REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Jaki był wiodący trend w projektowaniu w 2017 roku?

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 15 gru 2017 11:35
Jaki był wiodący trend w projektowaniu w 2017 roku?
fot. unsplash

W 2017 roku większość projektowanych mieszkań zostało stworzonych z myślą o rynku najmu i potrzebach tzw. cyfrowych nomadów. Potrzebują oni mieszkań niedrogich w utrzymaniu, funkcjonalnych i w dobrych lokalizacjach. Nie ma podstaw, aby twierdzić, że w 2018 roku coś się zmieni w strukturze oddawanych mieszkań.

REKLAMA

Bez dwóch zdań można powiedzieć, że na rynku mieszkaniowym mamy do czynienia z tzw. boomem – czyli stabilnym wzrostem sprzedaży, szczególnie w największych polskich miastach. Nie jest też tajemnicą, że znacząco wzrosła liczba transakcji gotówkowych, co oznacza, że mieszkania pełnią coraz częściej funkcję instrumentu finansowego. Przy niskim oprocentowaniu lokat oraz dużych wahaniach giełdowych, nieruchomości wydają się stabilnym i bezpiecznym obiektem inwestycyjnym. – Deweloperzy i inwestorzy, którzy z nami współpracują, zwracają dużą uwagę na projektowanie jak najbardziej opłacalne dla kupującego. Co to oznacza? Nieruchomości w strategicznych lokalizacjach czy w centrach miast projektujemy i przygotowujemy z myślą, przede wszystkim, o kliencie inwestycyjnym – mówi Agnieszka Szczepaniak z pracowni architektonicznej AP Szczepaniak. Jak dodaje, chcąc spróbować opisać to założenie, można odnieść się do kilku punktów: minimalizm, funkcjonalność, przestrzenie użytkowe, lokalizacja i dostęp do infrastruktury oraz estetyka. Co to oznacza dla potencjalnego inwestora?

Minimalizm i funkcjonalność

Nowi mieszczanie traktują mieszkania dużo bardziej w kategorii funkcjonalnej niż emocjonalnej. Lokum nie musi być wielkie, ma natomiast być ustawne i „łatwe w zarządzaniu”. Mniejszy metraż to niższe koszty utrzymania i mniej czasu poświęcanego choćby na zachowanie porządku. Dzięki sharing economy i popularyzacji sieciówek ludzie dziś gromadzą mniej rzeczy, a częściej stawiają na ich użyteczność. Dlatego nie są potrzebne tak popularne w PRL i latach 90. schowki i dodatkowe przestrzenie służące jako składziki. Więcej czasu spędza się poza domem (w pracy, w przestrzeni społecznej – restauracjach, pubach, kinach, teatrach, siłowniach), więc i mniej się jada w domu, dlatego też wyraźnie widać zmniejszenie powierzchni kuchennych i jadalnianych. Ważne też, aby o projektowanym lokalu myśleć właśnie jako o dobrym miejscu nie tylko do życia, lecz także do pracy, gdyż bardziej popularny stał się trend pracy w domu (możliwość pracy zdalnej oferuje coraz więcej korporacji). Często deweloperzy oferują opcję „pod klucz”, żeby uprościć ofertę dla potencjalnego inwestora. Nowe inwestycje wyposażone są w ofertę smart home, a jeżeli znajdują się w centrum i będą wynajmowane krótkoterminowo (np. przez AirBnB), to zamontowane zostają m.in. zamki zarządzane za pomocą aplikacji internetowej.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY