REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo

×

Szukaj w serwisie

Na uczelniach za mało mówi się o biznesie

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 01 mar 2016 09:06
Na uczelniach za mało mówi się o biznesie
fot. Fotolia

Choć w Polsce są studia uczące designu, problem polega na tym, że ich absolwenci nie bardzo wiedzą, jak zaprojektować produkt zgodnie z wymogami rynku, a potem go sprzedać.

REKLAMA

Niełatwo zaprojektować ładny przedmiot. Ale jeszcze większą sztuką jest sprawić, by ktoś zechciał go kupić. Trudności na styku biznes – projektant są kulą u nogi zarówno biznesu, jak i projektantów. Tymczasem na świecie nie ma dobrego biznesu bez funkcjonalnego wzornictwa. Potwierdza to dr Grażyna Rembielak, kierownik podyplomowych studiów Total Design Management, które we współpracy z Instytutem Wzornictwa Przemysłowego ruszyły w grudniu w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej.

Klient przed ambicją projektanta

– Uruchomiliśmy ten kierunek, by absolwenci wiedzieli, jak zaprojektować swój produkt i go sprzedać, patrząc na potrzeby rynku – mówi dr Grażyna Rembielak.

Jej zdaniem projektanci powinni zrozumieć, że w nowoczesnym podejściu biznesowym i marketingowym klient jest ważniejszy niż ich ambicje. Bez tego mogą tworzyć świetne projekty, ale niesprzedawalne.

– Te dwa światy trzeba pogodzić, dlatego stworzyliśmy program, który obejmuje zajęcia ideowe, ale też bardzo praktyczne, gdzie tworzymy od podstaw hipotetyczny produkt, na który dostaliśmy zamówienie – wyjaśnia dr Grażyna Rembielak.

Szkoła kształci designerów, ale także menedżerów potrafiących zarządzać stworzonymi produktami.

– Pokutuje traktowanie designera jako plastyka. Ale zaczyna się to zmieniać. Programy, które uczą design thinking czy design management stają się coraz bardziej popularne. Rola wzornictwa bardzo wzrosła. Firmy zrozumiały, że warto inwestować w design. Jest to trend globalny – przekonuje dr Rembielak.

Podaje przykład koreańskiego producenta samochodów KIA. Marka była źle postrzegana. Żeby to zmienić, koncern zatrudnił najlepszych projektantów i osiągnął spektakularny sukces. Według badań w latach 2008-2011 firma osiągnęła ogromny wzrost sprzedaży, który nadal się utrzymuje na wysokim poziomie. W Polsce z kolei w design wiele inwestuje bydgoska PESA i...odnosi spektakularne sukcesy.

Funkcjonalność ważniejsza od estetyki

Sens takich studiów dostrzega Maciej Głogowski, współwłaściciel firmy Flowair, zajmującej się systemami ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji. Według niego problemem jest to, że projektanci kończą studia artystyczne i nie rozumieją zasad biznesu, a biznes też nie bardzo wie, czego może od nich wymagać.

– Firmy ciągle proszą mnie o namiar na projektantów. Mówią: on narysuje kilka projektów, a my je wrzucimy do produkcji. Ale to tak nie działa. Projektant musi znać ideę przedmiotu, wiedzieć, po co go tworzy. Tymczasem biznesmeni zapraszają projektantów, nie rozumiejąc, w czym im mogą pomóc – mówi Maciej Głogowski.



Rekomendowane dla Ciebie


IX EUROPEJSKI KONGRES GOSPODARCZY

10-12 maja 2017 • Katowice • Międzynarodowe Centrum Kongresowe i Spodek




REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY