REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Klimatyzacja, słaba wentylacja i suche powietrze. Jak sobie radzą biura?

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 02 paź 2018 12:17
Klimatyzacja, słaba wentylacja i suche powietrze. Jak sobie radzą biura?
fot. mat. prasowe Venta

Wysuszone powietrze to częsty problem w biurach, szczególnie w tych, które zostały wyposażone w klimatyzację. A przecież zbyt suche powietrze szkodzi zdrowiu pracowników i może być powodem interwencji ze strony Państwowej Inspekcji Pracy.

REKLAMA

W skrajnych sytuacjach zdarza się, że wilgotność w pomieszczeniach biurowych (na skutek działania klimatyzacji lub ogrzewania) spada nawet poniżej 20 proc., podczas gdy optymalnie powinna wynosić 40-60 proc..

Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami, „w pomieszczeniach pracy powinna być zapewniona wymiana powietrza wynikająca z potrzeb użytkowych i funkcji tych pomieszczeń, bilansu ciepła i wilgotności oraz zanieczyszczeń stałych i gazowych” (cytat z Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy).

Z takiego zapisu wynika, że wilgotność powinna być utrzymywana na takim poziomie, który można uznać za korzystny lub przynajmniej neutralny dla zdrowia pracowników. W tym celu pracodawca ma prawo, a nawet obowiązek wykorzystywać urządzenia, które przywrócą – i to w dosłownym znaczeniu – odpowiednią atmosferę w miejscu pracy.

Zdrowie i efektywność pracowników

Niska wilgotność powietrza może być przyczyną wielu problemów ze zdrowiem. Najczęstsze objawy to suchość i zaczerwienienie oczu, wysuszenie śluzówki nosa, czy też problemy skórne. Poza tym niska wilgotność wzmaga pragnienie i powoduje silniejsze elektryzowanie się włosów i ubrań. Za pośredni skutek złego mikroklimatu można uznać problemy z koncentracją uwagi, a co za tym idzie, niższą efektywność pracowników.

Suche powietrze to najczęściej efekt stosowania klimatyzacji (a zimą – ogrzewania) przy jednocześnie słabej wentylacji. Wymuszona zmiana temperatury pomieszczenia skutkuje obniżeniem wilgotności powietrza na skutek eliminowania z powietrza cząsteczek pary wodnej.

Nawilżenie w biurze

Jeśli pracownicy odczuwają negatywne skutki wysuszonego powietrza, powinni zgłosić ten problem pracodawcy. Ten natomiast zobowiązany jest podjąć takie działania, które pozwolą wyeliminować problem. Skutecznym rozwiązaniem będzie zastosowanie nawilżacza powietrza.

- Urządzenie warto dobierać pod kątem rozmiarów danego pomieszczenia – mówi Sylwia Siemienowicz z firmy Venta Polen. - Jeśli pomieszczenia w miejscu pracy są małe, wówczas do każdego z nich można wprowadzić nawilżacz niewielkich rozmiarów. Ale istnieją też modele przeznaczone do pomieszczeń typu open-space. Są one w stanie zapewnić optymalną wilgotność w pomieszczeniu o powierzchni nawet do 150 mkw. – dodaje.

Warto zwrócić uwagę na sposób uzupełniania nawilżacza. Urządzenia przeznaczone do zastosowań biurowych mogą posiadać duże, nawet 12-litrowe zbiorniki na wodę, co zapewni długi czas pracy bez konieczności uzupełniania wody. Istnieją także takie modele, które można na stałe podłączyć do sieci wodociągowej, dzięki czemu zbiornik będzie uzupełniany automatycznie, bez udziału człowieka. Dzięki nowoczesnej technologii urządzeniami można sterować nawet na odległość, za pomocą smartfona z zainstalowaną darmową aplikacją.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.