REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Nie szata zdobi człowieka… ale opakowanie produktu już tak

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 23 paź 2018 11:18
fot. shutterstock, autor: syda productions

Z każdym rokiem półki sklepowe coraz bardziej uginają się od dużej liczby produktów z tej samej kategorii. Paradoksalnie, jak wynika z badań Nielsena, właśnie z tego powodu przeciętny konsument zauważa średnio tylko 4 na 10 artykułów. Co marki mogą zrobić, aby się wyróżnić? Jakie czynniki sprawiają, że częściej kupujemy jedne produkty, a ignorujemy inne?

REKLAMA

Okazuje się, że sekret kryje się w odpowiednim opakowaniu. O tym, że kupujemy oczami, specjaliści od marketingu powtarzają od lat. Jednak często nie zdajemy sobie sprawy, jak ogromną wagę odgrywa ten czynnik. To wzrok ma największe znaczenie na wybór konsumenta. Jeśli estetyczna strona produktu przypadnie mu do gustu, jest tylko o krok od jego zakupu. Tym bardziej, że po asortyment FMCG często sięgamy impulsywnie.  Według Nielsena 70 proc. decyzji zakupowych jest podejmowana spontanicznie już w sklepie. Co ciekawe nasze zachowanie bardziej niż skład, czy cena, determinuje właśnie opakowanie.

Kupując zmysłami

Badania Deloitte’a udowadniają nawet, że konsumenci są skłonni zapłacić więcej za produkty zapakowane w sposób, który posiada pożądane przez nich cechy, takie jak innowacyjność, czy dostosowanie do indywidualnych potrzeb. Np. aktywna pracująca osoba chętniej sięgnie po sticka, niż po dużą torebkę, która przypadnie do gustu mamom, chcącym podzielić się produktem z całą rodziną. 27 proc. konsumentów dodatkowo uważa wygodę opakowania za decydujący warunek przy wyborze danego towaru. Nic więc dziwnego, że  koncerny coraz częściej wypuszczają na rynek produkty zapakowane w sposób zbieżny z oczekiwaniami ich grupy docelowej.

Psycholodzy uważają, że za te decyzje konsumenckie odpowiada również tzw. efekt aureoli. Polega on na prostym skojarzeniu, że to co piękne jest również dobre i posiada więcej pozytywnych cen. Ładne opakowanie kojarzymy z produktem o wysokiej jakości. Nic dziwnego, że producenci żywności dwoją się i troją żeby zapewnić klientowi przyciągający wzrok design swoich artykułów, gdyż przez jedną błędną decyzję, taką jak np. zbyt krzykliwe kolory bądź za mała czcionka, mogą stracić potencjalnych nabywców.

Pierwsze wrażenie jest najważniejsze

Jak najłatwiej zwrócić uwagę konsumenta? Najlepszym sposobem będzie dobranie charakterystycznego, ale niezbyt krzykliwego koloru. Ważny jest też spójny branding marki, który wyróżni ją na sklepowej półce i pozwoli jej łatwiej zaistnieć w świadomości klientów. Nie można jednak zapomnieć o tym, że wybrany kolor i projekt opakowania musi być atrakcyjny dla grupy docelowej i powinien komunikować wartości produktu. Konieczna jest również odpowiednia ekspozycja nazwy.

Drugą istotną  kwestią jest funkcjonalność opakowania. Musi być ono poręczne i zawierać na etykiecie jak najmniej treści, poza niezbędnymi: o składzie, zastosowaniu i właściwościach towaru. Dodatkowo musi koniecznie chronić produkt przed działaniem czynników zewnętrznych oraz ułatwiać jego używanie.

Nie szata zdobi człowieka… ale opakowanie produktu już tak!

– Wiemy, że jeśli chcemy zwrócić na nasze marki uwagę konsumentów musimy zadbać o jak najbardziej atrakcyjny wygląd opakowania. Klientowi ”łatwiej” wydać trochę większą ilość pieniędzy na produkt, który zwyczajnie będzie cieszyć jego oko – mówi Michał Bonecki, Consumer Marketing Manager w Perfetti Van Melle Polska.

Sprzedawcy, żeby mieć pewność, że ich opakowanie jest odpowiednio atrakcyjne i wyróżniające się na półce, często przeprowadzają badania neuromarketingu. Na czym to polega? Zajmujące się tym firmy sprawdzają oddziaływanie opakowania i jego umiejscowienia na mózg, badając m.in. przepływ elektryczny i krwionośny. Warto zastanowić się nad taką analizą, gdyż wnioski często bywają zupełnie odwrotne i bardziej trafne od zdania klienta.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.