REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Piękno i pragmatyzm - polski design w Mediolanie

  • Autor: PAP
  • 04 kwi 2016 09:28
Piękno i pragmatyzm - polski design w Mediolanie
fot. Fotolia

Co jest ważniejsze: piękno przedmiotu czy jego użyteczność? - to pytanie stawiają autorzy otwartej w piątek polskiej wystawy dizajnu, prezentowanej na wznowionym po 20 latach 21. Triennale di Milano we Włoszech.

REKLAMA

Zorganizowana przez Instytut Adama Mickiewicza wystawa pokazuje dwa oblicza polskiego projektowania: piękno i funkcjonalność. Jej autorzy zwracają uwagę, że choć nie myślimy o tym na co dzień, wszystko czym się otaczamy jest zaprojektowane. Od lustra, w którym się przeglądamy rano, przez krzesło, na którym siedzimy przy biurku, po lampkę na stoliku nocnym, którą wyłączamy przed snem. To rzeczy użyteczne - przedmioty codziennego użytku, ale są to również często rzeczy piękne - specjalnie przez nas wybrane, wpisujące się w upodobaną przez nas estetykę.

"Cała uroda tej wystawy polega na tym, że prowokuje do wyboru. W konfrontacji z jakimś obiektem, zawsze coś zwycięża: albo ujmuje cię forma i on się po prostu podoba, albo go potrzebujesz" - opowiadała w piątek kuratorka wystawy Magdalena Kochanowska.

Zwiedzający wystawę w Mediolanie sami mogą wybrać, co jest we współczesnym projektowaniu ważniejsze - forma czy funkcja. Na ekspozycję można wejść z dwóch stron - przez wejście "Piękno" lub przez wejście "Pragmatyzm". Każdy kolejny obiekt poprowadzi widza ścieżką od obiektów, w których najważniejsza jest forma, do tych, które skupiają się na funkcji lub vice versa.

"Niezależnie, od której strony rozpocznie się zwiedzanie, odkryjemy, że polskie projektowanie jest zarówno piękne, jak i użyteczne - choć równowaga między tymi pojęciami bywa zróżnicowana i nie zawsze oczywista" - podkreśliła Kochanowska. W części "Pragmatyzm" można zobaczyć np. projekt uchwytów, które mają pomóc w korzystaniu z łazienki osobom starszym lub mającym trudności z poruszaniem się. Podczas ich tworzenia projektanci korzystali ze specjalnych kombinezonów, które im samym utrudniały swobodne ruchy. W tej części wystawy prezentowane są też m.in. system modułowych regałów "Prom" Grynasz Studio, karafki "Tapio" Anny Łyszcz i nożyczki kosmetyczne "The Black" projektu Renomed.

W sekcji "Piękno" zaprezentowano m.in. napis "Jutro" skomponowany z przestrzennych metalowych liter, zaprojektowanych przez Oskara Ziętę i Mariana Misiaka. Misiak jest projektantem typografii (kroju pisma), a Zięta - wynalazcą jednej z najnowocześniejszych technologii obróbki stali; meble i inne przedmioty jego autorstwa przypominają nadmuchane, lśniące baloniki. Twórcy stworzyli razem przestrzenny alfabet, o bardzo charakterystycznej formie.

Jest też zestaw talerzy Kariny Marusińskiej, dekoracyjne poroże "My Dear" Agnieszki Bar oraz fotel "RM57" Romana Modzelewskiego i stół "Deska do deski" zaprojektowany przez grupę Malafor.

W opinii Kochanowskiej siłą polskiej wystawy w Mediolanie jest fakt, że "nie jest to ekspozycja o dizajnie polskim, ale o dizajnie w ogóle". "To wystawa o jego kondycji, o tym czym właściwie dizajn jest w dzisiejszym świecie, co de facto jest głównym tematem 21. Triennale w Mediolanie" - zwróciła uwagę kuratorka.

21. Triennale w Mediolanie jest wznowieniem serii wystaw, które odbywały się do 1996 roku. Wtedy Triennale zanikło, teraz po 20 latach przerwy postanowiono je wznowić.

Wystawa odbywa się w ramach programu promocji polskiego designu na świecie koordynowanego przez Culture.pl. Ekspozycję można zwiedzać do 12 września. Projekt ekspozycji stworzyła grupa architektoniczna CENTRALA. Projekt identyfikacji wizualnej - Kuba Jezierski.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.