REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Jak udźwignąć 100 mln, czyli o płynności w branży wnętrzarskiej

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 23 sie 2018 11:46
Jak udźwignąć 100 mln, czyli o płynności w branży wnętrzarskiej
Biuro Sage fot. mat. prasowe
Jak udźwignąć 100 mln, czyli o płynności w branży wnętrzarskiej
Jak udźwignąć 100 mln, czyli o płynności w branży wnętrzarskiej
Jak udźwignąć 100 mln, czyli o płynności w branży wnętrzarskiej
Jak udźwignąć 100 mln, czyli o płynności w branży wnętrzarskiej
Jak udźwignąć 100 mln, czyli o płynności w branży wnętrzarskiej
Jak udźwignąć 100 mln, czyli o płynności w branży wnętrzarskiej
Jak udźwignąć 100 mln, czyli o płynności w branży wnętrzarskiej
Jak udźwignąć 100 mln, czyli o płynności w branży wnętrzarskiej
Jak udźwignąć 100 mln, czyli o płynności w branży wnętrzarskiej
Jak udźwignąć 100 mln, czyli o płynności w branży wnętrzarskiej
Jak udźwignąć 100 mln, czyli o płynności w branży wnętrzarskiej
Jak udźwignąć 100 mln, czyli o płynności w branży wnętrzarskiej
Jak udźwignąć 100 mln, czyli o płynności w branży wnętrzarskiej
Jak udźwignąć 100 mln, czyli o płynności w branży wnętrzarskiej
Jak udźwignąć 100 mln, czyli o płynności w branży wnętrzarskiej
Jak udźwignąć 100 mln, czyli o płynności w branży wnętrzarskiej
Jak udźwignąć 100 mln, czyli o płynności w branży wnętrzarskiej
Jak udźwignąć 100 mln, czyli o płynności w branży wnętrzarskiej
Jak udźwignąć 100 mln, czyli o płynności w branży wnętrzarskiej
Jak udźwignąć 100 mln, czyli o płynności w branży wnętrzarskiej
Jak udźwignąć 100 mln, czyli o płynności w branży wnętrzarskiej
Jak udźwignąć 100 mln, czyli o płynności w branży wnętrzarskiej

Inwestycja w nowe biuro to przede wszystkim wyzwanie finansowe. Jego ciężar spoczywa przez większość czasu na barkach wykonawcy, bo to on musi opłacić z góry znaczącą część materiałów i podwykonawców. Przed wyborem partnera inwestor powinien zatem dobrze poznać płynność finansową kontrahenta, zasady udzielanych gwarancji oraz transparentność kosztów. Na przykładzie realizacji biura Sage wskazujemy najbardziej newralgiczne obszary.

REKLAMA

Sage to duża, międzynarodowa firma informatyczna, która na polską siedzibę wybrała budynek Eurocentrum w Warszawie. W 2017 roku Tétris zaprojektował i zbudował pierwszą część tej przestrzeni o powierzchni 2600 mkw. Niedawno zaś zakończył aranżację kolejnych dwóch pięter o powierzchni 1500 mkw. W firmie pracują polskie, ale i międzynarodowe zespoły, więc priorytetem było terminowe oddanie do użytku kompleksowo wyposażonego biura.

Problem prefinansowania

Od momentu podpisania umowy dla inwestora najważniejszy jest czas. Każdy dzień zwłoki to potencjalny dodatkowy koszt. Kosztem tym może być utrata dochodu związana z opóźnieniem w rozpoczęciu działalności lub karą umowną dla najemcy z tytułu opóźnienia w przekazaniu powierzchni najmu (jeżeli klientem jest właściciel budynku) – tłumaczy adwokat Anna Wąsiewska z kancelarii Wawer Wąsiewska. Adwokaci. Spółka partnerska.

Zapłata wynagrodzenia na rzecz wykonawcy następuje w określonych częściach, w ramach realizacji. W praktyce oznacza to, że wykonawca w pierwszych dniach zmuszony jest zamówić większość materiałów, z racji na długie terminy dostaw. Ich producenci żądają zapłaty nawet do 40-50% ceny z góry, zatem na długo przed wystawieniem pierwszej faktury inwestorowi, wykonawca musi prefinansować lwią część przedsięwzięcia.

- Fakt, że możemy w ciągu miesiąca założyć kwotę rzędu 5-6 mln zł to dla klienta ogromny plus. Jeśli nie bylibyśmy w stanie tego zrobić, projekt czekałby z realizacją dwa lub trzy miesiące, aż do czasu wygospodarowania środków – mówi Paweł Brodzik, dyrektor zarządzający Tétris. „Działając na zlecenie dużych firm, musimy się liczyć z korporacyjnymi zasadami fakturowania. Normą są tu 60 czy 90-dniowe terminy płatności – dodaje.

Oznacza to, że mając 2-3 miesiące na realizację projektu, trzeba błyskawicznie sfinansować koszty podwykonawców, a następnie oczekiwać na opłacenie faktur przez klienta. W korporacjach tak długie terminy płatności są normalną praktyką. Nie wnikają z braku zaufania do partnera, ale konieczności podporządkowania każdej inwestycji regułom finansowym dużych przedsiębiorstw. Dla polskich firm fit-out, zmagających się z płynnością finansową, wydanie jednorazowo tak dużej kwoty stanowi często problem.

Jedna gwarancja w miejsce kilku

Drugim wyzwaniem, obok prefinansowania, jest wymóg przedstawienia przez wykonawcę gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej jako zabezpieczenia prawidłowego wykonania umowy. Często, jak w projekcie Sage, są to kwoty na poziomie kilkudziesięciu milionów złotych. Na polskim rynku niewiele jest firm, które potrafią sprostać temu wyzwaniu. A jeszcze mniej takich, które decyzję o zaangażowaniu w taki projekt mogą podjąć praktycznie z dnia na dzień. - Tétris, obok środków własnych, polega na zabezpieczeniu JLL w zakresie utrzymania płynności finansowej – wyjaśnia Paweł Brodzik. Łącznie te dwie firmy mają potencjał, pozwalający zabezpieczyć praktycznie dowolnej wielkości realizację z zakresu aranżacji i budowy wnętrz.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.