REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Polscy wynalazcy stworzyli multimedialne lustro

  • Autor: PAP
  • 24 mar 2016 13:30
Polscy wynalazcy stworzyli multimedialne lustro
Fot. Dávid Kótai, flickr.com

Wynalazcy z Katowic stworzyli multimedialne lustro, służące m.in. do wyświetlania komunikatów czy reklam. Innowacją interesują się już hotele i biurowce, ale wynalazek przeznaczony jest także do domowego użytku. Lustro może np. przekazywać nam informacje podczas porannej toalety.

REKLAMA

Na prototyp innowacyjnego lustra z kilkoma podstawowymi funkcjami młodzi wynalazcy z katowickiej firmy Abyss Glass natknęli się w internecie. Przez ostatni rok pracowali nad stworzeniem na tej podstawie urządzenia, które będzie interaktywne, to znaczy umożliwiające dotykowy kontakt użytkownika z wyświetlaną treścią, jak w tablecie.

"Dodaliśmy nowe funkcjonalności, takie jak zdalna edycja wyświetlanej treści przez panel na stronie www, czy zainstalowanie czujników umożliwiających pełną interakcję z wyświetlaną treścią. W efekcie powstało zupełnie inne urządzenie" - wyjaśnił współtwórca Abyss Glass Jakub Nagórski.

Efektem prac jest interaktywne lustro prezentujące na swych powierzchniach multimedialne treści. Wykorzystuje ono technologię Leap Motion, dzięki którym możliwa jest interakcja widza z wyświetlanymi komunikatami. Urządzenie ma wbudowany układ elektroniczny oraz panel użytkownika odpowiadający za dopasowanie wyświetlanych treści w zależności od odbiorcy.

Lustro może mieć rozmaite zastosowania, nie tylko do emitowania reklam np. w hotelach czy biurowcach. Może np. informować nas o pogodzie, czy bieżących wydarzeniach - w zależności od jakie treści wybierze "operator" - w domu można samodzielnie decydować o tym, co, oprócz własnego wizerunku, chcemy oglądać w lustrze.

Interaktywne lustra są już prawie gotowe do wejścia na rynek; czekają jeszcze na uzyskanie niezbędnych certyfikatów bezpieczeństwa. Katowicki biurowiec zamówił już 10 luster, wynalazkiem interesuje się też jeden z hoteli. Urządzenia będzie można kupić, wypożyczyć (np. na imprezę firmową) lub skorzystać z opcji najmu bądź leasingu.

Pomysły takie jak multimedialne lustro rodzą się w startupach - innowacyjnych przedsiębiorstwach, związanych najczęściej z branżą IT, ekologią, ale także z transportem, rolnictwem czy medycyną. Startupy charakteryzują się wyższym niż standardowe przedsięwzięcia ryzykiem, ale i potencjalnie wyższym zwrotem z inwestycji. Przed decyzją o finansowaniu projektu inwestorzy często zasięgają opinii firm konsultingowych, pomagających w wycenie czy ocenie ryzyka.

W przypadku Abyss Glass wsparcia udzielił fundusz Aligo Capital, a wyceną lustra zajmowali się eksperci z katowickiej Grupy Gumułka. "W opiniach bierzemy pod uwagę zarówno koszt materiałów, jak i wartości niematerialne i prawne, takie jak know-how, oprogramowanie, patent czy prawo do uzyskania patentu" - wyjaśnił ekspert Grupy Marcin Roj, specjalizujący się w wycenie innowacyjnych projektów.

Inną metodą wyceny jest metoda dochodowa, gdzie pod uwagę bierze się przede wszystkim możliwe przepływy pieniężne z przedsięwzięcia oraz zidentyfikowane ryzyka. W teorii wyceny funkcjonują jeszcze metody porównawcze, ale zastosowanie tego sposobu z reguły nie jest możliwe w większości projektów innowacyjnych, bo to całkowicie nowe produkty na rynku.

Innymi innowacyjnymi produktami wycenianymi przez ekspertów Grupy były m. in. robot sadowniczy opryskujący drzewa i krzewy owocowe, system zarządzania energią w mieście czy program monitorujący aktywność pracowników w mediach społecznościowych. Na świecie przykładem startupu, który odniósł spektakularny sukces, jest firma Google.

Tego typu firmy w początkowej fazie rozwoju często korzystają ze wsparcia inkubatorów przedsiębiorczości. Inkubator inwestuje w projekt, w zamian obejmując część udziałów, jednak mniej niż połowę. To daje gwarancję utrzymania kontroli nad firmą przez projektodawców.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie


FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.



REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.