REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Jak nie zgubić człowieka

  • Autor: propertydesign.pl
  • 23 lut 2016 10:29
Jak nie zgubić człowieka
4 Design Days: Nie produkt, lecz człowiek jest celem

Państwo powinno wspierać firmy, które osiągnęły sukces dzięki współpracy z projektantami. Należy promować ten system pracy, bo gwarantuje myślenie o człowieku.

REKLAMA

Do takiego wniosku doszli uczestnicy sesji „Design. Nie produkt, lecz człowiek jest celem”, która odbyła się podczas 4 Days Design.

Projektowanie jest nauką humanistyczną

Projektowanie jest jedną z dziedzin humanistycznych – uważa Paweł Grobelny, projektant, wykładowca Wydziału Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i School of Form w Poznaniu.

– Dobre projektowanie powinno odpowiadać na istniejące potrzeby człowieka, a nie je kreować jak w reklamie. Dlatego projektant powinien mieć zmysł dobrej obserwacji. Potrzebne mu są miękkie umiejętności: socjologiczne, badawcze i psychologiczne – tłumaczy Paweł Grobelny.

Projektant uważa, że jest to ważny element edukacji projektowej.

– Istotne, aby nie uczyć projektantów wyłącznie umiejętności twardych, ale także dziedzin humanistycznych, takich jak socjologia czy psychologia, aby osoby po szkołach projektowych miały umiejętność obserwacji przyszłych użytkowników bez pomocy badaczy – twierdzi Paweł Grobelny.

Personalizacja a marketing

Nieco inne podejście do personalizacji projektowanych produktów ma Bartosz Piotrowski, główny projektant wzornictwa przemysłowego PESA Bydgoszcz.

– Mam dwie perspektywy tworzenia produktów: rynek komercyjny i zamówień publicznych. W pierwszym przypadku muszę zrobić coś, co się rozpadnie po dwóch latach, a w drugim – produkt, który wytrzyma 40 lat, na przykład pociąg. Z jednej strony są to tysiące sztuk kierowanych do jednego abstrakcyjnego odbiorcy, a z drugiej – produkt dla milionów – przyznaje Bartosz Piotrowski.

Jak podkreśla, doświadczenie to pozwala przypuszczać, że coraz bardziej powszechny personalizm produktów w projektowaniu, czyli nastawienie na potrzeby człowieka, jest w dużej mierze rezultatem marketingu.

– Z tym mamy do czynienia w produktach jednostkowych, gdzie ludziom wymyśla się ich potrzeby. Tymczasem oni oczekują tylko dobrych produktów. Nie mówię o wszystkich, raczej o pewnej średniej – tłumaczy Bartosz Piotrowski.

Z kolei podstawą projektowania produktu dla milionów odbiorców, takich jak pociąg czy tramwaj, jest rozsądna optymalizacja potrzeb i uniwersalizm, czyli tworzenie dla każdego.

– Zasada jest prosta. Dlaczego na przykład w wielu publicznych miejscach są szare ściany. One nikomu się nie podobają, ale za to wiadomo, że najwolniej się będą starzeć – wyjaśnia Bartosz Piotrowski.

Nie zaśmiecajmy świata

Zdaniem Krzysztofa Chróścielewskiego, kierownika Katedry Wzornictwa Wydziału Wzornictwa i Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, zderzenie dwóch faktów: postępu technologicznego, który definiuje formę i sposób wytworzenia produktu, oraz jednoczesnego starzenia się społeczeństwa stawia przed projektantem zupełnie nowe wyzwania.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY