REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Legendarni twórcy rosyjskiej awangardy w Centrum Pompidou

  • Autor: PAP
  • 09 kwi 2018 11:21
fot. pixabay.com

Muzeum sztuki nowoczesnej Centre Georges Pompidou w Paryżu prezentuje w stulecie powstania Ludowej Szkoły Sztuk Pięknych w Witebsku prace legendarnych twórców rosyjskiej awangardy - Ela Lissitzky'ego, Kazimierza Malewicza i założyciela szkoły Marca Chagalla.

REKLAMA

Ludowa Szkoła Sztuk Pięknych (1918-1922) założona została przez Chagalla, który został mianowany sowieckim komisarzem do spraw sztuki w guberni witebskiej ówczesnej Rosji. Stała się rewolucyjnym laboratorium, prowadzonym przez zaproszonych przez Chagalla wiodących awangardzistów sowieckich - Malewicza i Lissitzky'ego. Suprematyzm przekształcił się w formację, która wywarła wpływ na całe stulecie, formując przede wszystkim język nowej propagandy.

"Chagall, Lissitzky, Malewicz. Rosyjska awangarda w Witebsku" będzie pokazywana w Paryżu do połowy lipca. Zgromadzono na niej 250 prac i dokumentów wypożyczonych z Moskwy, Petersburga, Witebska i Mińska oraz kolekcji amerykańskich i europejskich. Są to głównie prace wymienionych twórców, dyrektor Wiery M. Jermołajewej oraz najbliższych współpracowników Malewicza, Nikołaja Sujetina i Ilii Czasznika, a także uczniów szkoły.

W krótkim czasie doszło do konfrontacji między Chagallem a Malewiczem. Baśniowa, poetycka wyobraźnia malarska zderzyła się w Witebsku z kanciastymi kształtami idealistycznych założeń opartych m.in. na prądach teozoficznych.

Chagalla bolszewicka rewolucja 1917 roku zastała w Piotrogrodzie. W jego twórczości łączy się ona z okresem ekstatycznym, w którym powstały tak sławne dzieła, jak "Podwójny portret z kieliszkiem wina" (1917) i "Nad miastem" (1918) z unoszącymi się w powietrzu kochankami - malarzem i poślubioną w 1915 roku Bellą.

Emanują szczęśliwością i beztroską mającymi korzenie w chasydyzmie, w którym Chagall wyrastał w ubogiej rodzinie z ośmiorgiem młodszego rodzeństwa. Chasydyzm, nurt społeczno-religijny judaizmu powstały w XVIII wieku na wschodzie Europy, przepojony mistycyzmem i radością z bezpośredniego obcowania z Bogiem, połączył się z euforią, jaką w młodym żydowskim malarzu, już oswojonym z Paryżem i jego bohemą, wywołało małżeństwo i głoszone przez rewolucję hasła równości i braterstwa. Jego rodzice pochodzili z Łoźnej, położonego kilkadziesiąt kilometrów od Witebska miasteczka, z którego pochodził też rabin Szneur Zalman, założyciel Chabad Lubawicz, największego nurtu chasydzkiego, a w młodości Marc często odwiedzał tam swojego dziadka.

W "Podwójnym portrecie" artysta unosi się na ramionach ukochanej Belli, ubranej w głęboko wydekoltowaną białą suknię. Pod nimi płynie zielona Dźwina, a w dali widać malowniczą sylwetkę Witebska z cerkwiami i mostem. Do podobnej naiwności, zielonych skrzypków na dachu, krów z cielętami i świata biblijnego Chagall wróci po wyjeździe z Rosji sowieckiej w 1922 roku. Znów będzie mógł zanurzyć się w feerycznym świecie wyobrażeń i alegorii po eksperymencie suprematystycznym, jakim była krótkotrwała współpraca z Malewiczem. Z tego czasu pochodzi "Kompozycja z dwoma kołami i kozą", łączącą geometryczne założenia suprematystyczne z poetycką wyobraźnią Chagalla.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY