourze rozwiązania oświetleniowe.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.