REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Nazywanie wszystkiego designem to nadużycie

  • Autor: propertydesign.pl (Marta Borowska)
  • 24 lut 2016 14:01
Nazywanie wszystkiego designem to nadużycie
4 Design Days - sesja Rola projektu w polskim meblarstwie

11 lutego, podczas pierwszego dnia 4 DESIGN DAYS, odbyła się dyskusja na temat roli projektu w polskim meblarstwie. Jej uczestnicy starali się odpowiedzieć na pytania o znaczenie designu w polskim przemyśle meblowym, a także o to, czemu właściwie służy: sprzedaży, promocji marki, konsumentom, a może samym projektantom?

REKLAMA

W dyskusji prowadzonej przez Beatę Michalik, redaktor prowadzącą portalu BiznesMeblowy.pl i Mariusza Golaka, redaktora prowadzącego magazyn „Meble Plus”, wzięli udział: Ryszard Balcerkiewicz, prezes Noti Sp. z o.o., Jan Cegiełka, Creative Director, Dobroteka Meblarstwo Dobrodzieńskie, Krzysztof Chróścielewski, kierownik Katedry Wzornictwa ASP w Łodzi, Adam Krzanowski, prezes Grupy Nowy Styl i Łukasz Paszkowski, projektant.

Rozmowa rozpoczęła się od kontrowersyjnej kwestii, jaką jest pogodzenie dbałości o wygląd produktu z dążeniem do zwiększenia sprzedaży.

- W przypadku naszych produktów, największą wagę przywiązujemy do funkcji mebla – tłumaczył Adam Krzanowski. - Wygląd to sprawa, która jest istotna, ale jest częścią designu. Według mnie design sam w sobie to całość, na którą składają się technologia produkcji, koszty wytworzenia produktu, jego funkcjonalność i kształt.

- Współcześnie nazywanie wszystkiego designem jest nadużyciem, ponieważ powinno się używać określenia po polsku: wzornictwo przemysłowe – mówił Ryszard Balcerkiewicz. – To, czego oczekuje przemysł, czego oczekują firmy to właśnie wzornictwo przemysłowe. Design często kojarzy się z artystycznymi przedmiotami, które nie są przeznaczone dla firmy produkującej. A uważam, że każdy przedmiot, każdy mebel powinien być zaprojektowany.

Krzysztof Chróścielewski dodał, że to wzornictwo nadaje technologii formę ostateczną i sprzedawalną. - W obiegu publicznym często mówi się, że design to coś, co jest dziwne, nie wiadomo do czego służy, jest bardzo drogie i ekscentryczne. Ale nie myślimy już w ten sposób kupując samochód, czy krzesło. Dla wielu z nas to już nie jest design.

Dyskusja poruszyła również kwestie kształcenia projektantów w Polsce oraz współpracy absolwentów wzornictwa z firmami produkcyjnymi.

– Kształcenie w zakresie wzornictwa przemysłowego w Polsce zostało na akademiach sztuk pięknych. Przypinają nam zatem łatkę artystów. Rzeczywiście kształcimy projektantów poprzez sztuki wizualne, przynajmniej tak rozpoczyna się ta nauka, i budzimy w nich pewną wrażliwość plastyczną. Dużo jest także informacji z zakresu wiedzy o człowieku. Ale zapewniam, że nasi absolwenci potrafią pracować również z technologami. Wiele wydziałów prowadzi programy współpracy z producentami, dzięki którym nasi absolwenci znajdują pracę w konkretnych firmach – tłumaczył Krzysztof Chróścielewski.

O problemach, jakie stają przed młodymi projektantami głównie z racji ich małego doświadczenia mówili natomiast przedstawiciele producentów.

- Tylko droga poprzez zatrudnienie w firmie produkcyjnej, może otworzyć przed projektantem szanse na następne zamówienia. Pokazywanie w nieskończoność nowych wzorów na wystawach uczelnianych nie otworzy drogi zamówień dla młodych projektantów. To kółko trochę się zamyka. Dużo zdolnych młodych projektantów, odbija się od drzwi producentów – mówił Ryszard Balcerkiewicz.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.