REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Nowoczesne biuro – trend, czy realna potrzeba?

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 15 cze 2018 13:18
Nowoczesne biuro – trend, czy realna potrzeba?
fot. mat. pras.
Nowoczesne biuro – trend, czy realna potrzeba?
Nowoczesne biuro – trend, czy realna potrzeba?
Nowoczesne biuro – trend, czy realna potrzeba?
Nowoczesne biuro – trend, czy realna potrzeba?
Nowoczesne biuro – trend, czy realna potrzeba?
Nowoczesne biuro – trend, czy realna potrzeba?
Nowoczesne biuro – trend, czy realna potrzeba?
Nowoczesne biuro – trend, czy realna potrzeba?

Mówiąc dziś o trendach w projektowaniu biur, nie myślimy o estetycznych zabiegach wnętrzarskich, ale o ideach.  Świadome firmy, myślące globalnie i długofalowo, rozumieją, że proces aranżacji biura nie zaczyna się na etapie doboru kolorów i materiałów. Najpierw należy wyznaczyć kierunek, w którym dana organizacja chce się rozwijać, przeanalizować, a czasem nawet przewartościować swoje podejście do biznesu i do pracowników – mówi Agnieszka Walkiewicz – Sarwas, architekt Forbis Group.

REKLAMA

Oczywiście da się zauważyć pewne tendencje w dziedzinie stosowanych elementów aranżacji, jednak nie powinny być one wyłącznie wyrazem mody, ale objętego w firmie kierunku zmian. Proces aranżacji biura wymaga bardziej holistycznego spojrzenia na biznes. Dziś firmy, takie jak Forbis Group, specjalizujące się w projektowaniu i realizacji powierzchni biurowych, to nie tylko  architekci - dekoratorzy, ale także  biznesowi doradcy. Należy wsłuchać się w potrzeby inwestora oraz samych pracowników, aby wspólnie wypracować wizję biura, które będzie przyjaznym, stymulującym miejscem pracy.

 - Firma, która nie traktuje poważnie zmian społecznych i kulturowych, prognoz dotyczących rynku pracy, naraża się na ryzyko problemów ze znalezieniem i utrzymaniem wartościowych pracowników. – mówi Agnieszka Walkiewicz – Sarwas. - Należy przy tym pamiętać, że nie chodzi o powielanie wzorców dużych, znanych korporacji, które wyznaczają trendy na tym polu, ale ich działalność nie znajduje odzwierciedlenia w naszej strategii. Chodzi o  rozwiązania uszyte na miarę, o przewidywanie, o elastyczność, rozumianą jako umiejętność dostosowywania się do zmieniającej się rzeczywistości. 

Activity Based Working, Human-Centered Design, Wellbeing, Biophilic Design to pojęcia, które na dobre weszły już do słownika osób związanych z branżą nieruchomości komercyjnych, jednak wciąż wiele osób błędnie je interpretuje. Samo postawienie w biurze porośniętej mchem ściany i nie czyni nas eko, a wyposażenie jednego z pomieszczeń w hamak i konsolę do gier, z  których nikt nie korzysta, nie sprawi, że nasze miejsce pracy będzie bardziej „agile”. Jeśli biuro ma być naszą wizytówką, ma odzwierciedlać wartości naszej marki, musimy postawić na autentyczność i wprowadzić zmiany na wielu szczeblach.

Wielu zarządców firm zadaje sobie na tym etapie pytanie – czy to się opłaca? Czy moja firma tego potrzebuje? Często poruszany jest ostatnio temat popularności pracy zdalnej, rozliczania pracowników z efektów pracy, a nie czasu, jaki został na nią przeznaczony. Zwłaszcza młode pokolenie pracowników docenia taką swobodę i elastyczność w pracy i nie wyobraża sobie bycia przywiązanym do biurka przez 8 godzin dziennie, a coraz większą popularnością cieszą się przestrzenie coworkingowe. Czy wobec tych zmian  warto w ogóle inwestować w nowoczesną przestrzeń biurową? Wszystko zależy oczywiście od rodzaju działalności, wielkości przedsiębiorstwa, kultury organizacji, otoczenia biznesowego i wielu innych czynników. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że opierając się wyłącznie na pracy zdalnej,  trudno budować zaangażowany zespół, który będzie utożsamiać się ze swoim pracodawcą. Jak pisze w swojej książce Richard Branson, twórca Virgin Group,– „Dobrzy ludzie nie tylko są kluczowi dla firmy, oni są firmą! Znalezienie ich, zarządzanie nimi, inspirowanie ich i zatrzymanie przy sobie to jedno z najważniejszych wyzwań, jakie stoją przed przywódcami biznesowymi (…).” Jeśli zatem zależy nam na stworzeniu zgranej i oddanej firmie społeczności, powinniśmy stworzyć biuro, które umożliwi efektywną współpracę, wymianę myśli, stworzy przestrzeń do kreatywnych spotkań, w którym pracownik po prostu czuje się dobrze, pracuje efektywnie i chce w nim przebywać. Tradycyjne open space’y z boksami nie zdają już egzaminu. Poczucie monotonności, braku swobody działania może być przyczyną wypalenia zawodowego, bodźcem do poszukiwania nowego zajęcia. Stąd co raz więcej przedsiębiorstw decyduje się na innowacje. To bardzo dobry kierunek zmian. Pokazuje bowiem, że firmy chcą dbać o ludzi, że dostrzegają potrzeby zmian, że nasze myślenie o pracy ewoluuje. Biuro przyszłości powinno być zatem urzeczywistnieniem naszego podejścia do pracowników i DNA firmy.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.