REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Nie biurko i nie open space, czyli projektowanie biura XXI wieku

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 10 cze 2016 13:50
Nie biurko i nie open space, czyli projektowanie biura XXI wieku
fot. Balma
Nie biurko i nie open space, czyli projektowanie biura XXI wieku
Nie biurko i nie open space, czyli projektowanie biura XXI wieku

Czy to możliwe, że obecnie biurko jest używane tylko przez 40 proc. czasu spędzanego w biurze, a około 25 proc. biurek w ogóle nie jest zajętych przez pracowników? Zmiany modeli zarządzania, wzrost znaczenia pracy projektowej oraz wykorzystywania różnych kompetencji i naturalnych predyspozycji pracowników sprawiają, że tradycyjne biura stają się dziś anachroniczne.

REKLAMA

Mega trendy, czyli zmiany zachodzące w najważniejszych obszarach życia, które mają wpływ na to, jak będzie wyglądać nasze otocznie i styl życia za 15 - 20 lat to silne narzędzie do budowania długofalowych strategii biznesowych. Zapowiadają rozwiązania, które dziś mogą wyglądać na science fiction, ale stają się na naszych oczach nową rzeczywistością.

Mega trendy na najbliższe dziesięciolecia, które najsilniej wpłyną na rozwój świata dotyczą: rozwoju technologii cyfrowej, środowiska naturalnego i zasobów, wzrostu przedsiębiorczości i globalnego rynku, urbanizacji, surowców i zasobów naturalnych oraz ochrony zdrowia. Jednym z najintensywniej zmieniających się obszarów jest praca. Wpływ na to jak dziś pracujemy, jak długo i w jakim systemie organizacji mają warunki ekonomiczne i nowe potrzeby społeczeństwa. Najważniejsze wartości wpływające na te zmiany to: innowacja jako konieczność, wzrost znaczenia personalizacji, błyskawiczny rozwój technologii i wykorzystywanie jej w celu ułatwienia komunikacji, praca zespołowa i dzielenie się kompetencjami, multidyscyplinarność i łączenie kompetencji, zrównoważony rozwój, dbanie o zdrowie i dobrą kondycję. Konsekwencją działania tych czynników są kolejne transformacje tradycyjnego modelu pracy - standardem staje się dziś udział w konkretnym projekcie, odejście od etatów i przywiązania do jednego pracodawcy, coraz częściej praktykowany home office w określonym zakresie, a także wzrost znaczenia nowych modeli zarządzania z mniej hierarchiczną strukturą, zakładający łączenie na równorzędnych pozycjach kompetencji różnych osób z firmy.

Co powodują te zmiany? To przede wszystkim wyzwania stawiane przed projektowaniem miejsc przeznaczonych do pracy. Pytanie czy lepsze są kilkuosobowe pokoje z tradycyjnymi biurkami czy open space jest już dziś nieaktualne. Poszukiwanie optymalnej przestrzeni biurowej sięga dużo dalej. To co najbardziej charakterystyczne dla współczesnego systemu pracy, niezależnie od branży, to duża zmienność aktywności w ciągu całego dnia. Łączy się to z mobilnością pracowników i koniecznością wykonywania naprzemiennie zadań wymagających samodzielnej pracy i skupienia ze spotkaniami w zespołach. Projektowanie przestrzeni biurowej warto więc zacząć od od analizy specyfiki pracy w organizacji. Czy w firmie przeważa realizacja indywidualnych zadań przy samodzielnych stanowiskach pracy, czy też specyfika działania wymaga wspólnej przestrzeni, umożliwiającej pracownikom swobodny kontakt i stałą wymianę informacji w mniej formalnych miejscach? Na zmianę organizacji biura wpływa też bardzo silnie rozwój nowych technologii. Często wszystko, czego potrzebujemy do wykonywania swoich zadań, to laptop lub telefon. Nowe zwyczaje i sposoby pracy w organizacjach mają też charakter pokoleniowy np. Millenialsi są przyzwyczajeni do pracy we wspólnych biurach, ale i w ulubionych kawiarniach. To ich dotyczy rosnący w siłę trend BYOD (Bring Your Own Device) czyli korzystania z prywatnych urządzeń mobilnych w miejscu pracy. Dla nich bycie mobilnym jest stanem naturalnym. Ich biuro to czasem po prostu telefon, będący jednocześnie notatnikiem, pamiętnikiem, elementem pozwalającym być w stałym kontakcie ze społecznościami, do których należą. To pokolenie nie zna już przywiązania do swojego biurka.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.