REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo

×

Szukaj w serwisie

Jedno biuro i cztery generacje. Jak odnaleźć się w międzypokoleniowej rzeczywistości

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 27 lip 2016 15:13
fot. Skanska

Współcześnie w jednym biurze codziennie spotykają się cztery różne pokolenia – Baby Boomers, generacja X, Millenialsi oraz Zetki. Aby żyjąca w szumie informacyjnym i otwarta na zmiany formacja młodych pracowników mogła bez przeszkód współpracować z ceniącymi sobie ciszę tradycjonalistami, potrzeba przestrzeni odpowiadającej rozmaitym stylom działania oraz przyzwyczajeniom. Dlatego proces integracji różnych generacji pracowników najlepiej zacząć od aranżacji biura.

REKLAMA

Obecnie największy odsetek czynnych zawodowo stanowią osoby pomiędzy 35 a 44 rokiem życia. Już niedługo ma się to zmienić. Według prognoz, w 2025 roku 75 proc. wszystkich zatrudnionych będzie stanowiło pokolenie Y. To z kolei oznacza, że w perspektywie kilku najbliższych lat, pracodawcy będą musieli uwzględnić w swojej polityce personalnej oczekiwania różnych grup wiekowych – od dzisiejszych nastolatków, aż po zbliżających się do wieku emerytalnego pracowników z długoletnim stażem. Jak to zrobić? Rozwiązaniem w „starciu pokoleń” może być przemyślana organizacja przestrzeni biurowej.

W 2000 roku Francis Duffy obliczył, że codzienne obowiązki zawodowe można przypisać do trzech kategorii: wymagających komunikacji, koncentracji oraz zadań administracyjnych. W związku z tym zaproponował podział biura na adekwatne strefy. Potencjał tego rozwiązania dostrzegły także rodzime spółki deweloperskie. Firma Skanska Property Poland przeprowadzając się do swojego biura w Warszawie zaprojektowała je w zgodzie z filozofią Activity Based Workplace i taką koncepcję proponuje również swoim najemcom. Polega ona na analizie ścieżek codziennych aktywności pracowników i odejścia od ściśle przypisanych miejsc pracy. W zamian biuro powinno zostać podzielone na konkretne obszary – różne przestrzenie – integrujące zespół i zachęcające do relaksu, umożliwiające pracę w skupieniu oraz zarezerwowane na spotkania formalne.  

– Młode pokolenie preferuje atmosferę wolności, z kolei współcześni pięćdziesięciolatkowie cenią sobie jasno wyznaczone granice i porządek. Te oczekiwania nie muszą się jednak wykluczać. Opierając się na predyspozycjach zawodowych różnych generacji, możemy kreować przestrzeń pracy dopasowaną do odmiennych stylów aktywności i przyzwyczajeń za pomocą stref. To pozwala nam uwzględnić interesy wszystkich grup wiekowych i typów osobowości oraz czyni nasze obiekty biurowe atrakcyjnymi i komfortowymi – a to obecnie jeden z najważniejszych benefitów pozapłacowych, niezależnie od pokolenia – mówi Anna Marciniak, menedżer ds. HR i administracji w Skanska Property Poland.

Wygoda i funkcjonalność to kwestie, które bezsprzecznie łączą wszystkie pokolenia. Aż 79 proc. osób pomiędzy 18 a 80 rokiem życia uważa, że ergonomiczne wyposażenie biura, w takim samym stopniu jak wysoka pensja, składa się na dobre samopoczucie w pracy. Co więcej, niebanalnie zaprojektowana przestrzeń, sprzyjająca efektywnemu wykonywaniu zadań może wpłynąć na wybór pracodawcy – tak deklaruje aż 65 proc. respondentów badania przeprowadzonego przez Skanska i JLL.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY