REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Każdy potrzebuje dobrze zaprojektowanych przedmiotów

  • Autor: Forum Dobrego Designu
  • 08 gru 2016 13:22
Każdy potrzebuje dobrze zaprojektowanych przedmiotów
W dyskusji "Elitarny czy masowy – jaki jest design?" udział wzięli: Henrik Pedersen (Projektant Wzornictwa, stale współpracujący z marką BoConcept), Rafał Domaradzki (Dyrektor Rozwoju Wzornictwa, Ceramika Paradyż), Maja Ganszyniec (Projektantka, Autorka kolekcji dla marki IKEA), Jan Kochański (Projektant, Autor wielu nagradzanych projektów m.in. dla marki Menu), Bartosz Piotrowski (Projektant, Designer Roku 2014, Szef Zespołu Wzornictwa w Pesa Bydgoszcz) oraz Izabela Bołoz (Projektantka, Autorka instalacji miejskich, Założycielka biura projektowego w Eindhoven). / fot. Piotr Waniorek

Elitarny czy masowy - jaki jest design? Odpowiedzi na to pytanie szukaliśmy podczas IV edycji Forum Dobrego Designu.

REKLAMA

Podczas sesji inauguracyjnej moderowanej przez Urszulę Hincz dyskutowano między innymi o roli designu w dzisiejszym świecie, starali się odpowiedzieć na pytanie, czy jest on odzwierciedleniem świata dookoła nas, czy może świat ten kreuje.

Bartosz Piwowarski, projektant, Designer Roku 2014, Szef Zespołu Wzornictwa w Pesa Bydgoszcz SA, przyznawał, że design w dużym stopniu jest usługą.

Z kolei Jan Kochański, projektant, autor wielu nagradzanych projektów m.in. dla marki Menu, opowiadał o tworzeniu własnego świata, kiedy projektuje przedmioty. Projektant zapytany o to, jak pogodzić modę na personalizację z produkcją masową i unifikacją produktów przekonywał, że na różnorodnym rynku jest miejsce dla każdego: "W dzisiejszym świecie rynek jest tak zdywersyfikowany, jest tyle różnych nisz, w które można się wpisać. Można projektować rzeczy, które odpowiadają różnych grupom odbiorców. Nie trzeba kierować produktu dla każdego."  

W podobnym tonie wypowiadała się również Maja Ganszyniec: Wydaje mi się, że nie ma już projektów dla każdego, lub zdarzają się one bardzo rzadko. Nie ma statystycznego odbiorcy. Wydaje mi się, że każda firma powyżej mikro-skali ma bardzo jasno określoną strategię i grupę docelową, prowadzi badania, śledzi trendy... Każdy projekt (nawet produkowany na skalę masową) jest tworzony na miarę, made-to-measure - stwierdziła projektantka, autorka kolekcji dla marki IKEA,

Duże poruszenie wśród uczestników debaty wywołała tematyka miejsca polskiego designu na rynku światowym. Wszyscy byli zgodni, co do tego, że w Polsce istnieją potrzebne technologie oraz wykwalifikowaniu ludzie, którzy mogą tworzyć produkty na światowym poziomie - problemem jest natomiast brak rozpoznawalnych marek.

Rafał Domaradzki, Dyrektor Rozwoju Wzornictwa Ceramiki Paradyż, posłużył się własnym przykładem: Ceramika Paradyż jest czwartym w Europie producentem płytek ceramicznych. Co więcej, w naszej fabryce produkujemy płytki pod brandami włoskich i hiszpańskich firm. Mamy technologie, najnowocześniejsze urządzenia i fabryki na świecie - po to, żeby produkować czasem pod obcymi markami. Niestety. 

Maja Ganszyniec zapoznała publiczność z interesującymi danymi odnośnie produkcji mebli w Polsce: Polska jest czwartym producentem mebli na świecie. Dla IKEI jesteśmy 2 producentem mebli po Chinach. 70% tego, co Europa kupuje w IKEI jest produkowane w Polsce. Ale my nie mamy brandów. to jest etap na którym jesteśmy, jesteśmy w trakcie rozwoju. O polskim designie będziemy mogli mówić dopiero wtedy, gdy powstanie więcej firm rozpoznawalnych na całym świecie.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.