REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Każdy potrzebuje dobrze zaprojektowanych przedmiotów

  • Autor: Forum Dobrego Designu
  • 08 gru 2016 13:22
Każdy potrzebuje dobrze zaprojektowanych przedmiotów
W dyskusji "Elitarny czy masowy – jaki jest design?" udział wzięli: Henrik Pedersen (Projektant Wzornictwa, stale współpracujący z marką BoConcept), Rafał Domaradzki (Dyrektor Rozwoju Wzornictwa, Ceramika Paradyż), Maja Ganszyniec (Projektantka, Autorka kolekcji dla marki IKEA), Jan Kochański (Projektant, Autor wielu nagradzanych projektów m.in. dla marki Menu), Bartosz Piotrowski (Projektant, Designer Roku 2014, Szef Zespołu Wzornictwa w Pesa Bydgoszcz) oraz Izabela Bołoz (Projektantka, Autorka instalacji miejskich, Założycielka biura projektowego w Eindhoven). / fot. Piotr Waniorek

Elitarny czy masowy - jaki jest design? Odpowiedzi na to pytanie szukaliśmy podczas IV edycji Forum Dobrego Designu.

REKLAMA

Podczas sesji inauguracyjnej moderowanej przez Urszulę Hincz dyskutowano między innymi o roli designu w dzisiejszym świecie, starali się odpowiedzieć na pytanie, czy jest on odzwierciedleniem świata dookoła nas, czy może świat ten kreuje.

Bartosz Piwowarski, projektant, Designer Roku 2014, Szef Zespołu Wzornictwa w Pesa Bydgoszcz SA, przyznawał, że design w dużym stopniu jest usługą.

Z kolei Jan Kochański, projektant, autor wielu nagradzanych projektów m.in. dla marki Menu, opowiadał o tworzeniu własnego świata, kiedy projektuje przedmioty. Projektant zapytany o to, jak pogodzić modę na personalizację z produkcją masową i unifikacją produktów przekonywał, że na różnorodnym rynku jest miejsce dla każdego: "W dzisiejszym świecie rynek jest tak zdywersyfikowany, jest tyle różnych nisz, w które można się wpisać. Można projektować rzeczy, które odpowiadają różnych grupom odbiorców. Nie trzeba kierować produktu dla każdego."  

W podobnym tonie wypowiadała się również Maja Ganszyniec: Wydaje mi się, że nie ma już projektów dla każdego, lub zdarzają się one bardzo rzadko. Nie ma statystycznego odbiorcy. Wydaje mi się, że każda firma powyżej mikro-skali ma bardzo jasno określoną strategię i grupę docelową, prowadzi badania, śledzi trendy... Każdy projekt (nawet produkowany na skalę masową) jest tworzony na miarę, made-to-measure - stwierdziła projektantka, autorka kolekcji dla marki IKEA,

Duże poruszenie wśród uczestników debaty wywołała tematyka miejsca polskiego designu na rynku światowym. Wszyscy byli zgodni, co do tego, że w Polsce istnieją potrzebne technologie oraz wykwalifikowaniu ludzie, którzy mogą tworzyć produkty na światowym poziomie - problemem jest natomiast brak rozpoznawalnych marek.

Rafał Domaradzki, Dyrektor Rozwoju Wzornictwa Ceramiki Paradyż, posłużył się własnym przykładem: Ceramika Paradyż jest czwartym w Europie producentem płytek ceramicznych. Co więcej, w naszej fabryce produkujemy płytki pod brandami włoskich i hiszpańskich firm. Mamy technologie, najnowocześniejsze urządzenia i fabryki na świecie - po to, żeby produkować czasem pod obcymi markami. Niestety. 

Maja Ganszyniec zapoznała publiczność z interesującymi danymi odnośnie produkcji mebli w Polsce: Polska jest czwartym producentem mebli na świecie. Dla IKEI jesteśmy 2 producentem mebli po Chinach. 70% tego, co Europa kupuje w IKEI jest produkowane w Polsce. Ale my nie mamy brandów. to jest etap na którym jesteśmy, jesteśmy w trakcie rozwoju. O polskim designie będziemy mogli mówić dopiero wtedy, gdy powstanie więcej firm rozpoznawalnych na całym świecie.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY